آیا ژست ناراحت بودن کافی است؟

در چند روز گذشته از کارتن خواب‌هایی شنیدیم که در قبرستان زندگی می‌کردند و پناه‌شان قبر‌ها بود؛ رئیس جمهور امروز در واکنش به این مسئله گفت: این نه برای دولت و نه برای مردم قابل تحمل نیست!

به گزارش سادس به نقل از فرهنگ نیوز؛ نوزاد کارتن خواب در سرمای زمستان نفس‌هایش به مشاوره افتاده و دقایقی بعد از تولد، جان خود را از دست می‌دهد.
نمی‌دانیم شب‌ها کجا بخوابیم، مخصوصا وقتی زمستان است و سرد، به زیر پل‌ها و یا پناه مغازه‌ها می‌رویم تا گرم بمانیم.

همیشه می‌شنویم از کارتن خواب‌هایی که با امدن زمستان مشکلاتشان چندین برابر می‌شود، در تهران حدودا سه هزار کارتن خواب داریم، کسانی که به گفته خودشان فراموش شده اینجامعه هستند و کسی آن‌ها را نمی‌بیند.

در چند روز گذشته از کارتن خواب‌هایی شنیدیم که در قبرستان زندگی می‌کردند و پناه‌شان قبر‌ها بود.

گورخواب‌های روستای نصیرآباد که در قبر‌ها زندگی می‌کردند با آمدن باران، تنها سرپناه‌شان را هم از دست دادند؛ حدودا یک ماهی است‌ که ۵۰ کارتن‌خواب‌، در بعضی از قبرهای این قبرستان شب را به صبح می‌رسانند.

پس از انتشار این گزارش، جمعی زیادی از اهالی فرهنگ و هنر به این مساله واکنش نشان دادند و خواستار رسیدگی مسئولین به وضعیت محرومین جامعه شدند. در همین زمینه اصغر فرهادی، کارگردان نامه‌ای را به حسن روحانی، رئیس جمهور نوشت.

و در نامه‌اش گلایه‌هایش در این مورد را بیان کرد.

در بخشی از نامه فرهادی آمده بود:

«در تاریخ خوانده‌ایم که گاهی حاکمان با لباس مبدل به میان مردمان می‌رفته‌اند تا به‌دور از محافظان و ملازمان و متملقان گوشه‌ای از درد و رنج مردم را بی‌واسطه درک کنند. پیشنهاد می‌دهم لااقل برای تنوع در نگارش تاریخ امروز که آیندگان بهت‌زده خواهند خواند، گاهی صاحب منصبان بی‌همراه و نا‌شناس به میان مردم بروند، به روستا‌ها و شهرهای دور افتاده. اگر ناشدنی‌ست به همین حوالی، محله‌های حاشیه تهران تا ببینند صورت‌های سرخ از سیلی آبرومندان بی‌بضاعتی که بیش از هر صاحب قدرتی جان و جوانیشان را برای این سرزمین قربانی داده‌اند.»

اما بعد از انتشار این نامه، امروز رئیس جمهور در مراسم نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت به نامه اصغر فرهادی اشاره کرد و گفت:

شنیده بودیم در اروپا عده‌ای از فقر کارتون خواب هستند و زیر پل می‌خوابند، قبر خواب را کمتر شنیده بودیم، این مردم که عشق به امام حسین و خاندان رسالت دارند چطور می‌توانند ببینند یکی از همنوعانشان آسیب اجتماعی دیده‌اند و شب بخاطر بی‌پناهی و سرما به قبر پناه می‌برند، این نه برای دولت و نه برای مردم قابل تحمل نیست.

اما جای تعجب است که چگونه رئیس جمهور انتقادی را که متوجه مسئولین شده به راحتی به سوی مردم شیفت می‌دهد؛ چندین سال است که ما کارتن خواب‌ها را در شهر داریم؛ اما گفتن کلمه «قابل تحمل نیست» و «شرمساری» این مشکلات معضلی را حل نمی‌کند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *