امنيت اجتماعي تاثير گذارترين مولفه در فرايند امنيت ملي

امنيت را به عنوان زيرساخت تمامي فعاليت هاي جامعه و از مهمترين مولفه هاي توسعه پايدار است.

به گزارش سادس، امنيت به عنوان يک مفهوم کليدي پيش از آنکه مقوله اي قابل تعريف باشد، پديده اي ادراکي و احساسي است که بايد لزوما از سوي شهروندان درک و احساس شود.

امنيت فردي، امنيت اجتماعي، امنيت ملي، امنيت فرهنگي و امنيت اقتصادي از مهمترين بخش هاي فرايند امنيت دريک جامعه را شامل مي شود.

امنيت واژه اي پيچيده و به لحاظ کاربرد از گستردگي وسيعي برخوردار است که از دروني ترين افکار و احساسات بشري گرفته تا مهمترين مسائل بين دولت ها را در برمي گيرد و با اين وجود در مفهوم کلي ، رهايي از نگراني ها و احساس ايمني در مقابل خطرات و تهديدات، مهمترين تعريفي است که تاکنون در خصوص  اين واژه ارائه شده است.

متناسب با پيچيده ترشدن روابط اجتماعي عوامل پنهان و غيرفيزيکي امنيت در ابعاد مختلف اهميت بيشتري پيدا کرده است، به همين دليل امنيت اجتماعي که مهمترين مولفه تشکيل دهنده امنيت ملي است در سال هاي اخير در سطوح ملي و بين المللي بسيار مورد توجه قرار گرفته است.

هر اندازه که امنيت اجتماع در جامعه نهادينه شود به همان اندازه امنيت ملي پايدارتر وکم هزينه تر محقق خواهد شد.

 درفرايند تحقق امنيت اجتماعي نيز حضور و مشارکت تمامي اقشار جامعه و تعامل مثبت آنان با پليس ضروري است.

خوشبختانه در ايران به لحاظ تعامل خوب شهروندان با پليس، تدابير موثر مجموعه انتظامي  به مسائل اجتماعي و رويکرد علمي و فرهنگي پليس در تدوين راهکارها کمترين مشکلات را در اين حوزه شاهد هستيم که اين امر نشان دهنده وضعيت مثبت كشور در مقوله امنيت اجتماعي است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *