کودک بدسرپرست تعریف شود‌

رییس انجمن آسیب شناسی ایران با تاکید بر لزوم تعریف سازوکاری مشخص برای حمایت از کودکان، ایجاد دستگاه جدید در این رابطه را لازم ندانست.

به گزارش سادس  به نقل ازفرهنگ نیوز،‌‌کوورش محمدی با بیان اینکه ما هنوز برای تعریف کودک بدسرپرست به توافق نرسیده ایم، گفت: کودک بدسرپرست باید با بررسی دقیق و سریع تعریف مشخص شود و برنامه‌ای واضح برای حمایت از این کودکان بر اساس این تعریف در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه باید جامعه را نسبت به این موضوع حساس کرد افزود: تمامی لایه‌های جامعه باید در این رابطه آگاه شوند و با احساس مسئولیت در برابر کودک بدسرپرست مانند یک رسانه عمل کنند.

رییس انجمن آسیب شناسی ایران ادامه داد: جامعه نسبت به بسیاری از مسائل از جمله مسئله کودکان بدسرپرست بی تفاوت شده است و این در حالی است که متعهد بودن جامعه نسبت به نقش و مطالبه‌گری اجتماعی تاثیر قابل توجهی در کاهش آسیب‌ها دارد.

محمدی عنوان کرد: در این راستا تدوین برنامه مناسب، تعریف و تصویب لایحه و طرح، ابلاغ قوانین و در کل سازوکاری مناسب نیاز است و باید انجام شود، اما این تمام کاری نیست که باید انجام شود و جامعه باید آگاه و مطالبه گر باشد که در برابر اجرای ناصحیح و ناکامل قوانین یا دیدن موارد تخلف از جمله کودک آزاری با ایفای نقش اجتماعی خود در بهبود شرایط موثر باشد.

وی بیان کرد: نظام اخلاقی در جامعه ما تحت تاثیر فرایند مدرنیته قرار گرفته و بسیاری از مسائل اخلاقی که ریشه در فرهنگ کشور داشته کمرنگ شده است.

رییس انجمن آسیب شناسی ایران ادامه داد: در گذشته تعامل بین اقوام، آشنایان و همسایگان منسجم تر و وسیع تر بود و از این طریق برخی از مشکلات و مسائل خانواده‌ها از جمله مشکلات اقتصادی رفع می‌شد و به این ترتیب تنش‌ها و آسیب‌های ناشی از مشکلات مالی کاهش می‌یافت.

محمدی با بیان اینکه این ارتباط ها امروز بسیار کمرنگ شده و در برخی سطوح از بین رفته‌اند، افزود: به این ترتیب خانواده در معرض مشکلاتی مانند مشکلات اقتصادی قرار گرفته و در واقع تنها است و در صورت ناتوانی در حل مسائل تنش‌ها و فشارهای عصبی و در سطوح بالا تر انواع بزه کاری را شاهد هستیم و اولین فردی که در خانواده از این قضیه متاثر می‌شود، کودکان هستند و حتی می‌توان گفت این قضیه به نوعی آزار کودک محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بروز پدیده کودک فروشی عنوان کرد: این پدیده در حقیقت فروش انسانیت محسوب می‌شود و علت این اتفاق را نه تنها در مسائل اقتصادی بلکه باید در مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه نیز جست و جو کرد.

رییس انجمن آسیب شناسی ایران بیان کرد: می‌توان گفت که سازمان بهزیستی به عنوان متولی کودک بدسرپرست نونهال است و این سازمان به عنوان متولی این کودکان باید تقویت شود. سازوکار رسیدگی به کودکان بدسرپرست توسط این سازمان باید مشخص و منابع مالی و نیروی انسانی تامین شود.

محمدی افزود: تمامی مباحث و اعتبارات در خصوص کودک بدسرپرست باید در یک سازمان تجمیع و از تمام توان برای این موضوع بهره گرفت. قطعا موازی کاری و پراکنده کاری نمی‌تواند برای حمایت از کودک بدسرپرست موثر باشد.

وی تاکید کرد: ضوابط و ماموریت‌های تعریف شده باید تقویت شده و مورد بازنگری قرار بگیرد و بر این اساس کمبودها و نواقص مشخص شود.

رییس انجمن آسیب شناسی ایران توانمندسازی کودکان را امری ضروری در پیشگیری برخی از آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: مدارس یکی از مهم ترین مکان‌های توانمندسازی کودکان هستند.

محمدی عنوان کرد: کودکان زمان قابل توجهی را در مدرسه سپری می‌کنند و نحوه و مطالب آموزیش به کودکان نقش مهمی در کاهش آسیب و حمایت از کودک در برابر مسائل مختلف و ناهنجاری‌های اجتماعی دارد.

وی ادامه داد: همچنین آموزش و پرورش یکی از نهادهای مهم در شناسایی کودکان بدسرپرست است و این اقدام با بررسی صحیح وضعیت کودک در مدرسه می‌تواند شکل بگیرد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *