کمبود شدید نیروی انسانی در سازمان بهزیستی


رئیس دبیرخانه ستاد اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به افزایش جامعه هدف و ثابت ماندن نیروی خدمت‌رسان، سازمان بهزیستی با کاهش شدید نیروی انسانی مواجه شده است.

به گزارش سادس، مهناز کاشی اظهارکرد: بازدیدها و ارزیابی‌هایی که در سطح استان‌های کشور صورت می‌گیرد در راستای تسهیل‌گری اشتغال جامعه هدف انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید در راستای ارتقای عملکرد سازمان بهزیستی گام برداریم، افزود: آنچه که داده‌های حوزه اشتغال را مشخص می‌کند میزان اثربخشی فعالیت‌های تخصصی در معاونت‌های تخصصی است.

رئیس دبیرخانه ستاد اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور به شاخص اشتغال در سازمان بهزیستی اشاره کرد و ادامه داد: تعداد اشتغال ایجاد شده نسبت به تعداد افراد واجد شرایط اشتغال، شاخص اشتغال تعیین شده در سطح ملی است.

کاشی تصریح کرد: افراد واجد شرایط اشتغال باید افراد بازتوان و یا اعضای خانواده بیکار یا جویای کار و در رنج سنی 18 تا 50 سال باشند.

وی با تأکید بر اینکه افراد باید تحت نظارت و هماهنگی تیم‌های تخصصی در زمینه آماده‌سازی شغلی آماده شوند، گفت: همچنین باید مهارت‌های افراد شناسایی و برای به کارگیری در حوزه اشتغال معرفی شوند.

رئیس دبیرخانه ستاد اشتغال و کارآفرینی سازمازمان بهزیستی با اشاره به اینکه در سازمان بهزیستی توانمندسازی فردی، روحی، اجتماعی و استقلال اقتصادی افراد مطرح است، یادآور شد: این نهاد متولی جامعه تسهیل‌گری در حوزه مسکن و اشتغال است.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی نه سازنده مسکن و نه ایجاد کننده اشتغال برای مددجویان است و تنها تسهیل کننده این امور به واسطه منابعی تحت عنوان منابع بلاعوض و توانمندسازی در اختیار سازمان، است.

رئیس دبیرخانه ستاد اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با انتقاد از اینکه در روند آماده‌سازی شغلی مطابق دستورالعمل ابلاغی طی دو سال گذشته اتفاقی رخ نداده است، عنوان کرد: متأسفانه افرادی هستند که بدون بررسی لازم برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند و همین امر باعث می‌شود که مددجویان به اشتغال واقعی و پایدار نرسند.

کاشی این امر را از عدم شناسایی و توجه لازم به نیازهای افراد عنوان کرد و گفت: باید یک بازنگری روی دستورالعمل صورت گیرد.

وی تاکید کرد: باید براساس اصولی که در دستورالعمل آماده‌سازی برای حوزه‌های تخصصی و کارشناسان دیده شده عمل کنیم و هیچ موردی را به منظور جذب منابع، بدون آماده‌سازی شغلی به حوزه اشتغال معرفی نکنیم.

رئیس دبیرخانه ستاد اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: باید به نیازهای فردی که واجد شرایط اشتغال است رسیدگی و بعد برای دریافت وام معرفی شوند.

کاشی بر لزوم هم‌افزایی در میان حوزه‌های تخصصی تأکید کرد و افزود: هم‌افزایی میان حوزه‌های تخصصی در شهرستان‌ها و استان‌ها باید صورت گرفته و از ظرفیت سایر حوزه‌ها استفاده شود.

رئیس دبیرخانه ستاد اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور بر لزوم بازاریابی، فروش محصولات، راه‌اندازی نمایشگاه فروش فصلی و دائمی برای جامعه هدف تأکید کرد و ادامه داد: این اقدامات نیازمند هم‌افرایی و پشتیبانی حوزه‌های تخخصصی است.

کاشی با بیان اینکه اجازه استخدام به سازمان بهزیستی داده نمی‌شود، بیان کرد: محاسبات جامعه هدف ورودی روز به روز درحال افزایش و نیروی خدمت رساننده در ادارات ثابت مانده لذا سازمان بهزیستی با کاهش شدید نیروی انسانی مواجه است.

وی اضافه کرد: بیشتر کارشناسان این سازمان در حوزه‌های تخصصی و اشتغال کارشناسان چند منظوره هستند که این امر سبب می‌شود خروجی خوبی در زمینه اشتغال نداشته باشیم.

رئیس دبیرخانه ستاد اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور اظهارکرد: با توجه به اینکه راه‌اندازی مؤسسات خیریه از برنامه‌های حوزه اشتغال است در این زمینه در صورت مراجعه افراد مشتاق به راه‌اندازی مؤسسه خیریه، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

کاشی یادآور شد: راه‌اندازی مؤسسات خیریه سبب انجام برخی امور توسط NGOها شده و در راستای آماده سازی شغلی به جامعه هدف کمک می‌کند که این امر نیز نیاز به نظارت داشته و کامل از دوش ادارات برداشته نمی‌شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *