کم تحرکی،بلای جان جوانان/ارتباط افسردگی با کم تحرکی چیست؟

 

بر اساس آمار وزارت ورزش و جوانان تنها ۲۱ درصد از جمعیت کشور به ورزش مبادرت می ورزند و این اعداد موید تهدیدهای جدی است که کم تحرکی در پی خواهد داشت.
به گزارش سادس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،کم تحرکی قریب به ۸۰درصد از جمعیت کشور از معضلاتی است که تمامی اقشار و طیف های جامعه را اعم از پیر و جوان تهدید می کند.
اشاره وزارت ورزش و جوانان به فعالیت ورزشی تنها  ۲۱  درصد از افراد و گروه های اجتماعی در کشور یا به تعبیر دیگرکم تحرکی ۷۹ درصد از جامعه ،عمق بحران و چالش مذکور را به تصویر می کِشَد.
صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس علوم رفتاری در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوانیکی از عوامل موثر در ظهور و بروز کم تحرکی و بی میلی به ورزش را ناشی از بی انگیزگی می داند.
وی در این خصوص می افزاید:به واقع ریشه بی انگیزگی را نیز باید در افسردگی جستجو کرد،زیرا طبیعتا در چنین شرایطی،عزم و تصمیمی جدی برای تحرک و ورزش وجود نخواهد داشت.
روانشناس و کارشناس علوم رفتاری عنوان کرد:نکته تلخ موضوع در این واقعیت مُبَرهَن است که جمعیت جوان جامعه که علی القاعده انرژیک،پویا و فعال است نیز به عارضه کم تحرکی دچار شده. است.
محمد اسد،مدیرکل دفتر توسعه ورزش های همگانی وزارت ورزش و جوانان در گفت و گویی با رسانه ها با بیان عدم کمبود و کاستی در عرصه تجهیزات و امکانات ورزشی می گوید:پارک ها و بوستان های بسیاری به تجهیزات و ادوات ورزشی مجهز شده اند،اما به واقع انگیزه لازم و کافی برای استفاده از ادوات اشاره شده وجود ندارد.
*از افزایش آمار سکته و ایست قلبی و مغزی تا کم تحرکی
مصطفی روشن پژوه،دانش آموخته رشته تربیت بدنی،با اشاره به عوارض و تبعات مخرب کم تحرکی برای سلامت عمومی جامعه گفت:به واقع یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش سکته یا ایست قلبی و مغزی را باید در کم تحرکی و بی میلی به ورزش جستجو کرد.
وی افزود:در شرایطی که ۵۰درصد از مرگ و میرهای کشور ناشی از سکته قلبی و مغزی است،طبیعتا لزوم پرداختن به فعالیت بدنیِ اصولی،ضرورتی است که باید به عنوان اولویتی ویژه مد نظر قرار گیرد.
*عوارض کم تحرکی
دیابت،بیماری های قلبی،خستگی زودرس،سکته مغزی،چاقی،سرطان سینه یا تخمدان در بانوان،تنها بخشی از پیامدها و تبعات زیان بار و خسارت آور کم تحرکی است که بعضا هزینه ای معادل جان افراد برای آن پرداخته می شود.
*ارتباط افسردگی با کم تحرکی چیست؟!
کیومرث شرافتی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوانبااشاره به لزوم واکاوی و ریشه یابی دلایل و عوامل موثر در ظهور و بروز کم تحرکی در جوانان  گفت:برخی افراد،هزینه های سنگین ورزشی را بهانه و مُستَمسِکی قرار می دهند برای تنبلی و کم تحرکی خویش،در صورتی که انجام بسیاری از ورزش ها،نیازمند هزینه چندانی نبوده و نیست،اما شاهدیم استقبال شایانی از این ورزش ها نمی شود که از نمونه های آن می توان به دو یا دویدن ساده با هدف افزایش توان بدنی اشاره کرد.
وی افزود:کم تحرکی،آفتی است که در سطح کلان،کلیت جمعیت و در سطح خرد تر،افراد و گروه هایی که بنا بر دلایلی از انجام فعالیت ورزشی سر باز می زنند را گرفتار می کند.
شرافتی گفت:مخاطرات و تهدیدهای این آسیب زمانی تشدید می شود که جمعیت جوان جامعه نیز،اهمیت و ضرورت چندنی برای آن قائل نیست.
شرافتی گفت:به واقع،برخی از کم تحرکی که متوجه بخش هایی از جامعه جوان کشور می شود را باید در افسردگی،روزمرگی و بی میلی به فعالیت بدنی جستجو کرد.
جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:به واقع،برخی افراد،تعمدا کم تحرکی را پیشه می کنند تا زودتر با این جهان وداع کنند که البته ارائه آمار دقیق و کارشناسی شده در خصوص تعداد چنین افرادی،منوط به بررسی و ورود اهل فن و احصای آماری دقیق خواهد بود.
وی افزود:در شرایط افسردگی و بیماری های روحی و روانی،فرد،تلاش می کند با گوشه گیری و انزوا خود را از حلقه ها و گروه های جمعیتی اطراف و اکناف خویش جدا سازد و بیشتر در چارچوب و محدوده ای خودخواسته  محصور شود که فقدان شادی،تحرک،جنب و جوش و مطالعه در آن ملموس و مشهود است که بخشی از این خلاء ها نیز به فعالیت ورزشی معطوف می شود.
شرافتی عنوان کرد:برخی به ورزش به عنوان یک مولفه تشریفاتی می نگرند،اما به واقع این موضوع،یک اصل است که در کشورهای توسعه یافته به عنوان یکی از شاخص های سنجش و میزان ارزیابی توسعه مطرح می شود.
وی در خاتمه یادآور شد:فرهنگ سازی،آموزش،بستر سازی و ایجاد انگیزه برای انجام فعالیت های بدنی،ضرورتی اجتناب ناپذیراست که می طلبد از سوی نهادهای آموزشی و رسانه ها با جدیت هر چه بیشتری مورد توجه قرار گیرد،در غیراینصورت باید شاهد تحمیل  هزینه های سنگینی به نظام بهداشت و سلامت جامعه باشیم که بخشی از این صدمات متوجه جمعیت جوانی می شود که سرنوشت و آینده کشور به وجود،نوع و کیفیت نقش آفرینی آنها گره خورده است.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *