برای سایپایی که مطمئن نیست

برای سایپایی که مطمئن نیست

باشگاه سایپا که سال‌ها نقش پررنگی در معرفی استعدادهای جدید به فوتبال ایران را ایفا می‌کرد، این روزها حال خوبی ندارد.

به گزارش سادس، تیم فوتبال سایپا که بعد از ۲۰ سال حضور مستمر در لیگ برتر، به دلیل کسب نتایج ضعیف به لیگ یک سقوط کرد، این روزها شرایط بحرانی را در لیگ یک سپری می‌کند. سایپایی که روزی همراه با علی دایی جشن قهرمانی لیگ برتر را جشن گرفت و در ادامه در لیگ هجدهم با علی دایی سهمیه پلی‌آف آسیا را کسب کرد، حالا برای فرار از سقوط به لیگ دو تلاش می‌کند. نکته عجیب ماجرا اینجاست که این تیم با مدیریت فردی روزهای افول خود را آغاز و به لیگ یک سقوط کرد که آن فرد حالا در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال برای کل فوتبل ایران تصمیم‌گیری می‌کند.

سایپا که پیش از حرفه شدن لیگ ایران هم سابقه دو قهرمانی را در کارنامه دارد، به باشگاهی بازیکن ساز معروف بود. حسین  کاظمی، مهدی امیرآبادی، جواد کاظمی و محسن خلیلی از جمله بازیکنانی بودند که در دوره مربی‌گری محمد مایلی‌کهن در سایپا به فوتبال ایران معرفی شدند. در سال‌های بعد هم این کارخانه بازیکن سازی نفراتی همچون پژمان جمشیدی، مسعود شجاعی، هادی عقیلی، بهنام ابوالقاسم‌پور، یدالله اکبری و کریم انصاری‌فرد را به فوتبال ایران معرفی کرد.

این باشگاه که هر ساله با تکیه بر آکادمی پر قدرت خود و جوانگرایی نقش مهمی در میدان دادن به بازیکنان جوان ایفا می‌کرد در سال‌های اخیر هم نفراتی همچون مهدی ترابی، علی قلی‌زاده، آرش رضاوند، محمد عباس‌زاده، مهرداد کفشگری، محمدرضا اخباری، امیرحسین حسین‌زاده و ابوالفضل جلالی را به باشگاه‌های دیگر فرستاد تا نشان دهد با توجه به جوانان هم می‌شود ستاره‌های زیادی را تولید کرد.

در اواخر فصل هجدهم و در شرایطی که سایپا تقریبا مثل سال‌های قبل خود نتیجه گرفته بود، مدیران وقت این باشگاه حکم اخراج علی دایی را امضا کردند و در ادامه ابراهیم صادقی که وفادارترین بازیکن سایپا بود به عنوان سرمربی جدید تیم معرفی شد. در دوره مدیرت مدبر، سایپا همراه با ابراهیم صادقی برنامه‌ای سه ساله تدوین کرد تا با جوانگرایی و اعتماد به بازیکنان رده امید و جوانان، علاوه تغییر نسل در این باشگاه، بتواند روند تولید بازیکن را سرعت ببشخد.

در آن سال با وجود اینکه نتایج مطلوبی کسب نشده بود، ابراهیم صادقی در مصاحبه‌ای با سادس، عنوان کرد رویایش این است که تیمش در نقش باشگاه آژاکس ایران فعالیت کند. البته در این راه هم موفق بود چرا که در آن سال، در تیم امید با هدایت حمید استیلی، ۱۵ بازیکن از تیم سایپا حضور داشتند.

با جدایی مدبر و حضور مهرداد سراجی در سایپا، در حالی این باشگاه سال دوم برنامه سه ساله جوانگرایی خود را طی می‌کرد، سراجی به سمت نتیجه‌گرایی سوق پیدا کرد و معتقد بود سایپا باید به سمت کسب عنوان قهرمانی حرکت کند. به همین خاطر مدیر وقت سایپا در همان هفته‌های ابتدایی شروع به مذاکره با گزینه‌هایی همچون علی کریمی، فرهاد مجیدی و ساکت الهامی کرد و در نهایت هم در هفته بیستم، با اخراج ابراهیم صادقی، فراز کمالوند را به عنوان سرمربی تیم معرفی کرد.

بررسی تغییرات کادر فنی سایپا نشان می‌دهد، سراجی با وجود اینکه به هدفش یعنی کسب نتیجه نرسیده بود، در یک سال اخیر ۵ بار کادر فنی سایپا را تغییر داد و در نهایت هم با حضور فراهانی به عنوان مدیرعامل جدید، سایپا حمید درخشان را به عنوان سرمربی معرفی کرد تا این مربی بتواند نارنجی‌پوشان تهرانی را از سقوط به لیگ دو نجات دهد.

ناکامی سایپا قطعا دلایل مختلفی دارد که باید بررسی شود اما در این میان بیژن ذوالفقارنسب به نکات جالبی اشاره می‌کند. او درباره این موضوع به سادس، گفت: “سایپا سابقه ورزشی در جامعه فوتبال دارد و نتایج خوبی کسب کرده است. این باشگاه امکانات بسیار خوبی دارد و می‌تواند در فوتبال ایران همیشه نقش‌آفرینی کند. شاید باشگاهی امکانات خوبی داشته باشد اما گاهی با بدشانسی نتایج بدی بگیرد که این موضوع درباره سایپا صدق نمی‌کند. مشکلات این باشگاه و دلایل ناکامی‌اش باید به صورت ریشه‌ای مورد بررسی قرار گیرد. در پیروزی و موفقیت هر تیمی مدیران نقش دارند و در ناکامی هم همین مدیران نقش دارند. در سایپا اگر بخواهیم از نقش مدیران برای ناکامی تیم فوتبال بگوییم، باید به مدیران کارخانه اشاره کنیم چون این باشگاه زیر مجموعه کارخانه سایپا است”.

درباره اتفاقات باشگاه  سایپا که منجر به سقوط این تیم به لیگ یک و شرایط بحرانی فعلی شده هم کاظم برجلو به عنوان بازیکن و مربی سابق این تیم صحبت‌های جالبی مطرح می‌کند. او با بیان اینکه مدیریت ضعیف مهرداد سراجی نقش مهمی در ناکامی‌های سایپا داشته، به سادس گفت: “از زمانی حضور مهرداد سراجی بدبختی سایپا شروع شد. شاید او پیش از این در دوره آقای سعیدلو در ورزش فعالیت کرده باشند اما صندلی مدیرعاملی باشگاه سایپا جای کسانی نیست که تجربه ندارند. در سایپا افرادی نظیر مهرداد هاشمی، منوچهر صالحی مدیرعامل بودند که این تیم را قهرمان کرده‌اند.

وی ادامه داد: در زمان نقل‌وانتقالات که ابراهیم صادقی به دنبال بستن تیم بود، هرچه تلاش می‌کرد نمی‌توانست سراجی را پیدا کند. متاسفانه او بدون توجه به نیازهای تیم فقط خود فکر می‌کرد و در ادامه از همان روزهای ابتدایی لیگ با گزینه‌های مختلفی برای جانشینی ابراهیم صادقی مذاکره می‌کرد. به نظر من بزرگ‌ترین ضربه را به سایپا مشاوران سراجی زدند. آن‌ها با مشاوره‌های غلط خود باعث شدند تیم به لیگ یک سقوط و در ادامه شرایط بحرانی را تجربه کند”.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *