مهار آفت ملخ مراکشی در مراوه‌تپه/ ۲۶ هزار هکتار از مزارع مراوه‌تپه رصد و پایش شد

سادس/گلستان رئیس اداره جهاد کشاورزی مراوه‌تپه گفت: خوشبختانه امسال با اقدامات انجام شده آفت ملخ مراکشی در مراوه‌تپه مهار شده است و کشاورزان در این باره نگرانی نداشته باشند.

علی وزیری در گفتگو با خبرنگار سادس با اشاره به اقدامات انجام شده علیه ملخ مراکشی اظهار کرد: با توجه به اینکه مراوه تپه با کشور ترکمنستان حدود ۱۲۷ کیلومتر مرز مشترک دارد و همچنین به دلیل وجود مناطق صعب العبور مورد هجوم آفت ملخ مراکشی قرار می گیرد که به همین دلیل هر ساله برای جلوگیری از شیوع این آفت، اراضی مراوه‌تپه سم‌پاشی می شوند.

وی با بیان اینکه هر ساله چند گروه و اکیپِ رصد و پایش برای شناسایی ملخ مراکشی و کپسول تخم آن در مراوه تپه اقدام می کنند، افزود: ملخ مراکشی از سال ۱۳۰۵ وارد مراوه تپه شده و پنج دوره سنی دارد و دگردیسی آن ناقص است لذا به محض خروج از تخم شروع به تغذیه کرده و در سن چهار و پنج پرواز و تولید مثل می کند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی مراوه تپه تاکید کرد: فراوانی مناطق صعب العبور در مراوه تپه و همچنین عدم مبارزه با آفت ملخ مراکشی در کشور همسایه موجب می شود تا این نوع آفت هر ساله موقع تخم‌ریزی به کشور همسایه برود و پس از خروج از تخم مجدد به مراتع و مزارع شهرستان مراوه تپه هجوم می آورد.

وزیری با بیان اینکه امسال رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان برای مقابله با ملخ مراکشی تدابیر خوبی اندیشیدند و اکیپ و گروه های کافی را برای مقابله با ملخ مراکشی در اختیار ما قرار دارند، گفت: ناوگان خودرویی ما فرسوده است و وضعیت آن طوری است که اگر یک بار برای سم‌پاشی علیه ملخ به کارگیری شود مجددا قابل استفاده نیست.

وی از انجام رصد و پایش ملخ مراکشی در ۲۶ هزار هکتار از مزارع مراوه تپه خبر داد و ابراز داشت:‌ مبارزه با ملخ مراکشی در قریب به ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی مراوه‌تپه انجام شده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی مراوه تپه با بیان اینکه خوشبختانه ملخ مراکشی در مراوه تپه مهار شده است، تصریح کرد: به کشاورزان نوید می دهیم که امسال در خصوص آسیب ملخ مراکشی به مزارع خود نگرانی نداشته باشند.

وزیری از تشکیل شورای برداشت محصولات کشاورزی در فرمانداری مراوه تپه خبر داد و یادآور شد: تدابیر خوبی برای برداشت محصولات اتخاذ شده و ۶ مرکز خرید محصولات کشاورزی در شهرستان راه اندازی شده است، با توجه به تمهیدات جهاد کشاورزی مراکز خرید برای خرید کلزا و گندم آمادگی کامل دارند و در این زمینه مشکلی در شهرستان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مراوه تپه با دو بخش مرکزی و گلیداغ دارای ۵۱ هزار و ۲۱۸ هکتار اراضی تحت کشت دارد، خاطرنشان کرد: امسال قریب به ۳۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مراوه‌تپه زیر کشت گندم و ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت کلزا رفته است.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *