پليس در رعايت حقوق شهروندي پيشتاز است/ ايجاد سامانه‌هاي خود نظارتي پليس در راستاي رعايت حقوق شهروندان

جانشين پليس پيشگيري ناجا گفت: پليس همواره در رعايت حقوق شهروندان از گذشته تاکنون پيشتاز بوده و از نظارت هاي قانوني در اين زمينه استقبال مي‌کند.

به گزارش سادس به نقل از پايگاه خبري پليس، سردار “مهدي معصوم‌بيگي” در نشست مشترک با هيئت بازرسي اعزامي از وزارت کشور پيرامون صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندي، با ياد آوري اينکه حقوق شهروندي بسيار پيش از مطرح شدن آن در جوامع غربي با عنوان “حق‌الناس” در جوامع اسلامي وجود داشته است، اظهار کرد: اين مسئله در جامعه ما يک سنت ديرينه است و به دليل عقبه ديني آن از اهميت ويژه‌اي نيز برخوردار بوده و هست.

وي با تاکيد بر اينکه رعايت حقوق شهروندي به نفع همگان بوده و همه از آثار آن بهره‌مند مي‌شوند، گفت: بزرگترين افتخار نيروي انتظامي نيز دفاع از حقوق مردم است و در واقع فلسفه وجودي و موجوديت پليس نيز بر همين اساس استوار است که از حقوق مردم دفاع کند.

جانشين پليس پيشگيري ناجا در ادامه با بيان اين مطلب که نيروي انتظامي همواره از حضور مراجع قانوني نظارتي در مجموعه خود استقبال مي کند، تصريح کرد: عملکرد نيروي انتظامي همواره در معرض ديد عموم قرار دارد و ما همواره از نظرات مردم براي بهبود روند امور بهره مي‌بريم.

اين مقام ارشد انتظامي در بخش ديگري از سخنان خود به سامانه‌هاي خود نظارتي پليس در راستاي رعايت حقوق شهروندي اشاره و بيان کرد : سامانه 197 که براي دريافت شکايات، انتقادات و پيشنهادهاي شهروندان در مورد عملکرد پليس ايجاد شده است، هنگامي مورد بهره برداري قرار گرفت که هنوز بحث حقوق شهروندي چندان در جامعه مطرح نبود.

وي افزود: سامانه فوريت‌هاي پليسي 110 نيز در همين راستا پايه‌گذاري شد که سرعت خدمت‌رساني به شهروندان را به نحو چشمگيري افزايش داد و همين عنصر، خود يکي از بخش‌هاي مهم رعايت حقوق شهروندي به شمار مي‌رود.

سردار معصوم‌بيگي اجراي طرح مديريت کيفي نيروي انتظامي(مکنا) را از ديگر اقدامات پليس در راستاي رعايت حقوق شهروندي دانست و گفت: خوشايندسازي محيط کلانتري‌ها، اصلاح فرايندها و تسريع خدمت‌رساني به شهروندان از جمله موارد مورد توجه اين طرح بوده است که به روشني در راستاي احقاق حقوق شهروندي است.

وي خاطرنشان کرد: نصب تابلوهاي فرايند رسيدگي به پرونده‌ها، اولويت‌هاي ماموريتي ناجا و طرح تکريم ارباب رجوع در کلانتري‌ها نيز از ديگر اقدامات پليس پيشگيري براي آگاهي شهروندان و همچنين کارکنان ناجا از حقوق و وظايف خود است.

اين مقام ارشد پليس پيشگيري در ادامه به اقدامات پليس براي اصلاح فيزيکي و بهينه‌سازي تحت نظرگاه‌ها و همچنين نصب دوربين مدار بسته در محيط عمومي کلانتري براي رصد کردن روش برخورد کارکنان با مراجعه‌کنندگان به کلانتري‌ها اشاره کرد و اين موضوع از دغدغه‌هاي اصلي پليس پيشگيري در حوزه حقوق شهروندي دانست.

وي با تاکيد بر اينکه فرهنگ رعايت حقوق شهروندي عميقا در ميان فرماندهان نيروي انتظامي جا باز کرده و تبديل به باور قلبي آنها شده است، اظهار کرد: چنين باوري از هر قانون و دستوري راه‌گشاتر است.

اين مقام ارشد انتظامي افزود: نمونه روشن اين باور قلبي در ميان فرماندهان سختگيري و جديت آنان در امور مربوط رعايت حقوق شهروندان است به طوري که در بسياري موارد نيروي انتظامي با وجود برائت کارکنان خود در دادگاه‌ها، اقدام به اتخاذ تدابير سختگيرانه‌تري نسبت به ‌آنها کرده است.

وي در ادامه با تاکيد بر اينکه حقوق شهروندي را نبايد بحثي تک‌سويه دانست و بررسي آن در ارتباط متقابل با حقوق پليس ضروري است، تصريح کرد: نبايد در بحث رعايت حقوق شهروندي دچار افراط و تفريط شد، به طوري که به اقتدار پليس خدشه وارد شود چراکه پليس بدون اقتدار نمي‌تواند به خوبي انجام وظيفه و به مردم خدمت کند و همين مطلب نيز از سويي ديگر تضييع حقوق شهروندي به شمار مي‌رود.

سردار معصوم بيگي خاطرنشان کرد: هنگامي که بحث حقوق شهروندي به ميان مي‌آيد، شايسته است که مقدورات و محدوديت‌هاي پليس نيز در نظر گرفته شود و توجه داشت که نيروي انتظامي با همه محدوديت‌هاي خود در حال انجام وظيفه و ارائه خدمت به مردم است.

جانشين پليس پيشگيري ناجا در پايان سخنان خود به انتظارات پليس از ديگر بخش‌ها براي همکاري در رعايت هرچه بهتر حقوق شهروندي پرداخت که تامين اعتبارات بيشتر براي اصلاح تحت‌نظرگاه‌ها و نصب دوربين در کلانتري‌ها، در اختيار گذاشتن امکانات براي توسعه واحدهاي انتظامي و نيروي انساني در مناطق مسکوني تازه تاسيس و حاشيه‌اي و همکاري براي آموزش بيشتر کارکنان در مورد حقوق شهروندي و آگاهي دادن به شهروندان در مورد حقوق پليس از جمله اين خواسته ‌ها بودند.

تشريح عملکرد سامانه‌هاي برخط پليس پيشگيري براي پايش و پيگيري پيوسته وضعيت و اقدامات کلانتر‌ي‌ها در ارائه خدمت به مراجعان و اثر آن بر رعايت بهتر حقوق شهروندان از ديگر مسائل مورد اشاره جانشين پليس پيشگيري ناجا بود.#

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *