خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز یکم تیر

گام مجلس برای رفع تبعیض بین کارکنان دولت/ موافقت با کلیات طرح تغییر سال مالی/ توضیحات قالیباف درباره مصوبه سران قوا برای ساماندهی اجاره بها و… از جمله موضوعات خبری امروز (چهارشنبه) یکم تیرماه ۱۴۰۱ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و رسیدگی به طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد لایحه دوفوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداریها و دهیاری‌ها، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح دوفوریتی تغییر تاریخ سال مالی و … در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز یکم تیر

در ابتدای این جلسه محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود با تبریک روز اصناف گفت: اصناف با بیش از ۹ میلیون نفر اشتغال در کشور جزء سربازان و خط اول جبهه اقتصادی هستند. امروز هم اصناف با بیش از ۳ میلیون کارآفرین و سرمایه گذار و بیش از ۹ میلیون نفر اشتغال در کشور جزء سربازان و خط اول جبهه اقتصادی هستند. برای همه آنها آرزوی موفقیت داریم و ما هم به عنوان مجلس شورای اسلامی مخصوصا از اصناف تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی حمایت های لازم را خواهیم کرد.

ناطقین مجلس

صباغیان: نحوه قانونگذاری در شورای عالی هماهنگی اقتصادی تیر خلاصی به مجلس است

مرادی: دولت به گونه ای عمل کند که در اعمال مالیات به اصناف فشار وارد نشود

سعادتی: قانون مالیات اصلاح شود

عنابستانی: نظام بروکراسی رانتی دگرگون شود تا کشور نجات یابد

***

در ادامه جلسه علنی، بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد لایحه دوفوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها در دستورکار قرار گرفت و نمایندگان، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر افراد ناتوان را از پرداخت عوارض از محل مالیات نقل و انتقال املاک به شهرداری ها معاف کردند.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز یکم تیر

همچنین نمایندگان کلیات طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی، را با ۱۱۴ رأی موافق، ۹۷ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع  تصویب کردند. در جریان رسیدگی به این طرح برخی نمایندگان تصویب مصوبه‌ای از سوی سران قوا برای کنترل اجاره مسکن را علت مخالفت با این طرح عنوان کردند.

پیش از رای‌گیری برای کلیات طرح ساماندهی اجاره بهای مسکن هم رئیس مجلس توضیحاتی از روند مصوبه اخیر سران قوا درباره ساماندهی اجاره بها به نمایندگان ارایه داد.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز یکم تیر

در ادامه جلسه علنی امروز، نمایندگان مجلس با کلیات طرح تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارائی‌های سرمایه ای و مالی سال ۱۴۰۰ کل کشور با ۱۸۰ رای موافق، ۱۹ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان بررسی طرح انتخاب نمایندگان در نهادها، هیئت ها و مجامع و شوراها با دستگاه الکترونیک به صورت دو فوریت، نمایندگان مجلس با دوفوریت مخالفت کردند و به بررسی آن بصورت یک فوریت رای دادند.

در جریان رسیدگی به این طرح شهریار حیدری نماینده سرپل‌ذهاب و قصرشیرین با تاکید بر اینکه اساساً درباره حضور نمایندگان در سازمان‌ها و نهادهای نظارتی استانها نقدی جدی وارد است، از عملکرد هیئت رئیسه مجلس انتقاد کرد و گفت: نمایندگان هیئت رئیسه مجلس را به این جهت انتخاب می‌کنند که شأن و جایگاه مجلس حفظ شود اما با کمال تاسف برخی از این عزیزان برای خیلی از امورات از حق وتو برخوردار هستند به گونه ای که مثلاً در یک استان عمده نمایندگان با مدیران اجرایی پیرامون یک موضوع خاص و برای منافع عمومی به نتیجه می‌رسند اما برخی از اعضای هیئت رئیسه با احضار وزیر یا معاون او این تصمیم را وتو می‌کنند.

همچنین تقاضای گروهی از نمایندگان به منظور بررسی خارج از نوبت طرح به کارگیری و ساماندهی کارکنان دستگاه های اجرایی بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۰۰ قانون آئین نامه داخلی مجلس بررسی و در نهایت با ۱۸۶ رای موافق نمایندگان با این درخواست موافقت شد.

نظرات نمایندگان موافق و مخالف تقاضای بررسی خارج از نوبت این طرح را می توانید اینجا بخوانید. همچنین به گفته رییس مجلس، قرار است این طرح یکشنبه آینده در صحن علنی رسیدگی شود.

در حاشیه جلسه علنی هم ولی اسماعیلی نایب رییس کمیسیون اجتماعی در جمع خبرنگاران با اشاره به موافقت نمایندگان مجلس با بررسی خارج از نوبت طرح ساماندهی کارکنان دولت گفت: طرح ساماندهی کارکنان دولت مورد حمایت و توافق دولت است. کمیسیون اجتماعی در تدوین این طرح دو اولویت مهم را مدنظر داشت که اولین اولویت استخدام از طریق آزمون است.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

انتقاد بابایی از برخورد غیرکارشناسی سازمان محیط زیست با احداث واحد پتروشیمی در استان مازندران

نقدعلی: وزارت فرهنگ در بحث حجاب جدیت داشته باشد

تقوی: وزارت بازرگانی باید احیا شود

نماینده اهواز خواستار امهال وام‌های کشاورزان شد

رشیدی کوچی: وزیر صمت تا پیش از استیضاح آیین نامه واردات خودرو را به سرانجام برساند

عنابستانی: وزیر علوم تکلیف کنکوری‌ها را روشن کند

بهزاد علیزاده: دولت با تشدید نظارت‌ها از آلام مردم بکاهد

علی علیزاده: تعدیل مدافعان سلامت برخلاف انصاف و منویات رهبری است

اسحاقی: افزایش ناگهانی مالیات قابل قبول نیست

***

در بخش دیگری از جلسه علنی، سیدمحسن دهنوی عضو هیات رییسه مجلس هم طرح مدرسه قانون تربیت و پیشرفت محله و طرح اصلاح قانون افزایش تعطیلی عید سعید فطر را اعلام وصول کرد.

در پایان هم سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *