همه با هم برای ساخت سرزمینی خرم و آباد / گزارش پویش جمعیت امام رضایی ها برای کاشت نخل در استان های جنوبی کشور

محرومیت زدایی در سطح کشور با نگاه توسعه پایدار در جهت پیشرفت و سازندگی و در ابعاد مختلف مادی و معنوی از مهم ترین اهداف جمعیت امام رضایی ها است که این مهم با استفاده بهینه از ظرفیت های مختلف قابل استفاده در کشور و با اجرای پویش “سرزمین خرم” برای کاشت درخت نخل را در سطح ملی در محدوده جغرافیایی شش استان جنوبی کشور انجام شد.

جمعیت امام رضایی‌ها در راستای اهداف خود از جمله محرومیت زدایی در سطح کشور با نگاه توسعه پایدار در جهت پیشرفت و سازندگی و در ابعاد مختلف مادی و معنوی، از طریق استفاده بهینه از ظرفیت های مختلف قابل استفاده در کشور، طی برگزاری جلسات متعدد و بررسی ایده ها و طرحهای مختلف در اتاق فکر با کارشناسان خود و با داشتن تجربه در امر کاشت درخت نخل (پروژه خرم+شهر) در سال ۱۴۰۰ توسط مجموعه کاردرست زیر مجموعه تخصصی جمعیت امام رضایی ها در حوزه کارآفرینی اجتماعی و در نظر گرفتن نتایج زیرساختی این طرح، پویش “سرزمین خرم” برای کاشت درخت نخل را در سطح ملی در محدوده جغرافیایی شش استان جنوبی کشور از جمله شهرهای استان های فارس، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان از ابتدای ماه رمضان اجرا کرد.

به گزارش سادس، این پویش با شعار همه با هم برای ساخت سرزمینی خرم و آباد با هدف احیای زمین ها و نخلستان های از کار افتاده کشور و احیای کشاورزی در سطح ملی، ایجاد شغل و اشتغال زایی پایدار و چند منظوره برای نیازمندان ، جلوگیری از پدیده بیابان زایی و ریز گردها در جنوب کشور و تامین معیشت خانواده های نیازمند از زمان کاشت پاجوش نخل به واسطه کاشت سبزیجات دیگر در پای این درخت تا گذشت زمان ۵ ساله ثمردهی این درخت و بعداز آن صورت پذیرفته است.

جمعیت امام رضایی ها پروژه سرزمین خرم خود را همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان و با همراهی شبکه افق سیما انجام و توانست در این مدت با کمک خیرین در سطح کشور هزینه خرید پاجوشهای نخل را تامین تا در زمان مقتضی به کشاورزان نیازمند که زمین کشاورزی دارند ولیکن توان خرید نخل را ندارند اهدا کند.
برای انجام این کار، تیم های اجرایی جمعیت امام رضایی ها با حضور در استانهای ذکر شده تحقیقات میدانی خود را با چند هدف از جمله شناسایی کشاورزان نیازمند هر استان، بررسی شرایط اقلیمی، خاک، آب، وضعیت ریزگردها و پدیده بیابان زایی در هر استان باتوجه به تأثیر مستقیم درخت نخل بر این پدیده و مقابله با آن، بررسی شرایط و زمانهای کاشت درخت نخل در هر استان، شناسایی گونه نخل مناسب جهت کاشت در هر منطقه، شناسایی باغداران باتجربه و ممتاز در هر منطقه و ارتباط با آنها و کسب اطلاعات مورد نظر به عنوان مشاور جهت راهنمایی در طول اجرای پروژه، بررسی وضعیت نخلستانهای هر منطقه و تأثیر آن بر روی معیشت مردم و نحوه بهره برداری ساکنان و باغداران هر منطقه از نخل باتوجه به فواید اقتصادی، معیشتی و دارویی فراوان درخت نخل، شناسایی بهترین پاجوش های موجود در هر استان و منطقه از لحاظ اصول گیاه پزشکی و خریداری آنها انجام دادند.

با درنظر گرفتن سن ۱۰۰ ساله درخت نخل و خاصیت خاک نخلستان و درخت نخل که همزمان با کاشت آن میتوان سبزیجات را نیز در پای این درخت کاشت و همچنین از محصولات مختلف این درخت میتوان استفاده کرد که این امر باعث اشتغال چندین نفر و ایجاد چند شغل متفاوت میگردد و تامین معیشت خانواده های نیازمند از زمان کاشت پاجوش نخل به واسطه کاشت سبزیجات دیگر در پای این درخت تا گذشت زمان ۵ ساله ثمردهی این درخت مهم ترین اولویت این پویش ایجاد اشتغال زایی پایدار و چند منظوره برای نیازمندان است که به امید خدا به زودی محقق می شود.

پویش سرزمین خرم در شبکه افق سیما
شبکه افق سیما در راستای مسئولیت اجتماعی، ارزش آفرینی و دغدغه اجتماعی مدیران این شبکه با حمایت همه جانبه از پویش سرزمین خرم به رسالت خود در خدمت به نیازمندان جامعه و ایجاد کارآفرینی مستمر در جامعه پرداخت. برنامه به وقت سحر شبکه افق سیما در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت ۳ الی اذان صبح به صورت زنده روی آنتن رفت. در این برنامه به غیر از پخش آیتم ها و کلیپ های تصویری، آقای صابر خراسانی مجری برنامه هر سحر به معرفی این پویش می پرداخت. زیر نویس پویش سرزمین خرم به صورت ۲۴ ساعته و ویژه همزمان با پخش این برنامه در شبکه افق منتشر شد.
حاج مهدی سلحشور مداح اهل بیت (ع) با حضور دریکی از نخلستان خرمشهر دعای عرفانی سحر و مناجات صحیفه سجادیه و مناجات مربوط به شب های قدر را قرائت و از برنامه به وقت سحر شبکه افق سیما در ایام ماه مبارک رمضان پخش شد.

اهدا نخل توسط باغداران به جمعیت امام رضایی ها برای انجام کار خیر
برخی خیرین باغدار در شهرهای آبادان، خرمشهر با اهدا تعدادی از نخل های نخلستان خود به جمعیت امام رضایی ها، درآمد سالانه آن را برای کارهای خیر اهدا کردند. این افراد درآمد این نخل ها را به جمعیت امام رضایی ها واریز می کنند.

نخلی برای اسطوره ها

در یوم الکریم و همزمان بامیلاد آقا امام حسن مجتبی علیه السلام، درپویش بزرگ سرزمین خرم جمعیت امام رضایی ها در شهر آبادان به نیابت از خانواده شهدا حاضر در برنامه وقت سحر شبکه افق نام فرزندان شهیدشان بر پلاک‌های مخصوص ثبت و بر پاجوش‌  نخل های تازه کاشته شده نصب شد

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *