راه‌اندازی درگاه خدمات الکترونیکی آموزش و پرورش تا پایان دی


معاون فناوری اطلاعات مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش از راه‌اندازی کامل درگاه خدمات الکترونیکی این وزارتخانه ظرف یک تا دو هفته آینده خبر داد.

حبیبی در گفت‌وگو با سادس، ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: این سامانه به نشانی  eservice.medu.ir اواخر آذرماه آغاز بکار کرد و دارای بخش های مختلفی چون کارتابل معلمان، کارتابل دانش آموزی و کارتابل اولیای دانش آموزان و کارتابل کارکنان است و به سامانه‌های سناد، پرسنلی و مدیریت واحدهای سازمانی متصل است.

وی افزود: در حال حاضر همه  بخش‌های این سامانه فعال نیستند و ظرف یک تا دو هفته آینده شاهد راه‌اندازی کامل آن خواهیم بود.

معاون فناوری اطلاعات مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه دسترسی دانش آموزان و اولیای آنها به این درگاه اینترنتی گفت: این دسترسی ابتدا به استان‌ها، از استان‌ها به مناطق، از مناطق به مدارس و از طریق مدارس به دانش آموزان و اولیای آنها داده می‌شود و می‌توانند با ورود داده‌های هویتی وارد سامانه شوند.

به گزارش سادس، این اقدام وزارت آموزش و پرورش که در جهت کاهش هزینه ها، ‌تحقق دولت الکترونیک، ‌ایجاد بستری برای ایجاد درگاه واحد و ارتباط بین دستگاهی، برای اولین بار  انجام شده امکان ارائه تعدادی از سرویسها و خدمات مورد نیاز ذینفعان را فراهم می‌کند.

چهاربند، ‌رئیس  مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش پیش از این در این باره گفته بود: ضروری است تدابیر لازم جهت الزام ادارات آموزش و پرورش مناطق و مدارس در راستای مدیریت مطلوبتر و ایجاد زیر ساختهای اطلاعاتی مورد نیاز این درگاه را در موارد زیر فراهم و اقدام شود:‌

ـ  از این پس کلیه خدمات الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش صرفا از طریق درگاه فوق الذکر ارائه خواهد شد و در حال حاضر برای شروع، به چهار دسته از ذینفعان شامل دانش آموزان و اولیاء، معلمان و کارکنان، و مدیران تعدادی از خدمات  ارائه می شود.

ـ لازم به یاد آوری است لینک درگاه خدمات الکترونیکی در سایت‌های  وزارت آموزش و پرورش، مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات و در تمامی سایتهای اطلاع رسانی و پرتال مدارس نیز قابل مشاهده خواهد بود.

ـ کارگروه توسعه خدمات الکترونیکی در مرکز برنامه ریزی، ‌ منابع انسانی و فناوری اطلاعات جهت شناسایی و راه اندازی خدمات الکترونیکی مورد نیاز ذینفعان درون سازمانی ازصف تا ستاد و نیازمندیهای ذینفعان برون سازمانی تشکیل شده است. مدیران و کارشناسان در سطوح مختلف (از واحد سازمانی تا ستاد) می توانند نیازمندیها وپیشنهادات خود را برای این کمیته به آدرس الکترونیکی eservice@medu.ir  ارسال کنند. بنابراین ارائه هرگونه خدمات الکترونیکی در سطوح مدارس، مناطق و ادارات کل استانها قبل از بررسی و تایید کارگروه فوق الذکر مجاز نیست.

ـ با توجه به زیر ساخت‌های ایجاد شده جهت ارائه سایت و ماژولهای مدیریتی، اطلاعاتی، مکانیزاسیون فرآیندها در واحدهای سازمانی آموزشی، پرورشی، تربیتی و فرهنگی و در نهایت ارائه خدمات الکترونیکی به ذینفعان، تمامی واحدهای آموزشی و اداری مذکورمی بایست تا پایان مهر ماه سال جاری نسبت به اخذ دسترسی در سامانه جامع پرتال مدارس کشور از طریق مسئولان فناوری اطلاعات ادارات آموزش و پرورش و راه اندازی سایت اقدام و به صورت فعال از آن استفاده کنند. (در این راستا ماژولهای عملیاتی متنوعی برای نقشه‌های مختف اداری، آموزشی، پرورشی و تربیتی وجود دارد که با اخذ دسترسی ها امکانات در اختیار آنها قرار می گیرد).

ـ نظر به اینکه سامانه همگام با دیگر سامانه های آموزش و پرورش از جمله سناد، پرسنلی، مدیریت واحدهای سازمانی در ارتباط و تعامل داده‌ای است لذا جهت انتقال اطلاعات دانش آموزان ثبت نام شده و جلوگیری از دوباره کاری مدیران واحدهای آموزشی می بایست نسبت به بروزآوری اطلاعات از سناد توسط ماژولی که در کارتابل مدیران مدارس  وجود دارد اقدام شود. در این راستا و برای فعال سازی خدمات، مدیر واحد آموزشی و عوامل اجرایی می بایست نسبت به تعریف برنامه هفتگی و انتخاب واحد دانش آموزان در پرتال همگام اقدام کنند.

مدیران واحدهای آموزشی موظفند نسبت به اطلاع رسانی لازم به ذینفعان از جمله اولیاء، دانش آموزان، معلمان و معاونین واحد آموزشی جهت مراجعه به پرتال و اخذ دسترسی و همچنین ارائه دسترسی‌های لازم و فعال سازی کارتابل آنها اقدام کنند. مدارسی که مدیران آنها قبلا در پرتال همگام دسترسی‌های لازم را اخذ و نسبت به راه اندازی سایت خود اقدام کرده اند می توانند با همان دسترسی قبلی فرآیندهای فوق الذکر را عملیاتی کنند.  

خدمات این درگاه برای ذینفعان به این شرح است:

۱ . کارتابل دانش آموزان:

ثبت نام در جشنواره ها و مسابقات، ثبت محتوای الکترونیک، مشاهده محتوای الکترونیکی، مشاهده برنامه هفتگی دانش آموز، مشاهده تکالیف کلاسی، مشاهده انواع کارنامه، ثبت نام در تشکلهای دانش آموزی، ثبت نام و شرکت در انتخابات دانش آموزی، مدیریت وبلاگ (صفحه) شخصی، ثبت تجربیات موفق و ارزنده، ثبت مقالات، تحقیقات و پژوهش‌های دانش آموزی، ثبت اختراعات، ثبت در فعالیتهای فوق برنامه، ثبت نام الکترونیکی در پژوهش‌سراها، ثبت نام الکترونیکی در فعالیت‌های فوق برنامه، ثبت نام الکترونیکی در اوقات فراغت، سوالات بهداشتی و سلامت و سوالات مشاوره‌ای

۲ . کارتابل معلمان:

ثبت محتوای الکترونیک، مشاهده محتوای الکترونیکی، ثبت نمرات، ثبت موارد انضباطی و تشویقی دانش آموزان، مشاهده برنامه هفتگی معلم، ثبت حضور و غیاب برخط، ثبت تکالیف کلاسی، مشاهده بانک نمونه سوالات امتحانی، مدیریت وبلاگ (صفحه) شخصی، ثبت تجربیات موفق و ارزنده، ثبت اختراعات و ثبت نام در انجمنهای علمی و آموزشی معلمان

۳ . کارتابل کارکنان:

فیش حقوقی، احکام، ابلاغ و بخشنامه‌ها

۴ . کارتابل اولیاء:‌

نیز شامل مشاهده حضور و غیاب، مشاهده موارد انضباطی و تشویقی دانش اموز، مشاهده انواع کارنامه، پرداخت الکترونیکی، مشاهده برنامه هفتگی دانش آموزان، مشاهده اسامی دوره های ثبت نام شده دانش آموز، مشاده فوق برنامه ها، مشاهده  وضعیت ثبت نامهای دانش دانش آموز در  مسابقات، مشاهده  وضعیت ثبت نامهای دانش آموز در  اردوها، مشاهده  وضعیت ثبت نامهای دانش دانش آموز در  تشکلها، مشاهده  وضعیت ثبت نامهای دانش آموز در فعالیتهای پرورشی و ارتباط با مدرسه می‌شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *