سلامت معنوی با راهبری حوزه علمیه بازتعریف شود


رئیس فرهنگستان علوم پزشکی بر لزوم توسعه راهبردی سلامت معنوی با اتکای به تولیدات علمی حوزه علمیه تاکید کرد.

به گزارش سادس، علیرضا مرندی امروز در چهارمین همایش سلامت معنوی گفت: سلامت معنوی جزو مسایل جدید به شمار می‎رود و باید به شکلی رفتار کنیم که با مبانی دینی خود این سلامت را تفسیر کنیم تا درگیر مسایل و انحرافاتی که در این عرصه در جهان وجود دارد نشویم.

وی افزود: خداوند ارزش بالایی برای انسان قائل است که اگر کوچکترین خدشه‎ای به بدن خود انسان وارد شود به هیچ عنوان پذیرفته نیست که مجازات قصاص نیز برابر آن قرار داده شده است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد: آحاد مردم، نهادها، ارگان‎ها و مجلس و… در تامین و ارتقای سلامت معنوی مردم نقش دارند؛ همه عوامل فرهنگی و زیست محیطی و… با سلامت معنوی مرتبط هستند ولی پزشکان ارتباط بیشتری با این بحث دارند.

مرندی اظهارکرد: قداست کار پزشکی نیز به همین دلیل است و هر کسی که خدمت بیشتری داشته باشند سربلندتر است و کسی که کار نکند سرافکنده است.

به گفته رئیس چهارمین همایش سلامت معنوی، سلامت معنوی از سوی نماینده نروژ در سازمان بهداشت جهانی مطرح شد و بیان کرد که مردم ما با همه امیدی که به آینده دارند از نظر معنوی سقوط می‎کنند زیرا انسان خود را رها و بی هویت می‎بیند؛ به همین خاطر بیان کردند که باید بعد سلامت معنوی به عرصه‎های سه گانه دیگر اضافه شود.

وی افزود: سلامت، امری است که باید به شکل مجموع به آن نگریست و هر چه در این خصوص توجه بیشتری می‎کنیم مشاهده می‌کنیم که مساله سلامت معنوی از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد: مبانی که غربی‎ها در عرصه سلامت معنوی بیان می‎کنند آنچنان خدامحورانه نیست و یا اگر باشد با شرط تثلیث است  آنها مبانی خاصی برای سلامت معنوی دارند و به مسایلی چون دعا برای طول عمر و.. اعتقاد دارند و بیان می‎کنند که افراد متدین 7 سال بیشتر از دیگران عمر می‎کنند.

آنها آنچنان به آخرت معتقد نیستند و دنیا را تا آخر عمر خود می‎دانند و با آنچه ما به دنبال آن هستیم متفاوت است؛ در شهر سانفرانسیسکو 400 نفر همگن را به دو قسمت 200 نفری تقسیم کردند و برای یک گروه دعا شد و به گروه دیگری دعا نشد و پس از چند مدت مشاهده شد که گروهی که برای آنها دعا شد، سلامت بهتری داشتند.

رئیس چهارمین همایش سلامت معنوی گفت: در اساسنامه فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص این بحث کار شده است؛ در این عرصه افتخار می‎کنیم که سعی داریم با هدایت روحانیت، گام در راهی بنهیم که می‎تواند نقش ماندگاری در عرصه سلامت معنوی داشته باشد. امروزه ابزارهای مختلفی در این عرصه در اختیار داریم که همه آنها تولید غربی‎ها است ولی ما باید با اتصال به روحانیت تولیدات علمی خود را با توجه به منابع ناب اسلامی به عرصه بیاوریم؛ در این عرصه نیز باید تکلیف‎مدار باشیم.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد: در این عرصه خدمت مراجع معظم تقلید رسیده و از این حضرات نیز راهنمایی‎های بسیاری گرفتیم و قطعا این ارشادات نقشه راه حرکت ما خواهد بود.

مرندی با اشاره به دیدار اعضای این همایش با مقام معظم رهبری اظهارکرد: ایشان در این دیدار بر لزوم اصلاح روحیات مردم تاکید و بیان کردند که این مسیر باید با روحانیت و علما طی شود و به حوزه‏‌های علمیه مراجعه کنید؛ ایشان بیان کردند که تمام تاکید سلامت معنوی متکی بر دین مبین اسلام است. رهبری فرمودند که غربی‎ها هرگاه از دین سخن به میان می‎آید با تعصب در مقابل آن می‎ایستند و به همین خاطر نباید به مطالب آنها اعتماد کرد.

دنیای کوتاه ما در مقابل ابدیت هیچ نیست و این مساله به عنوانی یکی از مبانی اعتقادی ما در خصوص سلامت معنوی است ولی نهادینه سازی این تفکر نیازمند راهکارهایی است که باید از روحانیت اخذ کرد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *