اجرای برنامه هماهنگ سامانه جامع گزینش در کشور


دبیر هیأت عالی گزینش کشور با بیان اینکه باید صفات ایجابی درباره گزینش‌گران را در خود تقویت کنیم، گفت: برنامه هماهنگ سامانه جامع گزینش در حال انجام است و مراحل آزمایشی خود را در همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به‌خصوص دستگاه‌هایی که در حال حاضر هسته‌های بیشتری دارند، طی می‌کند.

به گزارش سادس، اسدالله وطنی در اولین همایش ملی گزینش‌گران استان خوزستان که امروز (پنج‌شنبه، ۱۶ دی‌ماه) در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، ضمن تبریک سالروز پیام امام (ره) مبنی بر انحلال گزینش‌های موجود در گذشته و تشکیل گزینش‌های جدید، اظهار کرد: از همه می‌خواهم همان‌طور که در خصوص وظایف انسانی، اسلامی و دینی همواره سفارش شده است که در همه حال محاسبه و مراقبه انجام دهیم، در بحث گزینش‌ها نیز این کار را انجام دهیم و حداقل هرسال یک‌بار در سالگرد تشکیل ساختار گزینش، همه ویژگی‌هایی لازم برای گزینشگر ازنظر امام خمینی (ره) را مرور کنیم.

وی افزود: امام (ره) در بحث گزینش مسائلی را به‌عنوان موارد سلبی مانند مسامحه، سخت‌گیری‌ها و … برشمردند و برخی ویژگی‌ها را به‌عنوان مسائل ایجابی مطرح کردند. باید آنچه امام خمینی (ره) درباره عقل، اخلاق کریمه و … برشمردند را در خود مرور و توجه کنیم که اگر در هر یک از این موارد نیاز به تقویت داریم این کار را انجام دهیم. اگر آن دقت و مراقبه در وجود ما نباشد، امکان دارد هم نظام ضرر ببیند و هم حق افراد از بین برود.

دبیر هیأت عالی گزینش کشور ضمن قدردانی از حضور گزینش‌گران و تلاش آن‌ها، گفت: از گزینشگران می‌خواهم در مواردی که نیاز به راهنمایی داریم، این راهنمایی را از ما دریغ نکنند تا بتوانیم کار خود را به‌درستی انجام دهیم. باید ویژگی‌های تعیین‌شده را در خود تطبیق دهیم تا ببینیم ویژگی‌هایی که برای انجام کار گزینش لازم است، تا چه اندازه در وجود ما تطبیق دارد.

وطنی ادامه داد: باید ببینیم این اخلاق کریمه، ایمان، عقل یا دیگر ویژگی‌هایی که در قرآن و احادیث گفته می‌شوند، چه مسائلی هستند؛ در مورد عقل هم از دیدگاه روان‌شناختی و هم ازنظر احادیث و روایات دیدگاه‌های زیادی وجود دارد که قابل‌بررسی است.

وی گفت: در بند ۳ سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بر دو نکته بهبود معیارها و روزآمدی روش‌ها تأکید شده است. بهبود معیارها چیزی است که به دست ما سپرده شده است. آنچه تاکنون بر اساس قانون و دستورالعمل‌ها در اختیار داشته‌ایم، این است که در سه بخش سیاسی، اعتقادی و اخلاقی باید درباره افراد احراز صورت گیرد. در بُعد اخلاقی اگر در تحقیقات و استعلام‌ها به مورد خاصی درباره فرد برخورد نشود، در اینجا حمل بر برائت خواهد بود، اما در بُعد سیاسی و اعتقادی، احراز جزو قانون است. اینکه احراز چگونه باید انجام شود، نکته‌ای است که جای بحث دارد.

دبیر هیأت عالی گزینش کشور با بیان اینکه هیچ‌کس نمی‌گوید گزینش نباید انجام شود، افزود: گزینش یک مطلب عقلی است، اما چگونگی انجام آن یک بحث علمی است و بستگی به تشخیص ما دارد که در هر زمان با توجه به امکانات و تکنولوژی که در اختیار داریم، باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنیم. در اینجا ممکن است اختلافاتی وجود داشته باشد که باید در جلساتی درباره این موضوع با یکدیگر صحبت کنیم و بتوانیم به یک نتیجه مناسب برسیم و بر اساس آن عمل کنیم. همه ما می‌خواهیم از راه درست به نتیجه برسیم و هیچ‌وقت نمی‌خواهیم سؤالی که مطرح می‌کنیم اشکال داشته باشد.

وطنی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث گزینش که “سؤال‌ها نباید با قوانین و مقررات منافات داشته باشند، در شأن افراد باشد و مفسده‌ای در آن‌ها وجود نداشته باشد”، گفت: اگر خاستگاه پیام امام خمینی (ره) در ۱۵ دی‌ماه سال ۶۱ را بررسی کنیم، می‌بینیم که ممکن بود در آن زمان در گزینش‌ها برخی سؤالات مطرح شوند که مناسب نبودند. در بحث تحقیق برخی می‌گویند دیگر سؤال پرسیدن از همسایه‌ها جواب نمی‌دهد. باید گفت که شما باید از یک منبع مناسب سؤال بپرسید و منبع‌یابی مناسب نیز باید بر اساس آنچه در دستورالعمل است، صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: برای بهبود معیارها، همان‌طور که در بند ۳ سیاست‌های کلی آمده است، کارگروه ضوابط و معیارهای گزینش تشکیل شد؛ پایه کار نیز همان کارگروه قبلی است اما موارد زیادی به آن اضافه شده است. در این خصوص از اساتید متعهد، علمای آشنا به مسائل گزینش و حقوقدان‌ها دعوت کرده‌ایم تا در خصوص اهداف این کارگروه به ما کمک کنند. در جلسه آینده هیأت عالی، دستورالعمل‌های این کارگروه آماده تأیید و تصویب و پس‌ازآن برای اجرا ابلاغ می‌شود.

دبیر هیأت عالی گزینش کشور در خصوص روزآمدی روش‌های گزینش، گفت: روزآمدی روش‌های گزینش اولین چیزی است که درباره آن بحث وجود داشت. گروهی نیز مسئول شدند تا بررسی‌های لازم را انجام دهند که چگونه می‌توان پرونده‌ها را با رعایت همه مسائل امنیتی و الکترونیکی بررسی کرد و سطح دسترسی افراد نیز مشخص شود. هم‌اکنون در حال پایان مراحل کار هستیم. در خصوص مصاحبه نیز به همین صورت کارگروهی تشکیل شد و از بهترین مصاحبه‌گران و نظرات علما استفاده شد، تا در خصوص مسائلی که ممکن است ما را به سمت یکی از جنبه‌های اشتباه ببرد، راهنمایی کنند.

وطنی خاطرنشان کرد: در ابتدای انقلاب عده‌ای از افراد دلسوز، برخی جوانان خوب، فعال و دلسوز اما در بعضی از موارد کمی عجول وجود داشتند. در بین این افراد کسانی که شاید می‌خواستند مشکلاتی ایجاد کنند، رخنه و کار را قدری سخت کردند. در آن وضعیت با توجه به برخی مسائل گفته شد که باید روش کار اصلاح شود. برای اصلاح آن نیز مقدماتی باید انجام می‌شد. از سال ۶۱ (صدور فرمان امام (ره)) تا سال ۷۴ که قانون تصویب شد، زمان برد تا کار اصلاح شود. از شما می‌خواهم فرمان امام (ره) را بیش‌ازپیش مطالعه کنید. این فرمان هنوز هم برای ما کارایی دارد و ما را راهنمایی می‌کند که کار خود را درست انجام دهیم.

وی تأکید کرد: در آموزش‌وپرورش بحث تزکیه و تعلیم را نمی‌توان از هم جدا کرد. تخصص و تقوا نیز همین‌طور هستند. اگر بدون داشتن تخصص لازم در پستی قرار گیریم، مسلماً کار ما درست نخواهد بود. کارگروهی تشکیل شده است، نفرات آن نیز مشخص و مطالب اولیه آماده شدند. بُعد مادی کار که مربوط به تشکیلات است در حال انجام است، اما بُعد معنوی هنوز در حال شکل‌گیری است. به دنبال این هستیم که روش‌هایی پیدا کنیم تا ببینیم چگونه باید جایگاه گزینش را ارتقا دهیم. ما گزینشگران برای این کار باید چه کارهایی انجام دهیم و چه‌طور این مطلب را به مردم و مسئولان منعکس کنیم که گزینش باید چگونه باشد.

دبیر هیأت عالی گزینش کشور ادامه داد: البته درباره مسئولان کارهای کمتری صورت گرفته است، از مسئولان می‌خواهم توجه کنند و اگر در اداره‌ یا سازمانی مشکلی وجود دارد، در جلسات شورای اداری وقتی برای این مسأله در نظر بگیرند تا مسئولان مربوطه کاملاً توجیه شوند. اگر در روش اشکالی وجود دارد، باید روش اصلاح شود. نباید اصل مسأله زیر سؤال برده شود.

وطنی در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی لازم برای گزینشگران، گفت: کارگروهی تشکیل شده و در حال آماده‌سازی دوره‌های آموزشی لازم به شکل‌های مختلف به‌صورت تئوری، کارگاهی و همچنین عملی هستیم. برنامه هماهنگ سامانه جامع گزینش نیز در حال انجام است و مراحل آزمایشی خود را در همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به‌خصوص دستگاه‌هایی که در حال حاضر هسته‌های بیشتری دارند، طی می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مقداری ناهماهنگی در اجرای کار در وزارتخانه‌ها وجود دارد. اگر هسته‌ها از هیأت‌های مرکزی تقاضا کنند فکر می‌کنم زودتر این کار انجام شود و اگر امکاناتی برای انجام آن لازم است هرچه زودتر توسط مسئولان تهیه می‌شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *