شبکه GEM کاسه داغ تر از آش یا دایه عزیزتر از مادر!

گزارشی از ماجرای تبلیغات فیلم های ایرانی در شبکه ماهواره ای GEM و رویدادهای متناقض و عجیب این ماجرا!

 به گزارش سادس به نقل از خبرگزاری تسنیم، حال دیگر بیشتر آنهایی که سینمای خودمان یا برنامه های شبکه های ماهواره ای را دنبال می کنند می دانند که شبکه GEM مدتی است به ظن خود، خدمت به فرهنگ ایران را آغاز کرده است. اتفاقی عجیب که با یک تیزر تبلیغاتی آغاز شد!عده ای ازعوامل شبکه زل زده به دوربین با حالتی دلسوزانه از هنرمندان ساکن ایران می خواهند که محصولات و آثارشان را به GEM بفرستند تا به صورت رایگان(!) تبلیغ شود. دقیقأ مشخص نیست چه اشخاص حقیقی و حقوقی از این پیشنهاد استقبال کردند و تیزر آثار و محصولاتشان را به این شبکه فرستادند؛ اما واضح است که این شبکه پس از مدتی کوتاه با تغییر رویه در سیاست های شعاری اش به صورت خودسرانه اقدام به پخش تیزرهای تبلیغاتی کرد! گاه تئاتر، گاه سینما و گاه یک محصول تجاری!شبکه GEM کاسه داغ تر از آش یا دایه عزیزتر از مادر!چرا GEM چنین رویه ای را پیش گرفته است؟

در ابتدا تصور بر این بود که شبکه جم داعیه فرهنگ و هنر دارد و هدفش کمک به سینما، تئاتر و دیگر هنرهاست اما عوامل شبکه پس از مدتی خلاف آن را ثابت کردند و با تبلیغات غیر قانونی و بدون اجازه صاحب اثر، موجب بروز مشکلاتی شدند که حدودا یکسال است دامن سینماگران وطنی را گرفته است.

قصه از کجا شروع شد؟

سال ۹۴ خبرهایی مبنی بر تبلیغ فیلم های ایرانی از شبکه جم در رسانه ها منتشر شد و این اتفاق با تبلیغ فیلم های «استراحت مطلق» و «ایران برگر» آغاز شد.

پس از مدتی مهرداد فرید نایب رییس انجمن تهیه‌کنندگان سینمای ایران در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها با اشاره به جلسه‌ای که شورای عالی تهیه‌کنندگان با ایوبی رییس سازمان سینمایی داشت گفت:«به دنبال تمهیداتی هستیم تا کم لطفی های تلویزیون که باعث کم شدن توجه مردم به سینما شده است را جبران کنیم و دنبال راهکارهایی برای جبران پخش نشدن تیزر فیلم‌ها از تلویزیون هستیم تا در زیر سایه قانون آن را اجرایی کنیم. البته از سازمان سینمایی درخواست کردیم تا امکانی داده شود‌ تا از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای بتوانیم آثار سینمایی را تبلیغ کنیم. آقای ایوبی هم اعلام کردند منع قانونی وجود ندارد و دنبال ضابطه‌مند کردن آن هستیم».

فرید درادامه گفته بود:«در پروانه نمایشی که از ارشاد دریافت می‌کنیم جمله‌ای زیر آن درج شده که صاحبان فیلم‌ها را از تبلیغ آثارشان در شبکه‌های ماهواره‌ای منع کرده است که درخواست کردیم این جمله حذف شود و رییس سازمان سینمایی هم قول مساعد دادند تا این امکان ایجاد شود».

زمان گذشت و گفته های فرید نایب رییس انجمن تهیه‌کنندگان سینمای ایران به وقوع نپیوست و کمی پس از آن نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد چنین گفت:«هیچ‌گونه ارتباط و رابطه رسمی بین دستگاه‌های دولتی با شبکه‌های ماهواره‌ای وجود ندارد و هنرمندانی که آثارشان مجوز دستگاه فرهنگی کشور را دارد، حق تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای را ندارند و اگر به این کارمبادرت کنند با آن‌ها برخورد می شود؛ اما اگر این تبلیغ‌ها از سوی خود شبکه‌های ماهواره‌ای و با هدف تبلیغ و جذب مخاطب بیشتر باشد، هیچ مسئولیتی متوجه دستگاه‌های دولتی و هنرمندان ما نیست!»

پس از آن سعید خانی مجری طرح و مدیر پخش فیلم «استراحت مطلق» از شرایط پیچیده تلویزیون گفته بود و اینکه مدیران تلویزیون به دلیل بی محتوا بودن فیلم از پخش تیزر فیلم سر باز زده اند!

سعیدخانی درباره هماهنگی با وزارت ارشاد نیز گفته بود: «با ارشاد برای این موضوع در ارتباط بودیم و آنها گفتند اگر تلویزیون به شما تبلیغ نمی دهد اشکالی ندارد بروید تیزرتان را در ماهواره پخش کنید!»

اما تناقض زمانی بیشتر شد که حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد ضمن ابراز بی اطلاعی از این مسئله گفت: «اگر عوامل فیلم آگاهانه به شبکه های ماهواره ای آگهی داده باشند با آن ها برخورد می شود!».

پس از جشنواره فیلم فجر و پس از پخش تیزر برخی فیلم ها از شبکه GEM، صدا و سیما در اقدامی جالب به تشویق فیلم هایی می پردازد که تیزرهای تبلیغی خود را به شبکه جم نداده اند و پس از آن علی سرتیپی اعلام کرد که سازمان صداوسیما به دلیل عدم پخش آگهی تبلیغاتی «بارکد» در شبکه‌های ماهواره‌ای، تعدادی از تیزرهای تبلیغاتی این فیلم را به شکل رایگان پخش خواهد کرد!

علی سرتیپی مدیر فیلمیران نیز در این باره گفته بود:«فیلم به دلیل نداشتن هیچ تبلیغی در شبکه های ماهواره ای مورد تشویق رسانه ملی قرار گرفت و تعدادی تیزر به صورت رایگان به فیلم اختصاص یافته است. امیدوارم رسانه ملی این نوع تشویق ها و نگاه درست به سینمای کشور را ادامه دهد و شرایطی ایجاد کند که تهیه کنندگان و صاحبان آثار علاقه ای به ارایه تبلیغ به شبکه های ماهواره ای نداشته باشند . تاثیری که رسانه ملی برروی مخاطب دارد به مراتب بیشتر از تاثیر ماهواره است به همین دلیل پخش تبلیغات از رسانه ملی از اهمیت زیادی برخوردار است. تیزر فیلم «بارکد» آماده شده که زمان آن ۲۵ ثانیه است و از امشب در رسانه ملی پخش خواهد شد.»

کش و قوس ها ادامه داشت و پس از سی و چهارومین جشنواره فیلم فجر با نزدیک شدن به ماه رمضان و اکران فیلم‌های جدید همچون «بارکد»، «عادت نمی‌کنیم»، «ایستاده در غبار» و… بسیاری از پخش‌کنندگان و تهیه کنندگان این فیلم‌ها حساب ویژه‌ای روی تبلیغات ماهواره‌ای فیلم‌هایشان کرده بودند که به ناگهان با ابلاغیه جدید دادستان تهران مواجه شدند و حتی فیلم «آاادت نمی‌کنیم» تا مرز توقیف هم پیش رفت و پس از آن نیز مشکلات و اتفاق های متناقض ادامه داشت؛ تا اینکه دوم شهریورماه امسال معاون ارزشیابی و نظارت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی ابلاغ حکم دادستانی مبنی بر ممنوع‌الفعالیت بودن برخی از سینماگران با آنها نشستی برگزار کرد.

حبیب ایل‌بیگی در آن نشست گفته بود: «بازپرس ویژه رسیده کننده به پرونده با ابلاغ ویژه رئیس قوه قضاییه نامه‌ای را به آقای ایوبی فرستاد که در آن برخی از سینماگرانی که تیزر فیلم‌هایشان از ماهواره پخش شده بود، ممنوع الفعالیت شده‌اند و ما تا اطلاع ثانوی از صدور مجوزهای جدید برای این افراد اعم از مجوزهای ساخت، نمایش و حتی پروانه نمایش خانگی بازداشته شدیم». ایل بیگی در نشست مذکور از علی سرتیپی و رضا میرکریمی، مصطفی کیایی، سید امیر پروین حسینی، عبدالله علیخانی و محمدرضا صابری نام برده بود و در ادامه گفته بود:«نامه مذکوردر پی پخش تبلیغ فیلم‌های بارکد، دراکولا، زاپاس، دختر، آبنبات چوبی از شبکه‌های ماهواره‌ای به تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها و سه دفتر پخش فیلمیران، نور تابان و پویا فیلم ابلاغ شده است».

پس از آن نیز گفته بود:«گفت‌وگوی وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی با مسئولان دادستانی در حال انجام است و به محض به نتیجه رسیدن رایزنی‌ها اعلام می‌شود».

در مهر ماه نیز دادستانی از تعلیق دو دفتر پخش سینمایی به دلیل تبلیغات شبکه جم خبر داد و گفت: «ادامه این تعلیق باعث می شود تا فیلم‌هایی چون «نفس» ، «متولد ۶۵»، «یتیم خانه ایران» با مشکل مواجه می‌شوند. وزارت ارشاد باید این مهم را در نظر داشته باشد که اهالی سینما برای رفع این مشکل از مدیران توقع دارند اما متاسفانه گویا مدیران ارشاد تنها به اعلام رسمی اسامی هنرمندان و دفاتر به حکم قضایی بسنده کرده اند» و خوشبختانه، پس از رایزنی هنرمندان با مسئولان بالاخره فیلم های «نفس» ، «متولد ۶۵»، «یتیم خانه ایران» اکران شدند.

این کنش وقوسها تا آبان ماه امسال ادامه داشت و سازمان سینمایی طی نامه ای به پخش تبلیغات غیر قانونی تذکر داد و نوشت: «بار دیگر تأکید می شود در صورت پخش آگهی تبلیغاتی در شبکه های معاند از جمله GEM، سازمان سینمایی با متخلفان به شدت برخورد و ادامه نمایش فیلم در سینماها و شبکه نمایش خانگی در هر مرحله ای که باشد متوقف خواهد شد. با توجه به تذکرات متعدد و اعلام مسئولان عالی رتبه قضایی، همکاری با شبکه های معاند، معاونت در جرم تلقی می شود». پس از آن نیز خبرگزاری ها به باز نشر نامه و اخبار متعدد دراین باره پرداختند.

ماجرا همچنان ادامه داشت تا اینکه نوبت به فیلم سینمایی «مشکل گیتی» ساخته بهرام کاظمی رسید. فیلمی که در اوائل اکرانش به دلیل پخش تیزرماهواره‌ای آن از شبکه GEM با حکم قوه قضاییه توقیف شده بود، با تلاش عوامل فیلم و با همکاری مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی رفع توقیف شد و حکم آن از سوی قوه قضاییه وحجت‌الاسلام منصوری معاون دادستان تهران صادر شد و فیلم روی پرده سینما رفت ؛ همچنین حبیب اسماعیلی پخش‌کننده فیلم، برای برگرداندن سینماهای نمایش‌دهنده این فیلم با عوامل آن همکاری کرد تا لطمه‌ای به فروش فیلم وارد نشود. گفته می شود ظاهرا این ابهام که سازندگان فیلم تیزری به شبکه‌های ماهواره‌ای سفارش نداده‌اند در قوه قضاییه رفع شده است.

حبیب اسماعیلی در این‌باره گفته است:«این اتفاق باعث خوشحالی است، اما اصولا فیلم سینمایی مثل یک کالای تجاری نیست که بتوان مدتی آن را در انبار نگه داشت و بعد تصور کرد که گران‌تر به فروش می‌رسد. به هر حال این فیلم در بخش خصوصی تولید شده و قوه قضاییه برای ضایع نشدن حق سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده همکاری خوبی کرد».

فیلم سینمایی «سه بیگانه» ساخته مهدی ظلومی

فیلم سه بیگانه ساخته کارگردان مهاجرت کرده به شبکه GEM که سرنوشت مشابهی چون «مشکل گیتی» داشت از توقیف درآمد. حبیب اسماعیلی درباره این فیلم نیز گفته است:«این فیلم دیگر مشکل تیزر و… نداشت. کارگردان آن به خارج از کشور مهاجرت کرده و قوه قضاییه در این‌باره حسن نیت به خرج داده تا سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده فیلم متضرر نشوند و جا دارد به خاطر این موضوع از آن‌ها تشکر کنیم. سعی می‌کنیم فیلم را پس از جشنواره فجر اکران کنیم».

ابهام ماجرا

اینکه شبکه GEM چرا محصولات ایرانی را تبلیغ می کند و چه نیتی دارد؟ و اینکه چرا داعیه فرهنگ سر داده و کاسه داغ تر از آش شده و بر خلاف ادعایش تیشه به ریشه فیلم های ایرانی می زند مشخص نیست! اما اینکه چرا مسئولان وطنی فقط و فقط روی سینما حساسیت به خرج می دهند و با دیگر محصولات تبلیغ شده از این شبکه مشکلی ندارند جای سوال دارد!

در آخر

با این امید که آثار سینمایی ایرانی که در شرایط سخت تولید و به امید بازگشت سرمایه به روی پرده می روند از این چرخه باز نمانند و در فضایی آرام و بی حاشیه اکران شوند. این مهم آرزوی بزرگی نیست که اگر شرایط تبلیغی مناسب و تاثیر گذار که ظاهرا در فروش خوب این ماه های سینما بی تاثیر نبوده در رسانه ملی برای همه آثار سینمایی فراهم شود؛ و اگر مسئولان شفاف سازی کنند و با تصویب قانونی مدون تکلیف فیلم های در شرف اکران را مشخص کنند و آرزوی دیگر اینکه امیدواریم همه اینها اتفاق بیفتد…!.۳

منبع:دیباچه

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *