دغدغه افزایش تعداد جوانان مجرد/ آسیبهای بالا رفتن سن ازدواج چیست؟

 

بر اساس آمار،اعداد و ارقام منتشر شده در رسانه ها،سن یک میلیون و ۳۰۰ هزار جوان از حد متعارف برای ازدواج گذشته است و این پدیده،معضلی است که بصورت بالقوه،مستعد ظهور و بروز رفتارهایی پرخطر و نابهنجار است.
به گزارش سادس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،ارزیابی ها و بررسی های آماری،موید افزایش سن ازدواج و بروز تاخیر و خلاءهای جدی در حصول و تحقق این سنت حسنه است.
ازدواج یکی از مولفه های اساسی در حفظ و انسجام بنیان جامعه است و به واقع استمرار بقای خانواده با تکیه بر عنصر و اصل ازدواج تضمین می شود.
چندی پیش،ثبت احوال کشور با اشاره به آمار یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفری جوانانی که ازدواج نکرده اند،عنوان کرد:از این میزان،پنج میلیون و ۵۷۰ هزار مرد و پنج میلیون و ۶۷۰ هزار نفر زن هستند.
بدون تردید،تداوم نسل،رفع نیازهای عاطفی،حفظ پاکدامنی و سلامت اجتماعی و اخلاقی جامعه بواسطه پیوند میان زوجین محقق می شود و در صورت بروز و نارسایی و مانع در حصول این امر خطیر،قطعا مشکلات و چالش های عدیده ای در سلامت اجتماعی و تداوم استحکاک و انسجام کانون خانواده به عنوان خرده نهاد فرهنگی موثر و تعیین کننده در شکوفایی اجتماعی ظهور و بروز پیدا خواهد کرد.
صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس علوم رفتاری،با اشاره به آسیب ها و مخاطرات تاخیر در سن ازدواج گفت:برای بررسی و تحلیلی دقیق از علل موثر در بروز این پدیده،باید مولفه های متعددی اعم از اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی، مورد بحث و واکاوی قرار گیرد.
وی افزود:به نظر بنده یکی از دلایل اصلی تاخیر در ازدواج را باید در مشکلات اقتصادی و نارسایی های مرتبط با حوزه اشتغال جستجو کرد و طبیعتا در شرایطی که جوانان در تامین معیشتِ روزمره و نیازهای ضروری تشکیل خانواده،با مشکل و چالش مواجه می شوند،انگیزه ها برای پیوند میان زوجین و ازدواج با اُفت و کاهش روبرو خواهد شد.
نوبهار عنوان کرد:از منظر روحی و روانی نیز ترس از طلاق،جدایی و گسست از عوامل موثر در بروز تاخیر در ازدواج و بالا رفتن سن متعارف برای تشکیل و پایه گذاری زندگی مشترک،محسوب می شود.
روانشناس و کارشناس علوم رفتاری گفت:این ترس و هراس از جدایی احتمالی،اگرچه از عوامل تاخیر یا بالارفتن سن ازدواج محسوب می شود،اما این ذهنیت خود،معلولی است که وابسته و وامدار ظهور و بروز برخی از نارسایی ها و چالش های دیگر است و به واقع افزایش آمار طلاق مسبب ایجاد پس لرزه ها و پیامدهایی است که یکی از این موارد را می توان در هراس های روانی و ذهنی از ازدواج جستجو کرد.
وی افزود:عامل دیگر هراس اشاره شده،ناشی از دغدغه های عدم برخورداری از امنیت شغلی است و به واقع کم نیستند جوانانی که به دلیل مواجهه با ترس ها و دلنگرانی های مرتبط با اشتغال،ترجیح می دهند تا مشخص نشدن ثبات شغلی خویش از تن دادن به ازدواج طفره روند.
*از نقش خانواده ها در تسهیل ازدواج تا لزوم حمایت دستگاه های دولتی
رضا فکوری،جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی ،با اشاره به لزوم اتخاذ تدابیر موثر برای تسهیل امر ازدواج عنوان کرد:بدون تردید هر آنچه بر پیچیدگی ها و دشواری امر ازدواج افزوده شود،به همان میزان شاهد بروز تردیدها  و هراس هایی جدی در حصول این سنت حسنه خواهیم بود.
وی افزود:ازدواج آسان یکی از راهکارهای موثر و کارآمد در مقابله و مهار افزایش سن ازدواج به شمار می رود، اما این یک واژه عام و کلی است که برای تحقق آن باید اقدامات عملیاتی موثر را در دستور کار قرار داد و صرفا با بر زبان راندن این عبارت و طرح شعاری آن،شاهد تحقق ازدواج آسان نخواهیم بود.
فکوری عنوان کرد:عملیاتی شدن ازدواج آسان نیازمند همگرایی و هم افزایی موثر میان دو بخش و بازیگر اصلی حوزه اجتماعی همچون خانواده ها و دستگاه ها،نهادها و ارگان های ذیربط فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی می باشد.
جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:یکی از مصادیق عدم وجود هماهنگی میان دستگاه های متولی و ذیربط در تحقق ازدواج آسان را می توان در روند پرداخت وام ها و تسهیلات مرتبط با ازدواج مشاهده کرد.
وی افزود:تسهیل هر چه بیشتر تامین مسکن برای جوانان،اشتغالزایی و تقویت بنیه مالی زوجین و جوانان متقاضی ازدواج در قالب اجرای طرح ها و تمهیدات هدفمند و اصولی از ضروریاتی است که با حصول آن،بخش قابل توجهی از موانع ازدواج مرتفع خواهد شد.
منفرد زاده عنوان کرد:بخش دیگری از پیش نیاز تقویت و افزایش آمار ازدواج به نحوه نگرش و دیدگاه خانواده ها به مقوله ازدواج معطوف می شود.
جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی گفت:به واقع،امروزه بخش قابل توجهی از خانواده ها به ازدواج به عنوان ابزاری برای خودنمایی و اثبات برتری خویش نسبت به اقوام،اطرافیان و وابستگان می نگرند که این ذهنیت، آفتی است برای ازدواج که استمرار آن،نه تنها فرزندان چنین خانواده هایی را بلکه جامعه را دچار خسران و آسیب می کند.
وی در خاتمه یادآور شد:برای مهار پدیده تاخیر در سن ازدواج و یا تسریع و سهولت فرآیند و روند ازدواج و پیوند میان زوجین باید با عزمی ملی و فراگیر و جدیت راسخ تمامی دستگاه ها و نهادهای ذیربط و همچنین نهاد خانواده،نهایت تلاش خویش را به منظور حصول ازدواج آسان به کار گیرند،در غیر اینصورت صرفا با برگزاری جلسات،سمینارها،نظریه پردازی ها و اقدامات اینچنینی،مشکلات مرتبط با ازدواج و یا پیامدها و مخاطرات تاخیر در پیوند میان جوانان متقاضی ازدواج، مرتفع و کنترل نخواهد شد.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *