همه آنچه باید درباره ویروس "آبله میمونی" بدانید/ آیا پای بیوتروریسم در میان است؟

سادس/گلستان رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران جزئیات، ماهیت، علائم و شیوه‌های اتتقال ویروس آبله میمونی را تشریح کرد و گفت: آبله میمونی موضوع جدی نیست و مردم نباید نگران این مسئله باشند.

از بهمن ماه ۱۳۹۸ که ابتلا به ویروی منحوس کرونا در کشورمان تأیید شد مردم ایران روزهای سخت و نفس‌گیری را گذراندند و در این میان خانواده های بسیاری بودند که به واسطه این ویروس سرکش عزیزان خود را از دست دادند و یا تجربه های تلخی را از ابتلای به آن به ذهن سپردند که برای همیشه در نزد آنها ماندگار است.

در حالی که هنوز مبارزه با ویروس منحوس کرونا به خط پایان نرسیده و بسیاری از ویروس‌شناسان و متخصصان این حوزه کووید۱۹ را آتش زیرخاکستر می دانند شیوع بیماری آبله میمونی در برخی نقاط جهان، نگرانی مردم را دوچندان کرده است.

به منظور بررسی ماهیت، ویژگی ها و شیوه های انتقال ویروس آبله میمونی گفتگویی را با «علیجان تبرائی»، رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران ترتیب دادیم که در ادامه از نظر می گذرانید؛

همه آنچه باید درباره ویروس "آبله میمونی" بدانید/ آیا پای بیوتروریسم در میان است؟

منشا اصلی بیماری آبله میمونی چیست؟

رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران در این باره در گفتگو با خبرنگار سادس گفت: آبله میمونی ویروس تازه‌ای نیست و نخستین بار در حدود ۶۰ سال گذشته در میمون‌ها دیده شده و سپس سال‌های بعد در انسان‌ به ویژه کسانی که در آزمایشگاه با این ویروس کار می‌کردند دیده شده است.

علیجان تبرائی با بیان اینکه آبله میمونی بیماری است که معمولا در آفریقا دیده می شود و بومی این منطقه است مگر آنکه به واسطه مسافرت ها به سایر کشورها منتقل شود، افزود: در دو سه سال اخیر گزارشات مختلفی از مشاهده آبله میمونی در کشورهای مختلف بوده که اخیر این مسئله جدی‌تر شده و تاکنون موارد ابتلا به این بیماری در دنیا به حدود ۱۰۰ مورد رسیده است‌.

وی با اشاره به اینکه هنوز مخزن اصلی ویروس آبله میمونی مشخص نیست، تاکید کرد: البته پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که میمون‌ها و جوندگان‌ آفریقایی می توانند مخزن این ویروس باشند اما هنوز ابهام زیادی در این بخش وجود دارد.

رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران اضافه کرد: این بیماری در انسان هم دیده می شود و برخی مواردی که قدیم در کشورهای دیگر گزارش شده محصول تماس انسان با حیوانات بوده که بعد به واسطه تماس نزدیک  انسانی نیز این بیماری انتقال یافته است.

راه‌های انتقال آبله میمونی

تبرائی راه اصلی انتقال آبله میمونی را تماس با ضایعه پوستی مربوط به این بیماری دانست و افزود: این تماس می تواند یک تماس معمولی یا جنسی و یا تماس تنفسی نزدیک بیمار با غیربیمار و یا تماس با سطوح آلوده باشد حتی امکان انتقال آلودگی این ویروس از طریق چشم وجود دارد.

وی با بیان اینکه قدرت انتقال در بیماری آبله میمونی در مقایسه با کرونا کمتر است، بیان کرد: با توجه به این مسئله نگرانی هایی که درباره کووید۱۹ وجود دارد در خصوص آبله میمونی وجود ندارد.

رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران به علائم بیماری آبله میمونی اشاره کرد و گفت: این بیماری دوره کمون پنج تا ۲۰ روزه دارد اما معمولا دوره کمون آن پنج تا دو هفته است و علائم ابتدایی با تب و لرز و دردهای بدنی و مشابه آنفولانزا است و سپس می تواند موجب تورم غدد لنفاوی شود که این مسئله آبله میمونی را از آبله انسانی متمایز می کند، بثورات و ضایعات جلدی در بیماری آبله میمونی در حد مسطح تا برجسته دیده می‌شود و می تواند آبدار تا چرکی باشد و عموما در صورت و اندام های انتهایی بدن دیده می شود.

تبرائی با بیان اینکه آبله میمونی شباهت زیادی به آبله انسانی دارد و تشخیص این دو بیماری مهم است، تاکید کرد: البته این دو بیماری علائم مشخصی دارند و معمولا تورم غدد لنفاوی تنها در آبله میمونی دیده می شود، از سال ۱۹۸۰ که ریشه‌کنی آبله انسانی اتفاق افتاد دیگر گزارشی از آن دیده نشده و احتمال اینکه این ویروس جدید همان آبله انسانی باشد بسیار ضعیف باشد مگر آنکه پای دستکاری انسانی و بیوتروریسم وسط باشد که گزارشات اولیه و بررسی ردیف های ژنی موارد جدید نشان می دهد تغییری در بیماری ایجاد نشده است.

وی، کشندگی آبله میمونی را حدود یک درصد اعلام کرد و یادآور شد: شدت بیماری در بزرگسالان ملایم تا متوسط است البته شدت آن در کودکان کمی بیشتر است اما در مجموع کشندگی و مرگ و میر آبله میمونی در دنیا یک درصد است که این میزان در جوامع آفریقایی به دو تا سه درصد هم می رسد.

رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا واکسیناسیون علیه این ویروس ضرورت دارد، تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه بیماری آبله میمونی گستردگی ندارد و احتمال اپیدمی شدن آن بسیار ضعیف است واکسیناسیون آن نیاز نیست گرچه بعد ریشه‌کنی آبله انسانی شرکت های تولیدکننده واکسن فعالیت محدود دارند لذا  دسترسی به واکسن به زودی میسر نخواهد بود و توصیه ما رعایت مراقبت های اولیه و پیشگیرانه است.

تبرائی تاکید کرد: در حال حاضر ویروس آبله انسانی ریشه‌کن شده اما کسانی که در گذشته واکسن آبله انسانی را تزریق کردند حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد در برابر آبله میمونی ایمنی دادند گرچه به دلیل ریشه‌کنی آبله انسانی دیگر واکسیناسیون گروه‌های جدید متوقف شده و واکسیناسیون آن فقط در ارتش آمریکا انجام‌ می‌شود و در سایر کشورها معمول نیست.

آبله میمون موضوع جدی نیست/ مردم‌ نگران نباشند

وی با بیان با توجه به درگیری برخی کشورها به ویروس آبله میمونی پیشنهاداتی مبنی بر از سرگیری واکسیناسیون وجود دارد اما خیلی جدی نیست، گفت: آبله میمونی قابل پیشگیری است و اگر بیمار مبتلا به این ویروس قرنطینه شود امکان انتقال کاهش می یابد و قابل کنترل است به همین جهت نگرانی‌هایی که درباره ویروس کووید۱۹ داریم در خصوص این بیماری وجود ندارد.

رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران متذکر شد: گرچه بیماری ها مهم هستند اما آبله میمونی موضوع جدی نیست و مردم نباید نگران این مسئله باشند گرچه مراقبت ها و حساسیت ها باید وجود داشته باشد اما نباید به نگرانی و اضطراب بیانجامد.

تبرائی به شیوه های درمانی آبله میمونی اشاره کرد و ابراز داشت: برخی داروهایی که در سایر درمان‌ها استفاده می‌شود را به عنوان درمان دارویی بیماری آبله میمونی ذکر کردند و در صورت نیاز می توان از برخی داروها استفاده کرد، گرچه درمان ها براساس علائم و مشکلات بیمار پیگیری می‌شود.

کرونا همچنان نگران‌کننده‌تر از آبله میمونی است

وی با بیان اینکه هنوز گزارش رسمی مبنی بر انتقال بیماری در ایران وجود ندارد، تاکید کرد: معمولا ویروس‌ها نسبت به فرم اصلی خود دچار تغییرات و جهش‌هایی می شود که مطالعات اولیه در موارد گزارش شده نشان می دهد تغییری در سویه های قبلی بیماری دیده نشده و مطالعات اولیه این مسئله را تاکید می کند که این مسئله نیز یک خبر مثبت است.

رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران در پایان خاطرنشان کرد: آنقدر که باید در خصوص کرونا نگران باشیم در خصوص آبله میمونی نگرانی وجود ندارد و همچنان باید مراقبت های کرونایی را ادامه دهیم، اگر مراقبت های معمول بهداشتی رعایت شود نگرانی در خصوص شیوع آبله میمونی وجود ندارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *