وزارت جهاد کشاورزی باید به تعیین الگوی کشت و روش آبیاری ورود کند

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به هدر رفت بخش عمده ای از منابع آبی در حوزه کشاورزی لازم است وزارتخانه ورود جدی به تعیین الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه و روش آبیاری متناسب با تکنولوژی های روز داشته باشد.

 اسماعیل حسین زهی در گفت وگو با سادس، با تاکید بر ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی و اصلاح الگوی مصرف در حوزه کشاورزی، بیان کرد: بر اساس آمار بیش از ۹۰ درصد از آب مصرفی در سطح کشور در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. ما شاهد هستیم بدون تعیین الگوی کشت در هر منطقه متناسب با شرایط اقلیمی و بدون استفاده از روش های نوین آبیاری، کشاورزی در کشور مبتنی بر روش های سنتی در حال انجام است.

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه وزارتخانه های مسئول در این حوزه از سالیان پیش عملکرد منفعلانه‌ای داشته اند. متاسفانه امروز کشاورزان به حال خود رها شده اند و هیچ گونه امکانات و تجهیزات نوینی از سوی وزارت کشاورزی در اختیار آن ها قرار نمی گیرد. هیچ برنامه کارشناسی شده ای برای تعیین الگوی کشت مناطق وجود ندارد. در بحث آبیاری نیز از روش های نوین به ندرت استفاده می شود.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه این عوامل دست به دست هم داده و منجر به افزایش چشمگیر مصرف آب در حوزه کشاورزی بدون آنکه بازده بالای اقتصادی برای کشور داشته باشد، شده است. هم در تعیین الگوی کشت متناسب و هم در تعیین روش آبیاری وزارت کشاورزی موظف است که ورود جدی داشته باشد.

عزم جدی در بدنه وزارت کشاورزی برای مدیریت منابع آبی وجود ندارد

وی در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که اراده ای در بدنه وزارت جهادکشاورزی برای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی وجود نداشته باشد نمی توانیم گام موثری در این حوزه برداریم. وزارت کشاورزی باید به این حوزه ورود کرده و مشوق هایی را برای کشاورزان به منظور استفاده از روش های نوین آبیاری در نظر بگیرد. از سوی دیگر باید اعتبارات لازم نیز در اختیار کشاورز قرار گیرد.

وی افزود: مجلس نیز ساز وکارهایی را برای اصلاح الگوی کشت و استفاده از روش های نوین آبیاری پیش بینی کرده که لازم است وزارتخانه با اراده جدی به این موضوع ورود داشته باشد. مجلس نیز از بعد نظارتی باید این موضوع را دنبال کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *