افشاکنندگان فساد مصونیت داشته باشند


عضو شورای شهر تهران با اشاره به انتشار اسناد مربوط به واگذاری املاک نجومی در حالی که این اسناد هیچ‌گونه مهر محرمانه‌ای نداشته است، گفت: مجلس شورای اسلامی باید قانونی تصویب کند که در آن به افشا کنندگان فساد تا زمانی که خلاف آن اثبات نشده است مصونیت اعطا شود.

به گزارش خبرنگار سادس، غلامرضا انصاری در نشست بررسی ریشه‌های فساد شهری که در دفتر حزب اتحاد ملت استان البرز برگزار شد، گفت: امروز فساد تار و پود مدیریت شهری در کلانشهرها را مورد تهاجم قرار داده است و بخش قابل توجهی از نظام اداری ما را نیز در بر گرفته است.

قائم مقام حزب اتحاد ملت با بیان اینکه برای از بین بردن ریشه‌های این فساد چند راهکار را باید در پیش بگیریم خاطرنشان کرد: در گام اول برای از بین بردن ریشه‌های فساد باید از آموزش و پرورش شروع کنیم.

وی افزود: اگر به 50 سال گذشته و نسل قبل از خود نگاه کنیم مشاهده می‌کنیم که نسل قبل از ما به یک خودباوری رسیده بود که چه در خانواده‌های فقیر و چه در خانواده‌های غنی، فرزند خانواده ملزم بود بخشی از نیازهای زیستی خود را با خلاقیت خود به وجود آورد.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اما امروز متاسفانه نظام آموزش و پرورش فرد را مصرفی بار می‌آورد؛ به طوری که جوان 20 ساله 50 سال پیش در هر سطح اجتماعی می‌توانست نیازهای خود را تامین کند اما جوان تحصیل‌کرده امروز در امور زندگی خود دچار مشکلات متعددی است.

وی با بیان اینکه توسعه آموزش و پرورش باید بر مبنای انسان محوری باشد، تصریح کرد: ما باید برای رشد خلاقیت در نسل آینده یک رنسانس و نوزایی در آموزش و پرورش ایجاد کنیم.

انصاری کشورهای جنوب شرق آسیا را نمونه‌ای از پیوستگی خلاقیت و توسعه عنوان کرد و گفت: در اکثر این کشورها خودباوری از پیش دبستان و مهد کودک جزو آموزش‌ها قرار می‌گیرد.

قائم مقام حزب اتحاد ملت ادامه داد: نظام آموزشی انسان محور باید اجازه دهد خلاقیت در کودک رشد کند، سپس آموزش‌ها از 12 سالگی آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: برای زدودن فساد نیز توسعه شهری را باید انسان محور ببینیم؛ اما متاسفانه در تمام کلانشهرهای کشور حتی یک درصد هم انسان‌محوری در برنامه‌های توسعه شهری لحاظ نشده است.

انصاری یادآور شد: متاسفانه نظام مدیریت شهری به پلکانی برای صعود افراد فرصت طلب برای طی مدارج عالی‌تر تبدیل شده است و منابع مادی و اقتصادی شهری نیز مبتنی بر این حرکت دیده شده است و عواقب این دیدگاه بر شهر، شهروند و زیست سالم انسان‌ها مد نظر قرار نمی‌گیرد.

این عضو شورای شهر تهران به گام بعدی برای زدودن فساد در مدیریت شهری اشاره و اعلام کرد: تربیت شهروند مسئولیت‌پذیر یکی از گام‌های مهم برای زدودن ریشه‌های فساد در مدیریت شهری است؛ اما متاسفانه ما مردم را به گونه‌ای عادت داده‌ایم که مسئولیت‌گریزی و دور زدن قانون نوعی زرنگی محسوب می‌شود.

وی با بیان این که دور زدن قانون از پایین به بالا و از بالا به پایین گسترش یافته است تصریح کرد: همین تضادها باعث شده است تا شاهد نهادینه شدن فساد در مدیریت شهری باشیم.

انصاری در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم ایجاد منابع درآمد پایدار شهری تاکید کرد و گفت: متاسفانه امروز با فروش تراکم و فروش منابع حیات شهری مواجهیم و همین موضوع باعث شده است تا مثلا شهر کرج که اوایل انقلاب 200 هزار نفر جمعیت داشت امروز به دومین شهر بزرگ کشور تبدیل شود.

وی این موضوع را در تهران یک خطای استراتژیک توسط دولت نهم و دهم و مدیریت شهری وقت دانست و گفت: فاجعه امروز تهران به دلیل همان خطای استراتژیک یعنی افزایش تراکم و اضافه شدن 2 میلیون واحد مسکونی به شهر تهران است.

قائم مقام حزب اتحاد ملت در ادامه با بیان اینکه شهرداران همیشه به دنبال این هستند که دیده شوند، تصریح کرد: امروزه کل دنیا خدمات مربوط به حمل و نقل خود را به زیرسطح منتقل کرده‌اند؛ اما در تهران با تاکید بر ساخت آزاد راه این خدمات بیشتر بر روی سطح قرار دارد.

انصاری افزود: فقدان پارکینگ به پاشنه آشیل ترافیک تهران تبدیل شده است؛ در حالی که می‌توان در زیر سطح، پارکینگ‌های زیادی ساخت.

این عضو شورای شهر تهران با انتقاد از ساخت تونل صدر و پل نیایش خاطرنشان کرد: با هزینه ساخت تونل نیایش و پل صدر می‌توانستیم دو خط باقیمانده مترو تهران را تکمیل کنیم اما با اجرای آن یک معضل سیاسی، اجتماعی به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران بیشتر حمل و نقل فردی را توسعه داده است، گفت: دنیا به سمتی رفته که بخش زیادی از نیازها بدون مراجعه تامین شود؛ اما در تهران ساخت مراکز خرید بزرگ، مراکز تجاری، درمانی و … به منابع پولسازی تبدیل شده است.

قائم مقام حزب اتحاد ملت در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تحزب تاکید کرد و گفت: دموکراسی با محوریت احزاب یکی از موضوعاتی است که می‌تواند از فساد جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه حزب برای انتخاب نماینده خود در شورای شهر مبتنی بر برنامه اقدام می‌کند، اعلام کرد: احزاب می‌توانند معضلات را شناسایی کنند و متناسب با آن برنامه ارائه کرده و افراد توانمندی که بتوانند آن برنامه‌ها را اجرا کنند به عنوان شهردار معرفی کنند.

انصاری افزود: احزاب می‌توانند نسبت به عملکرد نماینده خود در شورا پاسخگو باشند اما اعضایی که به صورت فردی انتخاب شوند می‌توانند پاسخگو نباشند.

قائم مقام حزب اتحاد ملت تصریح کرد: اگر قرار باشد با این وضعیت در کلانشهرها برخورد شود، باید علاوه بر گام‌های فوق، چند الزام هم اجرایی شود که اولین آن تصویب قانونی در مجلس شورای اسلامی برای اعطای مصونیت به افشاکنندگان فساد است.

وی با تاکید بر اینکه این مصونیت باید تا پیش از اثبات شدن خلاف موضوع افشا شده به افشا کننده داده شود، گفت: باید به رکن چهارم دموکراسی مصونیت دهیم تا هیچ کس مانعی برای آن ایجاد نکند.

انصاری به افشای واگذاری املاک نجومی به عنوان بخش کوچکی از فساد در مدیریت شهری تهران اشاره و خاطرنشان کرد: در حالی که اسناد منتشر شده هیچ گونه مهر محرمانه نداشته است، اما مدیر سایت افشا کننده بازداشت شده است و تا امروز ما منتظر برخورد با فاسدان هستیم.

این عضو شورای شهر تهران در پایان اعلام کرد: اگر این اقدامات را انجام دهیم با فساد برخورد خواهد شد؛ در غیر این صورت فساد تمام بنیان‌های ما را از بین خواهد برد.

انمتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *