کلاهبرداری ۳۲ میلیاردی با ۲۴۷ فقره چک برگشتی/ چک های بلا محل با هویت های جعلی صادر می شد

فرمانده انتظامی استان مرکزی از دستگیری ۶ تن از اعضای یک باند کلاهبرداری ۳۲ میلیاردی با ۲۴۷ فقره چک برگشتی خبر داد.

به گزارش سادس سردار “کیومرث عزیزی ” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، گفت: در پی ارجاع چند فقره پرونده کلاهبرداری از دادسرای شهرستان ساوه با موضوع کلاهبرداری ، موضوع برای بررسی تخصصی به تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی این شهرستان ارجاع شد.

وی افزود: با اخذ اظهارات شاکیان پرونده و در بررسی های اولیه مشخص شد اشخاصی با راه اندازی و تاسیس یک شرکت پخش مواد غذایی، اقدام به تبلیغات گسترده در سطح شهرستان ساوه کرده و اگر چه این افراد به ظاهر در امر خرید و فروش مواد غذایی فعالیت داشته اند اما در عمل هر چیزی اعم از آهن الات، ضایعات، غلات ، ایزوگام و حتی مصالح ساختمانی را خرید کرده و در قبال آن چک مهلت دار به کسبه می دادند که بعد از مدتی فروشندگان کالاها متوجه می شوند که چک ها، سرقتی، بلامحل و یا فاقد اعتبار است.

چک های بلا محل با هویت های جعلی صادر می شد

این مقام انتظامی ادامه داد: با استعلام های انجام شده از شعب بانک های کشور و در بررسی های کارشناسی و تخصصی کارآگاهان مشخص شد که اعضای این باند دسته چک های متعددی را با هویت های جعلی و یا با شگردهای خاص از افراد متعدد به دست آورده و سپس نسبت به ارائه چک های بلا محل در شهرهای مختلف اقدام می کنند.

سردار عزیزی اظهار داشت: در روند تحقیقات یک نفر از افرادی که دسته چک های بلامحل به نام وی بود، شناسایی شد و با هماهنگی دستگاه قضائی تیمی از ماموران انتظامی به محل زندگی مظنون اعزام و موفق شدند متهم را در فرودگاه دستگیر کرده و برای تکمیل تحقیقات به پلیس آگاهی ساوه انتقال دهند.

وی با اشاره به معرفی فرد دستگیر شده به زندان، افزود: در انجام تحقیقات از متهم وی اذعان داشت که مدتی قبل به همراه فردی به یکی از شعب بانک در تهران مراجعه کردم و پس از افتتاح حساب و اخذ دسته چک و امضاء  تمامی چک ها، مبلغی را دریافت کردم و دسته چک را به او تحویل دادم.

متصدی یک مغازه در تهران چک های اعضای باند را خرج می کرد

فرمانده انتظامی استان مرکزی با اشاره به پیگیری کارآگاهان در دستگیری دیگر اعضای این باند کلاهبرداری گفت: در ادامه تحقیقات، کارآگاهان دریافتند که شخصی در تهران با افتتاح یک باب مغازه، چک های متعلق به یکی از متهمان اصلی پرونده را خرج می کند که بلافاصله با اخذ نیابت، ماموران انتظامی وی را دستگیر کردند و مشخص شد که این فرد در خرج دسته چک ها با اعضای باند کلاهبرداری، همکاری می کرد.

دستگیری دو نفر دیگر از اعضای باند در زنجان

سردار عزیزی در ادامه تصریح کرد: در ادامه رسیدگی به پرونده یکی از اهالی شهر زنجان به پلیس آگاهی ساوه مراجعه کرد و اظهار داشت که افرادی چند راس دام به مبلغ ۱۱۸ میلیون ریال از وی خریداری کرده اند و چکی متعلق به یکی از متهمان پرونده را به وی ارائه داده اند که برای پیگیری به پلیس شهرستان ساوه معرفی شده است.

وی افزود: بلافاصله با برنامه ریزی انجام شده و سرنخ هایی که در روند رسیدگی به پرونده های تشکیلی به دست آمد، مخفیگاه دو نفر دیگر از متهمان که با این باند همکاری داشتند در زنجان شناسایی شد که در عملیاتی هر دو دستگیر و به دستگاه قضائی معرفی و با صدور قرار قانونی روانه زندان شدند.

کشف اوراق و چک های برگشتی از مخفیگاه زوج کلاهبردار

فرمانده انتظامی استان مرکزی در ادامه به عملیات شناسایی و دستگیری دیگر اعضای این باند اشاره داشت و گفت: با اجرای اقدامات تخصصی سرانجام مخفیگاه دو نفر دیگر از متهمان که زن و شوهر بودند نیز شناسایی و مشخص شد که این دو نیز به صورت حرفه ای و به صورت مداوم محل سکونت خود را تغییر داده اند.

وی اضافه کرد:‌ سرانجام آخرین مخفیگاه این دو نفر نیز در شهرستان قرچک ورامین شناسایی شد و تعداد زیادی از اوراق و چک های برگشتی در آنجا کشف و یک نفر از زوجین دستگیر و با صدور قرار قانونی روانه زندان شد.

این مقام انتظامی استان مرکزی از ادامه تحقیقات تکمیلی در این پرونده خبر داد و خاطر نشان کرد: در روند رسیدگی به این پرونده تاکنون ۶ نفر دستگیر شده اند و بررسی ها حاکی از آن است متهمان پرونده با هویت های جعلی و شگردهای گوناگون از ۳۵ بانک دسته چک اخذ کرده اند و تاکنون یک هزار و ۱۷۰ چک برگشتی متعلق به آنان برگشت خورده است.

سردار عزیزی در پایان تصریح کرد: در استعلام های انجام شده مشخص شد اعضای این باند از تعداد ۲۴۷ فقره چک برگشتی تاکنون در حدود ۳۲ میلیارد ریال مال نامشروع بدست آورده اند.#

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *