جوانان مؤمن و انقلابي را بسيار دوست دارم و از آنان پشتيباني مي کنم

 

رهبر انقلاب اسلامي فرمودند: من جوان هاي مؤمن و انقلابي را بسيار دوست دارم و از آن ها، در هر کجا باشند پشتيباني مي‌کنم و وظيفه رؤسا و مسئولان دانشگاه ها و وزراي مربوطه، حمايت مضاعف از جوانان مؤمن و انقلابي در دانشگاه ها است.

به گزارش سادس به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (دوشنبه) با جمعي از نخبگان و مدال آوران علمي دانشگاه صنعتي شريف ديدار کردند.

در اين ديدار، مدال‌هاي کسب شده از سوي نخبگان در مسابقات و المپيادهاي کشوري و جهاني به رهبر معظم انقلاب اسلامي اهدا شد.

رهبر انقلاب اسلامي، ديدار با جمعي از نخبگان جوان علمي کشور را، باز شدن پنجره‌اي به سوي يک باغ دلگشا و ورود هواي تازه، و فروزان‌تر شدن اميدها به تحقق اهداف والاي نظام و کشور، توصيف کردند و گفتند: من شکرگزار خداوند متعال به سبب وجود جوانهاي خوب، صالح و نخبه کشور هستم و اين جوانان نيز بايد شکرگزار نعمت نخبگي و ظرفيت‌ها و استعدادهاي بالاي خود باشند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي، مطالب مطرح شده از جانب نخبگان علمي را مطالبي پخته، صحيح، دقيق و منطبق با آرمانها خواندند و تأکيد کردند: هسته‌هاي نخبگي که همچون گلخانه‌هايي در سراسر کشور پراکنده هستند، قطعاً آينده کشور را سرشار از عطر علم و تجربه و استعداد و تدين و انقلابي گري خواهند کرد.

ايشان با اشاره به فراگير شدن گفتمان توليد علم در کشور و پديدار شدن نتايج عملي آن، افزودند: تلاش و حرکت علمي در کشور به هيچ وجه نبايد کُند يا متوقف شود بلکه بايد با شتاب بيشتري ادامه يابد.

رهبر انقلاب اسلامي، مدال‌هاي نخبگان علمي را بسيار با ارزش و نماد استعداد دروني و هويت والاي اين جوانان دانستند و خاطرنشان کردند: ارزش معنوي اين مدال‌ها بسيار بالاتر از ارزش مادي آن است و به همين دليل من مدال‌هاي اهدايي جوانان نخبه را با کمال ميل و با افتخار مي پذيرم اما بعد به خود آنان باز خواهم گرداند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي، موضوعِ تعهد ديني و انقلابي را در کنار تلاش علمي بسيار مهم ارزيابي و تأکيد کردند: پيشرفت علمي به تنهايي يک ملت و کشور را سعادتمند نخواهد کرد بلکه همراه شدن حرکت علمي با آرمانهاي والاي معنوي و انقلابي، زمينه‌ساز به سامان رسيدن مسائل کشور و الگو شدن آن براي منطقه و دنياي اسلام و جهان خواهد بود.

ايشان، دليل شکافها، کمبودها و سستي‌هاي کنوني بنيان تمدن غرب را با وجود پيشرفت‌هاي فراوان مادي آن، نبود معنويت و آرمانهاي الهي دانستند و گفتند: انحراف‌هاي گوناگون فکري، عملي و اخلاقي، متلاشي شدن بنيان خانواده، خشونت روزافزون، فساد اخلاقي و خودکشي‌ها در جوامع غربي به‌ويژه آمريکا، ناشي از همين موضوع است، برخي از متفکرين و انديشمندان آمريکايي صراحتاً به اين شکافها و آسيب ها و نبود اخلاق، اذعان مي‌کنند.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به خشونت‌هاي روزافزون در جامعه امريکا و کشتار به‌وسيله سلاح، افزودند: آدمکشي و رواج اسلحه در آمريکا به يک مشکل جدي تبديل شده است که علاج آن، توقف استفاده از سلاح در ميان مردم است اما به دليل سلطه مافياي کمپاني‌هاي اسلحه‌سازي در آمريکا، هيأت حاکمه اين کشور جرأت غيرقانوني کردن استفاده از سلاح را ندارد.

حضرت آيت الله خامنه‌اي، “اهتمام جدي به آرمانهاي ديني و الهي و تعهد انقلابي” را لازمه پيشرفت واقعي کشور دانستند و تأکيد کردند: اين موضوع بايد در همه عرصه‌هاي کشور اعم از اقتصاد، سياست، کار علمي، اداره کشور و گزينش مديران مورد توجه ويژه قرار گيرد.

ايشان، سومين عامل براي پيشرفت کشور را، “ثبات و ايستادگي در راه دين و انقلاب” برشمردند و گفتند: انجام کارهاي بزرگ همچون پيروزي انقلاب اسلامي و يا موفقيت در 8 سال دفاع مقدس و همچنين مقابله با فشارها و تعارض‌ها عليه نظام اسلامي، به دليل انسانهايي بوده است که داراي ثبات قدم و ايستادگي بودند و در مسير دين و انقلاب دچار انحراف و تزلزل نشدند و از افراد متزلزل در راه دين و انقلاب بايد حذر و پرهيز کرد.

رهبر انقلاب اسلامي، «حضور جهادي» در عرصه‌هاي گوناگون، خصوصاً ميدانهاي تأثيرگذار براي آينده کشور را از ديگر عوامل موفقيت و پيشرفت دانستند و افزودند: اقدام جهادي به معناي خسته نشدن در مقابل سختي‌ها و موانع، و ايمان به مسير و حرکت براساس فکر و منطق است.

حضرت آيت الله خامنه‌اي، نسل جوان کنوني را بسيار توانا‌تر، آگاه‌تر و هوشمندتر از نسل اول انقلاب برشمردند و با اشاره به جنبش دانشجويي، تأکيد کردند: جنبش دانشجويي به معناي حرکت جهادي در مسير و در خدمت آرمانهاي انقلاب است و نه بر ضد آرمانها سخن گفتن.

رهبر انقلاب اسلامي گفتند: من جوانهاي مؤمن و انقلابي را بسيار دوست دارم و از آنها، در هر کجا باشند پشتيباني مي‌کنم و وظيفه رؤسا و مسئولين دانشگاهها و وزراي مربوطه، حمايت مضاعف از جوانان مؤمن و انقلابي در دانشگاهها است.

ايشان همچنين با اشاره به سخنان يکي از دانشجويان نخبه درخصوص ايجاد شرايط لازم براي بانوان نخبه، خاطرنشان کردند: مسئولان دانشگاهها بايد تسهيلات و شرايطي را فراهم کنند که زنان دانشجو و محقق، علاوه بر انجام کارهاي علمي خود، بتوانند وظيفه همسرداري و نگهداري از فرزندان را نيز انجام دهند و مجبور به کنار گذاشتن مسير علمي خود نشوند.

حضرت آيت الله خامنه اي به سخنان يکي از نخبگان علمي درخصوص اقتصاد مقاومتي اشاره کردند و گفتند: اقتصاد مقاومتي يک انديشه تجربه شده در دنيا است و فقط اختصاص به ما ندارد.

ايشان، چگونگي بهره برداري از اقتصاد مقاومتي را منوط به اهداف کشورها دانستند و افزودند: جداي از نحوه جهت گيري و بهره برداري، اين موضوع که اقتصاد مقاومتي کشور را در برابر تکانه هاي گوناگون جهاني اعم از بدخواهانه يا غيربدخواهانه، حفظ خواهد کرد يک اصل پذيرفته شده است.

رهبر انقلاب اسلامي، دليل پيشرفتهاي علمي و صنعتي امريکا در يکصد و پنجاه سال گذشته را، بکارگيري اقتصاد مقاومتي دانستند و خاطرنشان کردند: البته امريکايي‌ها اين انديشه را در جهت مادي گري و پول بکار گرفتند اما همين تجربه پذيرفته شده جهاني را مي توان با جهت‌گيري متعالي‌تري بکار گرفت.

حضرت آيت الله خامنه اي، امکانات و ظرفيت هاي طبيعي کشور را بسيار متنوع و گسترده و البته ناشناخته خواندند و تأکيد کردند: وجود چنين ظرفيت هايي يک اقبال بلند براي نسل جوان است که با بهره گيري از آنها، کشور را به پيشرفت همزمان مادي و معنوي برسانند.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، دکتر فتوحي رئيس دانشگاه صنعتي شريف با اشاره به نقش برجسته اين دانشگاه در پيروزي انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و اقتدار و شکوفايي علمي کشور و با بيان گزارشي از دستاوردها و برنامه‌هاي دانشگاه صنعتي شريف گفت: دانشگاه صنعتي شريف تلاش دارد در پيشرفت و ارتقاي علمي پايدار و درون‌زاي کشور و مشارکت در حل مسائل ملي، نقش موثر داشته باشد.

در ابتداي اين ديدار نيز آقايان:

– مرتضي حسني مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف و دارنده مدال برنز المپياد فيزيک کشوري

– محمدسعيد سرافراز دانشجوي دکتراي مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف و دارنده مدال طلاي المپياد رياضي کشوري

– مهدي يوسفي برگزيده و فعال اقتصادي جهان اسلام و خانم سارا مشحون دانشجوي دکتراي نانوفناوري و دارنده مدال طلاي المپياد نجوم کشوري و نيز تعداد ديگري از دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف ديدگاه‌ها و دغدغه‌هاي خود را بيان کردند.

مهمترين محورهاي سخنان دانشجويان به اين شرح است:

– انتقاد از تعارض ساختارهاي علمي کشور با جهت‌گيري توحيدي انقلاب اسلامي و لزوم قرار گرفتن حداکثري دانشگاه بر روي ريل انقلاب اسلامي

– امکان‌پذير بودن تحول در دانشگاه با تکيه بر هسته‌هاي خودجوش انقلابي و ضرورت اعتماد به جوانان مؤمن

– انتقاد از ميدان ندادن به جوانان انقلابي توسط مسئولان

– لزوم اتحاد کشورهاي اسلامي و کاهش اتکاء به نظام سلطه با اشتراک‌گذاري مدل اقتصاد مقاومتي

– لزوم انعطاف‌پذيري بيشتر نظام دانشگاهي در رابطه با دانشجويان متأهل و ضرورت فراهم آوردن زمينه‌هاي تحصيل و اشتغال اين دسته از دانشجويان

– ضرورت برنامه ريزي براي ارائه آموزش‌هايي که دانشجويان را براي زندگي توانمند مي‌کند.

– انتقاد از عدم توازن در انتخاب رشته و ضرورت برگزاري المپيادهاي معتبر در همه رشته‌ها

– پيشنهاد راه‌اندازي دانشگاهي در تراز انقلاب اسلامي

– ضرورت اصلاح و تجديد نظر در برخي ساختارها و مباني برنامه‌ريزي کشور

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *