احتمال اعتیاد دانش‌آموزان چگونه ۲۰ برابر می‌شود

نتایج تحقیقات اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد که برخی از رفتارها باعث می‌شود احتمال اعتیاد دانش‌آموزان تا ۲۰ برابر افزایش یابد.

به گزارش سادس به نقل از خبرگزاری تسنیم حمید صرامی با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی در برابر اعتیاد در مدارس کشور اظهار داشت: ما با همکاری وزارت آموزش و پرورش، ۱۲ استان را در سال جاری زیر چتر توانمندسازی می‌بریم و دانش آموزان مقطع متوسطه دوم به همراه خانواده آن‌ها که جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر را شامل می‌شود در این طرح مشارکت خواهند داشت.

وی با اشاره به اثرگذاری این طرح برای ضربه زدن به اعتیاد بر نقش خانواده‌ها در پیشگیری از اعتیاد تاکید کرد و افزود: به طور متوسط، دانش‌آموزان ایرانی، بیش از ۴۳۰۰ ساعت در منزل حضور دارند و این نشان دهنده نقش موثر و کلیدی خانواده‌ها و والدین در پیشگیری از اعتیاد است.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در تحقیقات اخیر انجام شده مشخص شد پدران و مادرانی که در منزل، دائماً مرافعه، مشاجره و دعوا دارند، فرزندان آن‌ها ۲.۲۱ برابر نسبت به دیگر دانش‌آموزان، به سمت اعتیاد سوق می‌یابند.

صرامی اضافه کرد: همچنین والدینی که سطح انتظارات بالایی از فرزندان دانش‌آموز خود دارند، ۲.۶۷ برابر بیشتر از دیگر دانش آموزان، فرزندان خود را در معرض اعتیاد قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزانی که بدون اطلاع والدین خود از خانه خارج می‌شوند و والدین، نظارت کاملی بر رفتار آن‌ها ندارند ۱۹.۶ برابر نسبت به سایر دانش‌آموزان به سمت و سوی اعتیاد می‌روند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به حضور ۱۶ هزار ساعتی دانش آموزان در مدارس، بر نقش کلیدی مدرسه در پیشگیری از سوق یافتن دانش آموزان به ورطه اعتیاد تاکید کرد و افزود: متاسفانه فقدان برنامه‌آموزشی در بحث پیشگیری از اعتیاد یکی از نقیصه‌های اساسی در آموزش و پرورش کشور است؛ برنامه‌ای که بتواند از مقطع پیش دبستانی تا پایان متوسطه دوم، دانش آموزان را شامل شود و سطوحی از آموزش مهارت‌های زندگی و سبک فرزند پروری سالم را به والدین ارائه دهد.

صرامی با بیان اینکه طراحی این برنامه آموزشی، در آموزش و پروش آغاز شده، خواستار سرعت یافتن این طراحی و گنجاندن آن در برنامه‌های دانش آموزان شد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *