پاسپورت بیولوژیک انقلابی در مبارزه با دوپینگ

پاسپورت بیولوژیک انقلابی در مبارزه با دوپینگ

مبارزه با دوپینگ در دنیا مقوله بسیار مهمی است و در همین راستا آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ تصمیمات جدیدی اتخاذ کرده و ورزشکاران و نادوها در سراسر دنیا ملزم به رعایت آن هستند.

به گزارش سادس، مبارزه با دوپینگ در دنیا مسیر جدیدی را تجربه خواهد کرد و تصمیمات جدیدی به منظور تحول در حوزه دوپینگ از سوی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) مدنظر قرار گرفته که به طور حتم عامل بهبود وضعیت در راستای کاهش مصرف مواد ممنوعه از سوی ورزشکاران، خواهد بود.

فرزاد شارکی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) در گفت‌وگو با سادس، تصمیمات و برنامه‌های جدید آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در جهت مقابله با دوپینگ را تشریح کرد که در ادامه به آن اشاره شده است.

افزایش مشارکت ورزشکاران در زمینه مبارزه با دوپینگ و قرار گرفتن آن‌ها در مرکز تصمیم‌گیری وادا، توسعه برنامه‌های آموزشی، ‌ رویکرد مبتنی بر پیشگیری از جمله مواردی است که در دستورکار وادا قرار دارد و آموزش به عنوان یک عامل تاثیرگذار، نقش بسیار مهمی در مدیریت مبارزه با دوپینگ ایفا می‌کند.

قرار است وادا دامنه آموزش گیرندگان را بیشتر کرده و به نادوها تاکید کند در حوزه آموزش تمامی دست اندرکاران و اطرافیان ورزشکار حتما مدنظر قرار گیرند چرا که بالا بودن دانش مبارزه با دوپینگ مربی، دست اندرکاران تیم‌های ملی و حتی والدین ورزشکاران تاثیر مستقیمی بر موفقیت برنامه‌های مبارزه با دوپینگ خواهد داشت.

بررسی عوامل آسیب‌پذیری ورزشکاران دوپینگ از منظر اخلاقی، روانی و قانونی، رویکرد حمایتی از ورزشکاران با الویت قراردادن پیشگیری تا برخورد قهری و قانونی، بررسی گزارش‌های نادوها و کمیته‌های TUE آن‌ها در خصوص گلوکوکورتیکوئید در تغییرات فهرست ممنوعه ۲۰۲۲ و پیامدهای آن‌ها، تشریح نحوه فرآیند آزمایش خون با روش جدید DBS برای نادوها، بررسی کنوانسیون‌های امضا شده توسط دولت‌ها و ایجاد مکانیزم الزام‌آور جدید برای دولت‌هایی که قوانین مبارزه با دوپینگ را زیرپا می‌گذارند از دیگر مواردی است که از سوی وادا مدنظر قرار گرفته است.

ارائه برنامه نقشه راه سیستم ADAMS و ایجاد الزام برای پرکردن فرم‌های مبارزه با دوپینگ توسط افسران کنترل دوپینگ در سامانه آنلاین و حذف فرم‌های کاغذی، آخرین پیشرفت‌ها و برنامه‌های جدید مربوط به پاسپورت بیولوژیک (ABP) ورزشکاران بخش پایانی مواردی است که در انتظار مبارزه با دوپینگ در دنیا است.

روش جدید در انتظار نمونه‌گیری خون

تجزیه و تحلیل لکه‌ خون خشک شده  (DBS)یک پیشرفت هیجان‌انگیز برای مبارزه با دوپینگ است و این روش نسبت به جمع آوری نمونه قدیمی دارای مزایای متعددی است؛ در  این روش ورزشکار تجربه خوشایندتری نسبت به انجام تست دارد، حمل و نقل و ذخیره سازی آن آسان‌تر است و مدت زمان ماندگاری و کیفیت نمونه در آن بالا است.

برخلاف روش‌های متداول‌ جمع‌آوری نمونه خون، DBS  فقط به چند قطره خون نیاز دارد که از طریق نوک انگشت یا بازو جمع‌آوری می‌شود و قطره خون روی کیت مخصوص ریخته شده و سپس مهر و موم شده و برای آزمایش به آزمایشگاه معتبر WADA فرستاده می‌شود.

در حالی که DBS برای رویدادهای بزرگ مانند بازی‌های المپیک و پارالمپیک عالی است، می‌تواند برای برخی از انواع نمونه‌های خارج از مسابقه در نقاط دورافتاده‌تر جهان که زمان لازم برای انتقال نمونه‌ها به آزمایشگاه طولانی است، مفید باشد.

گفتنی است پیش از این برای انجام تست ۶ تا ۱۰ سی‌سی خون از ورزشکار اخذ می‌شد که نحوه نگه‌داری و ارسال آن سختی‌های مخصوص خود را دارد و پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک فرآیند جدید نمونه‌گیری خون به عنوان مکمل یا جایگزین نمونه‌گیری قبلی معرفی شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *