سهم تاکسی در حمل‌ونقل عمومی تهران افزایش نمی‌یابد

معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران برنامه اصلی حمل و نقل عمومی را مبتنی بر کاهش سهم تاکسیرانی در حمل‌و نقل عمومی دانست و عدم تصمیم برای افزایش تعداد تاکسی‌های فعال در سطح تهران را در تداوم این راهبرد عنوان کرد.

به گزارش سادس به نقل ازخبرگزاری تسنیم مهدی اسماعیل‌بیگی معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در خصوص تاکسی‌های فعال در سطح شهر تهران، با اشاره به اینکه از میان حدود شصت و چهار هزار تاکسی فعال در تهران، حدود سی و سه هزار دستگاه تاکسی خطی، حدود ۱۶هزار دستگاه تاکسی گردشی و چیزی هم حدود ۱۵ هزار تاکسی تلفنی فعال در تهران داریم گقت: در حال حاضر سهم تاکسیرانی از حمل و نقل عمومی تهران نزدیک به بیست درصد است. در حالی که استاندارد جهانی سهم تاکسی در جابجایی مسافر هفت درصد است و تاکسی در استانداردهای جهانی، جزو حمل و نقل عمومی حساب نمی‌شود.

وی اولویت حمل و نقل عمومی تهران را در توسعه مترو دانست و با اشاره به اینکه به هنگام سرما و گرما و بارش، مترو تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و فعالیت عادی آن همواره ادامه می‌یاید گفت: در هیچ کجای دنیا در مسافت های زیاد از تاکسی  استفاده نمی‌شود و تلاش می‌شود این موضوع با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی انبوه‌بر از جمله مترو و اتوبوس انجام شود و تاکسی هم در مسافت‌های کوتاه و دستیابی شهروندان به ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی انبوه‌بر استفاده شود.

معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در ادامه برنامه اصلی حمل و نقل عمومی را مبتنی بر کاهش سهم تاکسیرانی در حمل‌و نقل عمومی دانست و عدم تصمیم تاکسیرانی برای افزایش تعداد تاکسی‌های فعال در سطح تهران را در تداوم این راهبرد عنوان کرد.

اسماعیل‌بیگی در ادامه در خصوص نصب دستگاه های پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی در تاکسی‌ها هم گفت: این یکی از پروژه‌های بسیار جدی شهرداری تهران است که دستگاه‌های کارت‌خوان با قواعدی و دارای سرعت و دقت لازم در تاکسی‌ها نصب شود. الان هم این پروژه تا حدی به نتیجه رسیده و در برخی خطوط هم به صورت پایلوت نصب شده و در حال اجرا است.

وی درخصوص برآورد ظرفیت لازم برای تاکسی‌های فعال در مناطق مختلف گفت: در این خصوص تحقیقاتی همواره در حال انجام است. گاهی راه‌اندازی یک ایستگاه مترو و یا حتی یک مجموعه تجاری بزرگ در منطقه‌ای رفتارهای ترافیکی مردم منطقه را متاثر می‌کند و خطوط اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی پیرو این رفتارها تغییر می‌کند. لذا دائما این مطالعات صورت می‌گیرد و هر تغییری که رخ می‌دهد به صورت ماهانه اقدامات لازم انجام می‌شود.

در ادامه  مهدی اسماعیل‌بیگی معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران موضوع معیشت را  مهم‌ترین مطالبه تاکسی‌رانان تهرانی دانست و گفت: هر چه این معیشت را در خطر اندازد علی‌القاعده آنجا هم نکاتی را داریم که باید توجه کنیم.

وی در خصوص نوسازی تاکسی‌های تهران با اشاره به پیگیری‌های معاونت فنی سازمان تاکسیرانی تهران و مدیرعامل سازمان و حمایت و همراهی دولت و شهردار تهران و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران گفت: این موضوع با آمار واقعی بسیار خوب از نوسازی خودروها در یک سال گذشته موید شرایط خوبی است.

معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران وجود مزاحمت‌ها در سطح شهر برای تاکسی‌رانان به خصوص توسط مسافرکشان شخصی را دیگر معضل تاکسی‌رانان تهرانی عنوان کرد و گفت: در هفته گذشته با مساعدت سردار مهماندار رئیس محترم پلیس راهور شهر تهران تعدادی از ماموران راهور اقدام به برخورد با مزاحمت‌های مسافرکشان غیرمجاز برای تاکسی‌رانان کرده‌اند.

وی برخورد با مسافرکشان شخصی را در دو بخش دانست و گفت: درخصوص ورود غیرقانونی خودروهای شخصی به پایانه‌های تاکسی، با نصب دوربین‌های پلاک‌خوان اعمال قانون انجام شده  و به میزان زیادی رفع شده است.

معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اقدام دیگر درخصوص برخورد با مسافرکشان شخصی را مربوط به برخورد با توقف آنها و اقدام به مسافرگیری در چهارراه‌ها و حاشیه پایانه و مواردی از این دست دانست و از هماهنگی و تصمیم پلیس راهور برای برخورد با این تخلفات خبر داد.

معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در ادامه از شهروندان خواستار شد که برای سوار شدن به تاکسی در تقاطع‌ها و سرچهارراه‌ها توقف نکنند تا مانع بروز ترافیک شوند.

اسماعیل‌بیگی گفت: این نیازمند یک رفتار فرهنگی است تا شهروندان به جای سوار شدن در تقاطع‌ها و میادین به ماشین، به پایانه‌ها مراجعه کنند. ما نمی‌توانیم پایانه‌ها را در سر تقاطع‌ها ایجاد کنیم اما از مردم خواهش می‌کنیم با طی مسافت و مراجعه به پایانه‌ها علاوه بر سوار شدن بر تاکسی، در کاهش ترافیک هم موثر باشند. سوار شدن مردم به خودرو مسافربرهای شخصی علاوه بر افزایش ترافیک در تقاطع‌ها موجب می‌شود که تاکسی‌رانان با کاهش درآمد مواجه شوند و به مرور از این کار انصراف دهند و خطی که زمانی برای جابجایی مردم ایجاد شده بود حذف شود و در بارندگی‌ها هم بدون حضور تاکسی‌رانان این مسافربرهای شخصی باشند که نرخ تعیین می‌کنند و بار این اتفاق اشتباه مجدد به دوش مردم منتقل می‌شود.

معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با تاکید بر اینکه مسافربرهای شخصی با توجه به اینکه دارای پیشینه و سوابق تایید شده توسط مراجع ذیصلاح نیستند و سوار شدن مسافران به این خودروها احتمال بروز برخی مشکلات را ایجاد می‌کند در پایان سخنانش از مردم خواستار شد تلاش کنند با سوار شدن بر تاکسی با امنیت مطلوب‌تری سفرهای شهری خود را به انجام رسانند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *