مراقب این سرطان شایع و کشنده باشید!

 

سرطان روده بزرگ، دومین عامل مرگ و میر بر اثر سرطان در جهان و چهارمین سرطان شایع در کشور به شمار می آید.

به گزارش سادس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر حسین فودازی متخصص کلینیکال آنکولوژی و عضو هیئت مدیره انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی بیان کرد: سرطان روده بزرگ جزء چهارمین سرطان شایع در کشور محسوب می شود .معمولا دهه شیوع ابتلا به این بیماری دهه ششم و هفتم یعنی از ۵۰ سالگی به بعد است .این سرطان قابل پیشگیری است البته اگر در مراحل ابتدایی کشف و درمان شود . عوامل زمینه‌سازمتعددی برای سرطان روده بزرگ وجود دارند که اگر عوامل را به خوبی بشناسیم و از آنها پرهیز کنیم تا حد زیادی از ابتلا به این نوع سرطان در امان خواهیم بود.

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در ابتلا به سرطان روده بزرگ که دکتر فودازی به آن اشاره می‌کند، تغییر در سبک زندگی ، رژیم های غذایی نادرست و عوامل محیطی است.حدود ۱۰ درصد از سرطان های روده بزرگ زمینه ژنتیک دارد بنابراین اگر افراد عوامل محیطی را خوب بشناسند درصد ابتلا به این بیماری شایع کاهش میابد .همان طور که گفتیم رژیم غذایی در راس عوامل خطر قرار دارند ، رژیم غذایی پرچربی بدون فیبر و سبزیجات عامل اصلی ابتلا افراد به سرطان روده بزرگ است .

وی در ادامه بیان کرد : استفاده از غذاهای کنسرو شده ،غذاهای فراوری شده و به عبارت کلی فست فود ها درصد ابتلا را به قدر قابل توجهی افزایش می دهند، در رژیم‌های غذایی که حاوی میوه‌ها و سبزیجات و مواد غذایی فیبردار هستند، این نوع سرطان کمتر دیده می‌شود اما کسانی که در رژیم غذایی‌شان گوشت قرمز و چربی به مقدار فراوان می‌گنجانند، بیشتر از دیگران در معرض خطر این بیماری هستند. البته لازم به ذکر است فست فود ها درصد ابتلا به تمام سرطان های دستگاه گوارش را افزایش می دهند .

این سرطان شناس متذکر شد : سن، فاکتور خطر دیگر شناخته شده است ، چرا که این بیماری بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال مشاهده می شود هرچند با توجه به تغییر در سبک زندگی امروزی با کاهش سن مبتلایان مواجه شده ایم .مصرف سیگار و قلیان، سابقه پولیپ های روده (تومورهای خوش خیم)و سابقه خانوادگی از دیگر فاکتورهای خطر محسوب می شوند .

شیوع سرطان‌ روده بزرگ در ایران چندان با سایر کشورها تفاوت ندارد ولی مبتلایان به این بیماری در کشور سن کمتری دارند که این موضوع بازهم بر میگردد به تغییر در سبک زندگی امروزی و عدم رعایت رژیم غذایی مناسب وعلاوه بر آن استفاده روز افزون سیگار و قلیان در جوانان .

این متخصص توصیه کرد : افرادی که در خانواده فردی زیر ۵۰ سال دچار سرطان روده است حتما باید تمامی اعضای خانواده تحت نظر پزشک سالیانه معاینه شوند لذا این افراد بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان هستند . سابقه ابتلا به سرطان روده بزرگ در خانواده، بیماری‌های التهابی روده، چاقی زیاد بخصوص چاقی شکمی و استفاده از الکل، خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می‌دهد.

فودازی اظهار کرد : افراد بسیار دقت داشته باشند با مشاهده خون در مدفوع مخصوصا مدفوع سیاه خونی حتما به متخصص مراجعه کنند چراکه مهم ترین و خطرناک ترین نشانه این سرطان وجود خون در مدفوع سیاه است علاوه برآن اگر درگیر یبوست و اسهال طولانی مدت هستید، دردهای مداوم و پراکنده شکمی یا لگنی دارید،دچار کاهش وزن ناگهانی و ضعف و خستگی مداوم هستید این علائم را نادیده نگیرید چون ممکن است سرطان روده به سراغتان آمده باشد .

به گفته او غربالگری سرطان روده امروزه بسیار حائز اهمیت است . به عبارتی باید سرطان روده بزرگ در افرادی که هنوز نشانه ای ندارند و سرطان در مراحل اولیه قرار دارد کشف شود تا بسیار راه درمان را برای بیمار آسان و قابل کنترل کند .توصیه می شود افرادی که در خانواده سابقه ابتلا به این بیماری را ندارند از سن ۵۰ سالگی به بعد باید ۱۰ سال یکبار کولونوسکوپی انجام دهند (کولونوسکوپ یک ابزار لوله ای شکل، منعطف و باریک است و دوربین ویدیویی کوچکی نیز به سر آن متصل است تا پزشک بتواند از آن برای تهیه تصویر یا فیلم از روده بزرگ استفاده کند) اما اگر کولونوسکوپی میسر نبود سالانه یک آزمایش خون مخفی در مدفوع نیز وجود سرطان در روده را آشکار می کند نکته ای که در این جا وجود دارد این است که افرادی که سابقه این بیماری را در خانواده دارند سن غربالگری ۱۰ سال باید زود تر اتفاق بیافتد .

عضو انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی در پایان بیان کرد : شیوع این بیماری در آقایان به نسبتا بالاتر است و بعد از سرطان پروستات ، معده و پستان شایع ترین سرطان در کشور محسوب می شود . جراحی ، رادیوتراپی و پرتودرمانی ، شیمی درمانی درمان های مخصوص این سرطان هستند ناگفته نماند انتخاب روش درمانی به پیشرفت سرطان بستگی دارد. در مواقعی که سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود، قابل درمان است. در مقابل، هنگامی که سرطان در مراحل آخر شناسایی شود ، درمان دشوار و کاملا بعید به‌نظر می‌رسد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *