جزییات دستگیری قورباغه مکران/۲۰۰ میلیارد از اموال سرکرده باند بین‌المللی توقیف شد

 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: طبق گزارش‌های ارائه شده، در سال جاری میلادی، بیش از هفت هزار تن تریاک از مزارع افغانستان برداشت خواهد شد.
سونامی ورود بیش از 7 هزار تن مواد مخدر به کشور

به گزارش سادس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار محمد مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در نشست خبری امروز (سه شنبه)، اظهار داشت :طبق بررسی‌ها و گزارش‌های به عمل آمده تا امروز، در سال جاری میلادی بیش از ۷ هزار تن تریاک از مزارع افغانستان برداشت خواهد شد که این امرنشان از سونامی مواد مخدر است.
سردار زاهدیان گفت: بحث مواد مخدر امروز به عنوان یکی از ۵ تهدید کننده اصلی جامعه بشری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران به لحاظ جغرافیایی در مجاورت همسایگانی قرار دارد که تولید کننده مواد مخدر هستند، افزود: به لحاظ امنیتی برخورد ما با قاچاق مواد مخدر بسیار پراهمیت بوده و در حال افزایش و ارتقای برخوردها هستیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد:‌ تکلیف ما برای مبارزه و مقابله با جریان‌های مواد مخدر تکلیف بزرگی است. پلیس ایران از سال‌های گذشته تا کنون توانسته با اقدامات متعدد خود در راستای برخورد با قاچاق مواد مخدر توفیقاتی داشته باشد.

وی بیان داشت: پلیس ایران بزرگ‌ترین کاشف مواد مخدر در سطح دنیا شناخته شده است و به همین دلیل برای پلیس‌های سایر کشورها به عنوان یک مرجع شناخته شده است، پلیس ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر الگوی پلیس سایر کشورهاست که آموزش و دستاوردهای خود را در اختیار پلیس سایر کشورها قرار داده است.

سردار زاهدیان بیان داشت: در سال‌های گذشته در کشور افغانستان که در همسایگی ایران قرار دارد تولید مواد مخدر به شکل تصاعدی افزایش یافته است که این میزان یک آسیب جدی برای جامعه جهانی تلقی می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: علی‌رغم حضور کشورهای غربی در افغانستان شاهد رشد تصاعدی مواد مخدر در این کشور بوده‌ایم، سال گذشته حدود ۳ هزار و ۳۰۰ تن مواد مخدر در این کشور تولید شده است.

وی افزود: بر طبق آخرین گزارش‌ها پیش‌بینی شده که در سال جاری میلادی، بیش از ۷ هزار تن تولید مواد مخدر در این کشور وجود داشته باشد، بنابراین در راستای مقابله این پدیده شوم چه در بعد مواد مخدر سنتی مانند تریاک که ریشه گیاهی دارد و چه صنعتی مانند شیشه که باید ظرفیت اجتماعی را افزایش و با اجتماعی کردن موضوع و برجسته کردن نقش مردم که موضوعی کلیدی است شاهد ریشه کن کردن قاچاق مواد مخدر باشیم.

سردار زاهدیان بیان داشت: به همین دلیل با افزایش بحث‌های مشاوره‌ای پیشگیری و آموزش مردم اقدامات خود را شروع کرده‌ایم تا ظرفیت مردمی در حوزه پیشگیری و درمان چه در پلیس و چه سازمان‌های مرتبط با ستاد مواد مخدر افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در ۹ ماهه امسال بالغ بر ۴۸۲ تن و ۵۰۰ کیلو انبار مواد مخدر در کشور کشف شده که این میزان رکورد بی‌نظیری در دنیا محسوب می‌شود.

سردار زاهدیان تصریح کرد: کشفیات پلیس نزدیک به ۵۱۰ تن رسیده و در روز حدود ۲ تن در حوزه مواد مخدر به کشفیات دست می‌یابیم، البته دستگاه‌های ذیربط دیگر همچون اطلاعات، سپاه، گمرک و سازمان زندان‌ها نیز در حوزه مواد مخدر کشفیاتی دارند که با این حساب میزان کشفیات کشور به ۵۵۰ تن در روز می‌رسد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: این میزان کشفیات نشان از تمرکز و تلاش بی‌وقفه پلیس است.

** انهدام یکهزار و ۸۲۵ باند قاچاق

سردار زاهدیان گفت: هزار و ۸۲۵ باند و شبکه فعال در حوزه قاچاق مواد مخدر در ۹ ماهه امسال متلاشی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

** جمع آوری ۸ هزار معتاد پر خطر

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: از ابتدای سال تا کنون بالغ بر ۱۰۸ هزار معتاد پر خطر و متجاهر تا کنون جمع آوری و به مراکز درمان، بازپروری و بعضاً به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی ادامه داد: در جمع آوری معتادان پر خطر نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته‌ایم. البته این اتفاق علی رغم ظرفیت‌ها و محدودیت‌های کم مناطق جمع آوری رخ داده ولی با این حال کافی نیست و ما قول می‌دهیم اگر ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها آماده باشد ظرف مدت ۱ هفته تمام شهر را از مظاهر علنی اعتیاد پاک خواهیم کرد.

** افزایش ۲ درصدی دستگیری قاچاقچیان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر بیان داشت :‌در حوزه دستگیری قاچاقچیان شاهد افزایش ۲ درصدی نسبت به سال گذشته بوده‌ایم که این امر نشان از تمرکز پلیس در انسجام اطلاعاتی و کیفی شدن برخورد با شبکه‌هاست.

** دستگیری سر شبکه باند بین‌المللی قاچاق مواد مخدر

سردار زاهدیان گفت: یکی از قاچاقچیان بین المللی به نام نصیر بامری(قورباغه مکران) در خرداد ماه امسال در سیستان و بلوچستان دستگیر شد، این فرد ۱۱ شبکه بین‌المللی را هدایت و ارتباطات سنگینی در قاچاق مواد و پولشویی داشته است.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اموال این شخص توسط مراجع قضایی توقیف شده و پرونده او هنوز در جریان است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه تعداد زیادی از قاچاقچیان داخلی با این فرد مرتبط بوده‌اند، افزود: ۳۰۰ عنصر داخلی شناسایی و تحت پیگیری قضایی قرار گرفته‌اند.

وی بیان داشت: این فرد ۵۰ ساله و سابقه ۱۵ ساله در این حوزه داشته  و در ۴ سال گذشته فعالیتش را گسترش داده و مواد مخدر را از خارج مرزها به داخل کشور وارد می کرد.

سردارزاهدیان ادامه داد: این فرد در کشورهای آفریقایی و حوزه خلیج فارس فعال بود و به این مناطق مواد مخدر قاچاق می کرد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: ۱۵ عضو اصلی این باند که همدست “نصیر” بودند، شناسایی و دستگیر شدند. همچنین باند تمساح خلیج هم یکی از افراد مرتبط با این شخص بوده است.

وی با اشاره به سختی کار پلیس در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر، افزود: تا به امروز ۳هزار و ۷۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز جان خود را تقدیم کردند تا سلامت مردم در مقابله با پدیده شوم مواد مخدر حفظ شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: تنها در ۹ ماهه امسال، یکهزار و ۲۷۹ مورد عملیات برای مبارزه با قاچاقچیان انجام شده که در نتیجه این مبارزات تلفات قاچاقچیان ۲۴ درصد افزایش یافته است.

زاهدیان بیان داشت: در ۹ ماهه امسال ۶۷۸ قبضه سلاح غیر مجاز در اختیار قاچاقچیان کشف شده است.

وی تاکید کرد: مواد مخدری در قالب جاسازهای فنی و پیچیده وارد کشور می‌شود و پلیس هم با کارهای اطلاعاتی پیچیده و فنی موفق به کشف می‌شود، هر چه از مرز به داخل کشور می‌آییم حجم و وزن کشفیات کم می‌شود تا جایی که به سانت، گرم و مثقال می‌رسد و هر چه حجم مواد مخدر کوچکتر می‌شود، کشفیات آن نیز سخت‌تر می‌شود.

**اولتیماتوم به کشت کنندگان داخلی مواد مخدر

وی در خصوص برخورد با افرادی که به صورت فردی و محدود اقدام به کاشت مواد مخدر در کشور می‌کنند تاکید کرد: بر اساس قانون این افراد تولید کننده مواد مخدر هستند و پلیس پس از شناسایی و دستگیری آنها این افراد را به مراجع قضایی تحویل می‌دهد.

**دستگیری روزانه ۲۰۰ نفر از خرده فروشان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در خصوص برخورد با خرده فروشان مواد مخدر نیز گفت: در تهران روزانه ۲۰۰ نفر از خرده فروشان دستگیر می‌شوند و پس از دستگیری تحویل مراجع قضایی می‌شوند اما مشکل قانونی وجود دارد که اگر مواد مخدر همراه فرد از یک حدی کمتر باشد تنها شامل جریمه و یا شلاق می‌شود.

وی ضمن انتقاد از نبود اردوگاههایی برای محکومان مواد مخدر بیان داشت:طبق اصل ۴۲ قانون ،محکومان مواد مخدر باید به اردوگاههایی با شرایط سخت ویا عادی اعزام شوند ولی ما در این باره اقدامی نداشته ایم.

**لزوم بهره مندی از تجهیزات پیشرفته فنی

وی با تاکید بر لزوم به کارگیری تجهیزات پیشرفته برای مقابله با قاچاق مواد مخدر گفت: از لحاظ تجهیزات و امکانات شناسایی جاسازی‌های پیچیده محدودیت‌هایی داشتیم چرا که در گذشته این تجهیزات به ما داده نشده و تهیه این تجهیزات نیز نیازمند بودجه کلانی است که امیدواریم مسئولان توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند تا با رفع تحریم‌ها این تجهیزات در اختیار ما قرار گیرد تا بتوانیم رسالت خود را بیش از پیش سرانجام دهیم. تهیه این تجهیزات توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر پیگیری می‌شود و تا این لحظه نیز مذاکراتی در این خصوص انجام شده اما به جز سگ‌های موادیاب تجهیزات دیگری در اختیار ما قرار نگرفته است.

**تا باندها متلاشی نشود، اعلام نمی‌کنیم

سردار زاهدیان در خصوص مبارزه با دانه درشت‌های قاچاق مواد مخدر نیز گفت: مبارزه با این افراد در حال انجام است اما کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است. در اکثر مواقع با جریان مافیایی پیچیده‌ای روبرو هستیم که گاهی مراحل پیگیری پرونده چندین سال به طول می‌انجامد. اگر در لحظه دستگیری این افراد اطلاع رسانی کنیم ممکن است اجزای دیگر شبکه متلاشی شوند یا در روند پیگیری پرونده با مشکل مواجه شویم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ادامه داد:در مرزبانی هم رده مبارزه با مواد مخدر وجود دارد و همکاری تنگاتنگی میان پلیس مبارزه با مواد مخدر و مرزبانی وجود دارد. همچنین مرکز اطلاعاتی منطقه‌ای jvc  وجود دارد که نمایندگان پلیس افغانستان و پاکستان در آن حضور دارند تا در حوزه مبارزه با مواد مخدر تبادل اطلاعاتی میان این کشورها داشته باشیم. تا کنون نیز عملیات‌های مشترکی با هر دو کشور در امر مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم.

**کشفیات مواد مخدر در زندان‌ها

زاهدیان در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان کشفیات مواد مخدر در داخل زندان‌ها گفت: سازمان زندان‌ها مسئول و متولی مسائل داخل زندان‌ها است که آمار کشفیات داخل زندان نیز باید توسط خود این دوستان اعلام شود.

**۵۰ درصد محموله های وارداتی کشف می شود

وی ادامه داد: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد محموله‌هایی که وارد کشور می‌شود توسط پلیس کشف می‌شود و پیش بینی می‌کنیم امسال این میزان به ۵۰ درصد برسد. مابقی مواد مخدری که به کشور وارد می‌شود بخشی مورد مصرف داخلی معتادان قرار می‌گیرد و بخشی از مرزهای ما به سایر کشورها ترانزیت می‌شود.

وی در خصوص لزوم آموزش به شهروندان در حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: باید آموزش دانش آموزان در مدارس افزایش یابد و آموزش‌هایی نیز به اولیا و مربیان داده شود. ما هم در راستای ارائه آموزش‌ها برنامه‌هایی داریم که امیدواریم منتج به نتیجه شود.

**دستگیری معتادان از منازل نیازمند حکم قضایی است

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در خصوص جمع آوری معتادان گفت: جمع آوری معتادان متجاهر بر عهده پلیس است اما فرد معتادی که در خانه وجود دارد باید با حکم قضایی جمع آوری شود و خانواده‌ها برای جمع آوری این افراد باید به مراجع قضایی مراجعه کنند تا تعیین تکلیف شوند.

**حذف اعدام از لیست مجازات قاچاقچیان مواد مخدر

زاهدیان در خصوص حذف مجازات اعدام برای قاچاقچیان گفت: اعدام در شرایط فعلی کشور باید با دقت نظر مورد بررسی قرار گیرد. در حال حاضر نیز گروه‌های کارشناسی در مجلس،دادستانی کل و مجموعه دولت در حال بررسی این موضوع هستند اما پلیس مجری قانون است.

سردار زاهدیان در پایان گفت:به نظر من در شرایط فعلی حذف مجازات اعدام ممکن است، در تشدید قاچاق مقداری موثر باشد و باید هدفمند کردن این موضوع در دستور کار قرار گیرد

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *