آیت‌الله محقق‌داماد: صفحه تلخ روزنامه‌ها انسان را به گریه می‌اندازد


آیت‌الله محقق‌داماد گفت: خانواده چیزی نیست که با قانون اداره شود. دیوار قلعه خانواده آنقدر بلند است که قانون نمی تواند در آن راه یابد، آنچه مهم است اخلاق بوده و باید اخلاق در خانواده را استمرار دهیم.

به گزارش سادس، آیت‌الله محقق داماد در همایش «رفع خشونت علیه زنان، چالش ها و راهکارهای آن» که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: به نظرم خشونت علیه زنان در دو حوزه قابل طرح است؛ یکی در حوزه اجتماع و دیگری در حوزه خانواده. هر چند علت آن می تواند به یک ریشه برگردد و علل و جهات آن مشترک است.  علل خشونت علیه زنان را نیز در دو دسته می توان تقسیم کرد؛ یکی علل عملی و دیگری علل نظری.

وی افزود: از جهت عملی باید گفت در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که با کمال تاسف اخلاق را در انحطاط می‌بینیم. ملت ایران که افتخار می کند ملت مسلمان و تحت تربیت اسلامی است و مسلمان شبانه روز چندین بار خدای خود را به مهربانی می خواند، چرا نسبت به دیگران خشن هستند و دیگری را تحمل نمی کنند.

وی ادامه داد:  فرقی ندارد چه زن و چه مرد باشد، مگر تحمل خشونت علیه مردان وجود دارد. ما بنده خدا هستیم ولی این در ما اثر نکرده و همه به هم توهین می کنیم. صفحه تلخ روزنامه ها انسان را به گریه می اندازد و خشونت یکی علیه زن و دیگری زوجه و مادر و … است.

این حقوقدان تصریح کرد: در روزنامه خواندم مردی به خاطر اینکه زنش را زجر دهد به منزل مادرزن رفته و  شلیک کرده و 10 نفر از فامیل زن را کشته و بعد به زنش گفته که تو را نمی کشم تا زجرت بدهم، آیا این انسانیت است؟ این بعد عملی این موضوع است.

محقق داماد افزود: احکام دین، شریعت است ولی اهداف اصلی دین اخلاق است و همه از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه و دانشمندان باید بسیج شوند و جامعه را نجات دهیم.

وی افزود: از بعد نظری مساله خشونت علیه زن و حقوق زن و منع تبعیض یکی از مباحث حقوق بشر است. تا جامعه ما و مدیران این جامعه از صمیم قلب حقوق بشر را نپذیرفته باشند به جایی نخواهیم رسید. باید همه اصول حقوق بشری را پذیرفته باشیم. تا وقتی اجتهاد مبتنی بر کرامت بشری پای نگیرد و اجتماع بر مبنای کرامت بشری استوار نباشد، این مشکلات حل نخواهد شد؛ چرا که کرامت بشری در راس قرار دارد.

محقق داماد گفت: امروز فلاسفه حقوق بشر کانت را پدر حقوق بشر می‌دانند در حالی که یک کلمه در آثار این فیلسوف بزرگ تاریخ غرب درباره حقوق بشر نمی بینید؛ زیرا او کرامت بشری را مطرح کرده و از کرامت بشری اصول حقوق بشر در آمد. مهمترین کاری که باید شود این است که پیوندی بین کرامت و فطرت بشری صورت گیرد؛ لذا طبق اصل کرامت باید فتوا بدهیم و اصل را کرامت قرار دهیم  و بعد اصل عدالت مهم است و اگر اجتهاد بر پایه این دو اصل یعنی کرامت و عدالت برقرار شود مشکل‌مان حل می شود و در غیر این صورت مشکل حل نخواهد شد.
 
وی افزود: خانواده چیزی نیست که با قانون اداره شود. قلعه خانواده دیوارش آنقدر بلند است که قانون نمی تواند در آن راه یابد، آنچه که مهم است اخلاق است و ما باید اخلاق خانواده را بیشتر استمرار دهیم.

این حقوقدان گفت: قانون آخرین دواست ولی دوای اول تحکیم خانواده و عشق سالاری است. مرد سالاری و  زن سالاری نباید باشد بلکه  آنچه که نقش اصلی ایفا می کند عشق است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *