ضرورت عملکرد موثرتر نمایندگان زن در حوزه‌های مختلف


یک فعال حوزه زنان با بیان اینکه نمایندگان زن باید علاوه بر حوزه زنان در حوزه‌های دیگر نیز موثرتر عمل کنند،گفت:‌ برای دستیابی به این هدف لازم است توانایی‌های آنان افزایش یابد و مکانیزم‌هایی که با بهره‌گیری از آنان می‌توانند حضور موثری داشته باشد را پیگیری کنند.

ژاله فرامرزیان در گفت‌وگو با سادس افزود: نمایندگان زن می‌توانند لابی موثری را برای اثرگذاری داشته باشند و از فرصت نطق‌های پیش از دستور بیشتر استفاده کنند تا بدین ترتیب حضورشان را به عنوان زن در موضوعاتی که جزو دغدغه‌های مردم محسوب می‌شود به منصه ظهور برسانند.

این فعال حوزه زنان افزود: در نشست‌هایمان با رئیس فراکسیون امید از او خواهش کرده‌ایم که فرصت مشابهی را در اختیار زنان قرار دهند که در حوزه دفاع از وزرا و برنامه‌ها به اظهارنظر در صحن علنی مجلس بپردازند البته توان زنان و حضور توانمند آنان باعث می‌شود که در عمل این فرصت به آنان اختصاص پیدا کند.

وی در عین حال اظهارکرد: امیدواریم زنان در حوزه‌های تخصصی مطلع‌تر و توانمندتر حضور یابند و بتوانند نقش بهتری داشته باشند تا مردم در دور بعدی انتخابات مجلس شورای اسلامی رغبت بیشتری برای رأی دادن به زنان داشته باشند.

فرامرزیان در ادامه گفت: بیشتر نمایندگان زن مجلس دهم پیش از این سوابق موثری در مجلس نداشته‌اند و شاید انتظار زیادی است که از آنان در ماه‌های اولیه مجلس دهم انتظار اقدامات اثربخش داشته باشیم.

وی با اشاره به حضور زنان در کمیسیون‌های مجلس، شوراها و هیات رئیسه گفت: نباید توقع داشته باشیم که تلاش‌های نمایندگان زن در پیگیری برای اجرا یا ارایه طرح‌ها در زمینه مجموعه قوانین یا قوانین به نفع زنان در این مدت کوتاه به نتیجه برسد چون به منظور انجام این کار لازم است اقدامات اولیه انجام دهند.

فرامرزیان اضافه کرد: با بررسی میزان اثربخشی و کارکرد نمایندگان زن مجلس در دو دوره قبل، متوجه می‌شویم که آنان حضور ارزشمندی نداشتند؛ چرا که برنامه‌ریزی مناسبی را برای دوران نمایندگی خود نکرده بودند؛ به ویژه در زمینه مجموعه قوانین، لوایح و طرح‌های مربوط به حوزه زنان و ایجاد فرصت‌های مناسب برای آنان.

وی با بیان اینکه قانون اساسی ظرفیت بسیار ارزشمندی است، گفت: قانون اساسی و قوانین بالادستی،  قانون‌های مرجع محسوب می‌شوند و نحوه تحقق آنها باید از طریق قوانین موضوعی پیگیری شود. رویکرد توسعه‌یافته‌ای نیست اگر انتظار داشته باشیم که که هر روز یک قانون جدید وضع شود. بنابراین نمایندگان باید قانونی را وضع کنند که در قوانین موضوعی دیگر امکان تحقق آن وجود نداشته باشد.

فرامرزیان در پایان اظهارکرد:‌ لازم است نمایندگان زن مجلس مجموعه قوانین را بررسی و رویکردهای تبعیض آمیز علیه زنان را بشناسند سپس آن‌ها را با استفاده از ظرفیت‌های موجود از مجموعه قوانین حذف و تبعیض مثبت را برای زنان لحاظ کنند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *