بیمه‌ها بابت تاخیر، معادل بهره بانکی جریمه دهند/مطالبات پرستاران اولویت باشد


وزیر بهداشت به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در خصوص اولویت پرداخت مطالبات پرستاران قبل از کارکنان و پزشکان دستور داد.

به گزارش سادس، دکتر سید حسن هاشمی در اجلاس مدیران پرستاری سراسر کشور در سالن همایش های رازی برگزار شد، با تاکید بر اینکه، پرستاران و جامعه پزشکی نجیب ترین گروه اجتماعی هستند، گفت: یکسال است که به علت تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات مراکز درمانی حقوق قانونی و مسلم شان را دریافت نکرده‌اند ولی باز هم به خدمت رسانی خود ادامه می‌دهند.
هاشمی با اشاره به اینکه، درست نیست که بیمه‌ها حق شرکتهای دارویی، تجهیزات پزشکی و پرستاران، پزشکان، متخصصان علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی و پیراپزشکان را هر زمان که خواستند پرداخت کنند و بابت تاخیر هیچ جریمه ای هم نپردازند، افزود: بر اساس قانون بیمه سازمان های بیمه‌گر باید بلافاصله بعد از دریافت اسناد مالی مراکز درمانی ۶۰ درصد مطالبات را پرداخت کنند و ۴۰ درصد دیگر را نیز ظرف سه ماه باید بپردازند و اگر این پرداخت بیش از سه ماه تاخیر داشت باید معادل نرخ بهره، جریمه پرداخت کنند.
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر بیمه‌ها حدود ۱۰هزار میلیارد تومان به مراکز درمانی و بیمارستانها بدهکارند باید دولت و مجلس ماده‌ای را تصویب کنند که بر اساس آن اگر بیمه‌ها تاخیری در پرداخت داشتند، بتوانیم جریمه دیرکرد را از حسابشان برداشت کنیم.
به گفته وزیر بهداشت، دولت با اجرای طرح تحول سلامت،کار بزرگی را شروع کرد که حاصل آن افزایش رضایتمندی مردم است و سه هدف اصلی داشت که شامل کاهش پرداخت از جیب مردم برای درمان، افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت و توسعه زیرساختهای نظام سلامت است و اکنون هر کسی می‌تواند ارزیابی کند که تا چه حد به این اهداف که ۲۱ اسفند ۹۲ در دولت تصویب شد، دست یافته‌ایم.
دستور وزیر بهداشت در خصوص اولویت در پرداخت مطالبات پرستاران
هاشمی ادامه داد: همچنین به تمام روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی دستور داده ام که اگر پولی به دست آوردند، پرداخت مطالبات پرستاران در اولویت باشد.

وزیر بهداشت در جمع مدیران پرستاری سراسر کشور ادامه داد: کسانی از ابتدا با طرح تحول سلامت مخالف بودند و جوسازی می کردند، اما واقعیت این است که توسعه ای که با اجرای طرح تحول سلامت رخ داده است با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست.
هاشمی گفت: بخش مهمی از این پیشرفت مرهون تلاش پرستاران است. خدمات شما پرستاران با هیچ شغلی قابل مقایسه نیست، در دیداری که با مراجع در قم داشتیم، ایشان نیز می فرمودند که هیچ آهی گیراتر از آه بیمار نیست، چون خداوند در دل بیمار است، بنابراین کاری که شما پرستاران و پزشکان می‌کنید به خصوص شما پرستاران که وقت بیشتری برای بیماران می‌گذارید، نزد خدا بسیار ارج و قرب دارد.
وزیر بهداشت افزود: به خاطر محبتی که شما پرستاران به بیمار می‌کنید و به خاطر اینکه به کاهش درد انسان‌های دردمند و افرادی که دست‌شان از آسمان و زمین کوتاه است کمک می‌کنید، شغل شما با هیچ شغلی حتی معلمی قابل مقایسه نیست.
وی گفت: خدمات پرستاران در دوران دفاع مقدس و در دوران سازندگی تا امروز بسیار اهمیت دارد و امروز نیز تعدادی از همکاران شما به عنوان مدافعان حرم در خاکریز اصلی مبارزه هستند و تعدادی از همکاران پرستار نیز در این راه شهید شده‌اند.
وزیر بهداشت افزود: حق پرستاران از نظر معیشتی بسیار بیش از آن چیزی است که امروز در اختیار دارند و امیدواریم در آینده فرصتهایی به وجود آید که بتوانیم قدرشناسی بیشتری از خدمات پرستاران داشته باشیم.
هاشمی گفت: حمایت از پرستاران به معنای حمایت از صنف پرستاران نیست، بلکه اگر پرستار زندگی آرامی داشته باشد، طبیعی است که مراقبت از بیماران را مضاعف می کند و بهتر می تواند برای التیام درد بیماران فعالیت کند.
ضرورت توسعه حوزه بین الملل پرستاری
وزیر بهداشت افزود: یکی از آرزوهای دیرین من برای پرستاران این است که بیشتر با مجامع علمی بین‌المللی ارتباط داشته باشند، در این قسمت خیلی ضعیف هستیم، در سیستم فعلی پرستاران فقط ارائه خدمت می دهند و فرصتی برای تولید علم و حضور در مجامع علمی دنیا ندارند و این موضوعی است که من بابت آن افسوس می خورم. باید برای جبران گذشته پرستاری پراکتیشنر را راه بیندازیم و پرستاران را آموزش دهیم که وارد کارهای تخصصی شوند و این کارها را به آنان واگذار کنیم، این یکی از آرزوهای من در سه سال گذشته بوده است که افسوس می خورم که چرا محقق نشد.
وی افزود: مطالبات پرستاران نباید به یک یا دو مورد منحصر شود، پرستاری ایران جای پیشرفت زیادی دارد و به خصوص حق پیشرفت علمی را مطالبه کنید، اگر رشد علمی، حرفه ای و مهارتی ایجاد شد، بسیاری از حقوق و مطالبات دیگر نیز در سایه اعتلای جایگاه پرستاران محقق می شود.
وزیر بهداشت گفت: متاسفانه در این دوره برخی بدرفتاری ها باعث شد، بخش مهمی از انرژی و وقتمان را برای پاسخ به این بدرفتاری ها صرف کنیم که جای افسوس دارد، کارهای بر زمین مانده زیادی وجود دارد که باید انجام دهیم.
هاشمی با اشاره به اختلاف افکنی بین گروههای پزشکی و پرستاری افزود: تصور من این است که پزشکان، پرستاران، دندانپزشکان، داروسازان و… همه اعضای جامعه پزشکی یک تیم هستند که در کنار هم کار می کنند و به هم محبت دارند و اصلا فضاسازی های رسانه ای که برخی ایجاد می کنند با واقعیت جامعه پزشکی همخوانی ندارد.
وی ادامه داد: هیچ جراحی بدون کمک پرستاران و پرسنل اتاق عمل نمی تواند کاری انجام دهد، همه کارگزاران نظام سلامت و سرمایه های اجتماعی هستند اما متاسفانه عده ای بداخلاقی هایی انجام می دهند که آدم غصه می خورد.
عدالت در دسترسی مردم به خدمات سلامت قابل قیاس با گذشته نیست
 هاشمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از نظر عدالت در دسترسی مردم به خدمات سلامت نیز وضعیت به هیچ وجه با گذشته قابل مقایسه نیست، هزاران پزشک متخصص به دورترین نقاط کشور اعزام شده‌اند و میزان ماندگاری پزشکان که تا قبل از طرح تحول پنج درصد بود اکنون به ۱۰۰ درصد رسیده است.
وزیر بهداشت اذعان کرد: سهم پرداخت از جیب مردم برای سلامت که در ابتدای دولت یازدهم بر اساس حساب ملی سلامت، ۵۶ درصد اعلام شده بود اکنون با اجرای طرح تحول سلامت به ۴۰ درصد کاهش یافته البته از نظر وزارت بهداشت این میزان هم زیاد است و سالهاست که در برنامه توسعه چهارم و پنجم مصوب شده است که سهم مردم باید به زیر ۳۰درصد برسد.
هاشمی در زمینه اقدامات انجام شده در توسعه زیرساخت‌های سلامت گفت: اکنون کل کشور به کارگاه ساخت و ساز در حوزه سلامت تبدیل شده است.
وزیر بهداشت با اشاره به اعتبارات طرح تحول سلامت گفت: اعتباری که در سال ۹۳ برای این طرح تصویب شد، شش هزار و ۵۰ میلیارد تومان بود اما سال دوم طرح در حالی که ۱۱ میلیون نفر هم بیمه شده بودند، اعتبار آن با وجود تورم، کاهش یافت و به سه هزار میلیارد تومان رسید، امسال یعنی در سال ۹۵ هم دولت قول تامین چهار هزار میلیارد تومان را برای این طرح داده است که البته هنوز رقمی محقق نشده است.
وی در ادامه افزود: اعتباری که از محل یک درصد ارزش افزوده نیز تصویب شده است، در مصوبه مشخص شده که باید برای توسعه زیرساختهای سلامت در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هزینه شود که هیچ ربطی به پرداختی های پرسنلی طرح تحول سلامت ندارد. این در حالی است که از ۲۰ سال پیش پروژه های درمانی متعدد کلنگ زده و رها شده در شهرهای کوچک داریم.
هجمه ها و غوغا سازی ها به طرح تحول!
وزیر بهداشت ادامه داد: کل اعتباراتی که برای طرح تحول سلامت از محل هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد ارزش افزوده برآورد می شود، حدود هشت هزار میلیارد تومان است، در حالی که برای افزایش حقوق معلمان اعتبارات دولتی از ۱۴ هزار و ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافت اما به هیچ وجه این هجمه و غوغاسازی که برای طرح تحول سلامت ایجاد شد، وجود نداشت.
هاشمی ادامه داد: یک مثال دیگر این است که دولت برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان به دو برابر گندم وارداتی از کشاورزان داخلی، گندم خریداری کرد که رقم کلی آن معادل کل اعتبار طرح تحول سلامت است.
وی اضافه کرد: تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت، دولت ۶۰ درصد هزینه های سلامت را از خزانه پرداخت می‌کرد اما با اجرای این طرح این معادله برعکس شد و اکنون ۶۳ درصد هزینه های سلامت از محل درآمد اختصاصی بیمارستانها و فروش خدمات به دست می‌آید.
وزیر بهداشت گفت: رقم درآمد کارگزاران نظام سلامت برای دولت ۲۶ هزار میلیارد تومان است، که اگر کل بودجه دولت را ۲۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم بیش از ۱۰ درصد کل درآمد دولت از محل تلاش کارکنان نظام سلامت تامین می شود و در واقع خدمات و فروش خدمات کارکنان نظام سلامت است که امروز چرخ بیمارستانها را می چرخاند.
هاشمی تصمیم رئیس جمهوری برای جداسازی سهم ۹ بیست و هفتم حق بیمه کارگران تامین اجتماعی را برای سلامت، «اقدامی بسیار ارزشمند» خواند و گفت: علاوه بر این دستور، رئیس جمهوری از مسئولان اقتصادی خواست که هر چه زودتر زمینه پرداخت مطالبات معوقه بیمه‌ها را به وزارت بهداشت فراهم کنند که امیدواریم با سرعت بیشتری ظرف چند روز آینده بخش مهمی از مطالبات پرداخت شود.
بنابر اعلام وب‌دا، وی گفت: البته با وجود تمام این مشکلات افرادی ناباب حرف های نادرستی زدند و مثلا گفتند که وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی اعتبارات مربوط به حقوق پرسنل را در حسابی نگه داشته و از سود آن استفاده می کنند که امیدواریم فقط از روی کم اطلاعی بوده باشد و غرض و مرضی در کار نباشد، تمام این حرف ها دروغ است و من به تمام دانشگاه‌ها دستور داده‌ام که حق ندارند، پولی را در حسابی نگه دارید و از سود آن استفاده کنید.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *