کدخدایی در نشست خبری: لایحه جامع به انتخابات بعدی نمی رسد/ هنوز درباره کاندیداتوری زنان به نتیجه نرسیده ایم

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری اعلام کرد: هنوز شورای نگهبان درباره کاندیداتوری زنان در انتخابات به نتیجه نرسیده است.

به گزارش سادس به نقل از شفقنا، دکتر کدخدایی در رابطه با انتخابات گفت: چهارشنبه گذشته جلسه ای داشتیم علاوه بر بررسی گزارش ها، هیأت نظارت ۱۵ استان نیز مشخص شد که این استان ها عبارتند از آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان و قزوین و بقیه استان ها در جلسه بعدی بررسی و تکلیف آنها مشخص خواهد شد.

او در رابطه با صندوق های رأی الکترونیکی گفت: ما همکاری خوبی در وزارت کشور داشتیم و جلسات کارشناسی خوبی نیز برگزار کردیم، این همکاری ها رو به جلو است اما در خصوص احراز هویت الکترونیکی اعلام کردیم به شرط تأمین شرایط امنیتی احراز هویت می تواند در همه شعب صورت بگیرد، اما وزارت کشور فعلا در حال بررسی این موضوع است.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با صندوق های رأی الکترونیکی گفت: هنوز در این مورد به جمع بندی نرسیدیم اما احتمال می دهیم با تعدادی از صندوق ها این موافقت را داشته باشیم اما منوط به نظر کارشناسان است و نظر اعضای شورای نگهبان را هم باید داشته باشیم، برای استفاده از صندوق باید شرایط کپی وجود داشته باشد که انتخابات ریاست جمهوری را تحت الشعاع قرار ندهد.

کدخدایی همچنین درخصوص تبلیغات زودهنگام برخی از جریان ها گفت: اگر تبلیغات، خلاف واقعی و زودهنگام باشد شورا در بررسی صلاحیت ها قطعا آن را مدنظر قرار می دهد.

او ادامه داد: لایحه جامع انتخابات به انتخابات بعدی نمی رسد، آن موقع هم براساس نظر دوستان و دولت بود. بعضی از اعضای دولت گفتند لایحه جامع انتخابات را نمی توانند برسانند چراکه لایحه مفصل است و مجلس درگیر لایحه شش و برنامه بودجه است اما دوستان در مجلس گفتند شاید در قالب طرح بتوانند مواردی که در قانون کلی آمده را به عنوان پیشنهاد کلی لایحه جامع ارائه دهند. امیدواریم در انتخابات بعدی بتوانیم لایحه جامع را داشته باشیم.

کدخدایی درباره اینکه ردصلاحیت ها توسط شورای نگهبان آن را به مجری انتخابات تبدیل کرده است، گفت: شورا بر اساس قانون اساسی وظیفه نظارتی دارد و در حوزه نظارت هم ورود می کند.

او در پاسخ به اینکه زنان می توانند به عنوان رجل سیاسی در انتخابات شرکت کنند یا نه، بیان کرد: هنوز شورای نگهبان به نتیجه نهایی نرسیده است. ما هنوز با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بحث شاخص های رجل سیاسی، رهبری و مدیر و مدبر بودن را در دست بررسی داریم. ان شاء الله بتوانیم شاخص های روشنی را اعلام کنیم.

او در پایان در رابطه با اینکه بررسی صلاحیت افراد باید چگونه باشد، اظهار کرد: براساس آنچه که قانون حکم می کند موارد بررسی خود افراد هستند و وقتی حکمی صادر می کنیم تنها در مورد خود شخص است اگر قانون چنین اجازه ای داده باشد بستگان مورد بررسی قرار بگیرند ما هم انجام می دهیم اما تا زمانیکه قانون این اجازه را نداده فقط خود شخص مورد بررسی قرار داده می شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره رونمایی حقوق شهروندی از سوی رییس جمهور و ارزیابی آن در شورای نگهبان گفت: تا مصوبه ای به صورت رسمی به ما داده نشود ما اظهار نظر رسمی نمی کنیم.

او در رابطه با اینکه یکی از اعضای شورای نگهبان رونمایی از منشور حقوق شهروندی را یک فعالیت انتخاباتی دانسته بود تصریح کرد: اعضا آزاد هستند نظراتشان را اعلام کنند اما این به معنای اظهارنظر رسمی از سوی شورای نگهبان نیست.

کدخدایی درخصوص نظر شورای نگهبان درباره بررسی‌هایی که در کمیسیون تلفیق برای سامانه تجمیع حقوق و مزایا و همچنین حداکثر حقوق مشخص شده برای جلوگیری از رخ دادن اتفاق‌های حقوق‌های نجومی گفت: تا زمانی که لایحه و طرحی از سوی مجلس نیاید ما نمی‌توانیم اظهار نظری کنیم با این وجود اصل اینکه حقوق نجومی خلاف بوده در جامعه روشن است و امیدواریم تکرار نشود و مجلس هم تدابیر لازم را بیندیشد.

کدخدایی درباره وضعیت بررسی موافقتنامه پاریس در شورای نگهبان بیان کرد: با توجه به بندهای ۸ و ۹ ماده چهار و بند ۱۱ ماده ۱۳ پیوست‌های این موافقتنامه باید ضمیمه شود تا امکان بررسی و اظهارنظر در این شورا فراهم شود. در ماده ۲۳ نیز از این جهت که مشخص نیست آیا پیوست مصوبی وجود دارد یا خیر ابهام دارد و پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد. با این وجود تا وقتی ایراد شکلی وجود دارد، ما وارد بررسی ماهوی نخواهیم شد و تا قبل از رفع ایراد فارغ از اظهارنظر هستیم. باید این مصوبه به شکل کامل بیاید تا آن را بررسی کنیم. امیدواریم که این پیوست‌ها هم هرچه زود‌تر ارائه شود.

او با اشاره به سوالی از شورای نگهبان درباره موضوع بندهای ب و ج ماده یک آیین‌نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی و ماده یک دستوالعمل تاسیسی و نحوه فعالیت و نظارت بر شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای هم خاطرنشان کرد: این سوال در جلسه ۱۹ / ۸/ ۹۵ فقهای شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که از نظر فقها خلاف موازین شرع شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه موافقتنامه بین ایران و اسلوواکی به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد، لایحه موافقتنامه بین ایران و روسیه در زمینه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی، لایحه موافقتنامه‌ همکاری‌های اقتصادی بین ایران و چک، لایحه موافقتنامه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی میان ایران و کره، طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه مبارزه با جرائم سازمان‌یافته میان ایران و لهستان و لایحه موافقتنامه همکاری میان ایران و آذربایجان در زمینه ادامه ساخت، بهره‌برداری و استفاده منابع آب و انرژی سد‌ها و نیروگاه‌های برق‌آبی خدا آفرین و قیزقلعه سی بر روی رودخانه ارس لوایح و طرح‌هایی بوده است که شورای نگهبان آن‌ها را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی نشناخته است.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان گفت: لایحه موافقتنامه پاریس، لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری میان ایران و سنگاپور، لایحه موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی میان ایران و لهستان از سوی شورای نگهبان خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته شده یا دارای ابهام است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *