آب هست، کیفیت هست؟

در حالی که وزارت نیرو معتقد است کیفیت آب ایران مطابق استانداردهای جهانی است، گلایه‌های متفاوتی در نقاط مختلف کشور مبنی برشور بودن و عدم کیفیت لازم آب به‌گوش می‌رسد که با نیاز به توجه بیشتر به موضوع کیفیت را نشان می‌دهد.

 به گزارش سادس به نقل از خبرگزاری تسنیم،کیفیت آب جزو موارد مهم و ضروری در هر کشور است ، اما در برخی نقاط کشور به‌ویژه در استان‌های جنوبی این مساله مورد انتقاد واقع شده و مردم به ناچار از آب‌های بسته‌بندی و یا دستگاه‌های تصفیه آب استفاده می‌کنند.

این در حالی است که سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی هیچ مجوزی مبنی بر واردات دستگاه‌های تصفیه آب صادر نکرده است و طبق گفته‌های سیدحسین صفوی مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو دستگاه‌های موجود در بازار بصورت قاچاق وارد شده و احتمال تقلبی بودن و فاقد مختصات و معیارهای سلامت وزارت بهداشت بودنش، کم نیست.

وی به دلایل زیاد دیگری که درباره محصولات قاچاق وجود دارد، اشاره و توصیه کرد: مردم به چنین محصولات مجهول‌الهویه‌ای اعتماد نکنند و از خرید آنها خوداری کنند.

از سوی دیگر ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه با توجه به این که حدود پنج میلیون متر مکعب در سال آب به منظور شرب و آشامیدن در شهرها و روستاهای کشور مطرح می‌شود، مساله کیفیت یکی از مهم‌ترین اصول وزارت نیرو تعریف شده است، اظهار کرد:کیفیت آب ایران با استاندارد سازمان جهانی تعریف شده است.

به‌گفته وی از نظر تمام پارامترهای موجود در جهان آب کشور کیفیت لازم را دارد چراکه در حال‌ حاضر بیش از 600 آزمایشگاه پایش کیفیت آب در کشور فعالیت می‌کند و آب کشور به صورت روزانه و مستمر مورد پایش قرار  می‌گیرد، لذا به جرات می‌توان ادعا کرد که در تمامی کشور آبی که در اختیار مردم به عنوان آب آشامیدنی قرار می‌گیرد مورد قبول و دارای بالاترین استاندارد است.

وی ادامه‌ داد: در برخی از شهرستان‌ها مردم به گمان این که آب از کیفیت کافی برخوردار نیست، از آب بطری و یا به شکل‌های دیگر استفاده می‌کنند. لذا لازم است که بگویم که امروزه آب کشور با بهترین روش مورد کنترل و نظارت قرار می‌گیرد.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان این که هیچ طرح تصفیه خانه ای در کشور به شرط نبود آزمایشگاه سنجش و کنترل کیفیت آب راه‌اندازی نمی‌شود، اظهار کرد: گر چه در کشور شاهد خشکسالی‌های پانزده ساله بوده ایم  ولی در زمینه کیفیت آب هیچ نوسانی صورت نگرفته است.

وی با بیان این که یکی از راهکارهای وزارت نیرو برای افزایش کیفیت آب در کلانشهرها این بوده که ابتدا آب وارد مخزن و سپس وارد شبکه توزیع شود که این مساله موجب افزایش کیفیت آب شده است. لذا در شهرستان‌هایی که این طرح هنوز اجرایی نشده است قرار است که به زودی اجرایی شود.

وزارت نیرو اولویت اصلی خود را ارتقا کیفیت آب در تمام نقاط کشور تعریف کرده و به همین منظور نیز استراتژی و برنامه‌ریزی منجمی را در نظر گرفته است اما با این وجود با توجه به کاهش آب‌های زیرزمینی نمی‌توان انتظار کیفی بودن آب را نیز در تمام ایران داشت.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *