به خاطر مواضع زاویه دار هاشمی باید از وی فاصله بگیریم/جریان خاص از اصلاحات معتقد بودند اسلام حکومت ندارد

به گزارش سادس به نقل از میزان- محمد جواد لاریجانی گفت: اولین دلیل ایستادن جلوی ولی مشروع، انحراف در فکر دینی است. ما باید همیشه به خدا پناه ببریم که مبادا دین را بد بفهمیم. در جریان اصلاحات یک جریان خاص وجود داشت که معتقد بودند اسلام حکومت ندارد و اسلام باید سکولار باشد و لذا می گفتند که چرا باید مردم را به زور به بهشت ببریم.
به خاطر مواضع زاویه دار هاشمی باید از وی فاصله بگیریم/جریان خاص از اصلاحات معتقد بودند اسلام حکومت ندارد
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، محمد جواد لاریجانی معاون امور بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در همایش “جریان فتنه، قانون گریزی، پیامدهای قضایی و سیاسی” در جمع قضات و کارکنان دادگستری استان اصفهان گفت: خدا را شاکرم که امروز در جمع شما حاضر هستم وشما را می بینیم. باید گفت همکاری من با قوه قضائیه از زمان مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی بود که نماینده آن مرحوم در شورای سرپرستی در صدا و سیما بودم. بعد از آن در زمان آیت الله یزدی که تشکیلات کمیسیون حقوق بشر شکل گرفت با قوه قضائیه همکاری داشتم که در زمان آیت الله شاهرودی این ستاد به معاونت امور بین الملل و ستاد حقوق بشر ارتقاء یافت.

محمد جواد لاریجانی گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که با مسئولان قضایی داشتند 15 دقیقه سخنان آخر خود را به موضوع حقوق بشر و امور بین الملل اخصاص دادند و تاکید کردند که حقوق بشر ما که مبتنی بر اسلام است باید برای دنیا معرفی شود و از این کار هم خجالت نکشید.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: توجه به نعمت های الهی زندگی انسان را سر و سامان می دهد. خداوند نعمت ها را به ما به صورت فله ای داده است و مهمتر از آن این است که بسیاری از نعمت های خدا ناپیدا است و بعداَ آشکار می شود.

وی افزود: اولین نعمت ناپیدای خدا نعمت بودن است. نعمت وجود اولین رحمت و نعمت الهی است که نعمتی بسیار مهم است که پنهان بوده و به آن توجه نمی کنیم. دومین نعمت، نعمت انسانیت است. باید خدا را شکر کنیم که در میان همه مخلوقات خدا انسان شدیم.انسان شدن یعنی صاحب نطق و اراده شدن که بسیار نعمت ارزشمندی است. سومین نعمت، نعمت هدایت است که خداوند در هدایت ما مصرّ بوده است. وجود 124 هزار پیامبر نشان می دهند که خداوند بر هدایت ما تاکید فراوانی دارد و میوه این نعمت فوق العاده، نعمت ولایت است.

لاریجانی تصریح کرد: در روایات داریم که برای چند نعمت باید شب و روز از خداوند تشکر کرد. اولین تشکر این است که باید قدردان باشیم که خداوند ما را به خود و خدا را به ما شناساند که اگر این اتفاق نمی افتاد ما کوردل می شدیم. دومین تشکر این است که خداوند ما را از امت پیامبر قرار داده است. اگر در یک کشور دیگر و مثلا در جنگل های دور افتاده بودیم نمی توانستیم به معارف الهی دسترسی داشته باشیم و خداوند ما را به طور ویژه مورد رحمت قرار داده است که جزو امت پیامبر باشیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: سومین تشکری که باید از خداوند کرد این است که رزق ما را در دست خود قرار داده است. امروزه به خاطر رزق، مردم جهان را به بردگی می کشند.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه تصریح کرد: انسان باید قدرشناس باشد که هم هدایت شده و هم در مکتب اهل بیت (ع) قرار گرفته است. مکتب اهل بیت (ع) از زمان پیامبر اسلام آغاز شد و الان هم ادامه دارد. امروز همه مردم جهان و همه مسلمانان می دانند که اسلام با مکتب اهل بیت (ع) و اسلام بدون مکتب اهل بیت (ع) تفاوت دارد.

وی اظهار کرد: اسلام با مکتب اهل بیت دارای بصیرت است. بصیرتی که مبتنی بر تفقه در دین است. در روایات داریم که تفقه، مصباح بصیرت است و لذا در مکتب اهل بیت (ع) بصیرت بدون تفقه در دین امکان ندارد.

لاریجانی گفت: اما باید پرسید که تفقه در دین چگونه است. تفقه در دین مبتنی بر استنباط احکام بر اساس ثقلین است و اینها تشکیلاتی است که مکتب اهل بیت (ع) را سامان می دهد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بیان کرد: یکی از مهمترین ویژگی های مکتب اهل بیت (ع) دینداری است. در این مکتب اقامه دین و دینداری متفاوت است. البته باید از خود بپرسیم که این تفاوت در چیست. مثلا خداوند در قرآن می فرماید اگر اقامه دین فقط مربوط به نماز و روزه و زندگی خصوصی باشد، اشکال دارد یعنی نباید فکر کرد تفقه در دین نماز و روزه است. باید اقامه دین چیزی داشته باشد که مشرکان از آن بدشان می آید و لذا رکن رکین اقامه دین، مسئله ولایت است.

وی اظهار کرد: در کتاب مکاسب آمده است که عده ای پول می گیرند که فقط دروغ بگویند. آن زمان برخی به این حرف می خندیدند و می گفتند مگر می شود کسی بنشیند و دروغ بگوید و پول دریافت کند. اما الان می بینیم که عده ای می نشینند و دروغ می گویند و پولش را می گیرند. همین اتهاماتی که علیه قوه قضائیه زده می شود، مربوط به کسانی است که پول می گیرند تا دروغ بگویند.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه گفت: در کتاب مکاسب آمده است که معایش مردم چند وجه دارد که اولین ولایت است . ولایت بعنی اگر حاکم جامعه مشروع باشد حمایت از او هم ثواب دارد و هم ممکن است واجب باشد و اگر حاکم جامعه نامشروع باشد ارتباط و حمایت از اوحرام است. این اولین رکن است یعنی باید نسبت به حاکمیت حساس بود. بیداری با دغدغه حاکمیت شروع می شود و مکتب اهل بیت می گوید که چرا فلان حاکم مشروع است یا مشروع نیست.

وی تصریح کرد: وجه دوم، ملاک مشروعیت است یعنی چه کسی مشروع است که حاکم ما باشد. باید بدانیم که تاسیس حکومت مرّ اقامه دین است. بر همین اساس است که خداوند می فرماید در امر دین با هم تفرقه نکنید. باید ملاک مشروعیت را حاکم داشته باشد که این ملاک را خداوند دارد و بعد به پیامبر و بعد به امامان و بعد به ولی فقیه داده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اظهار کرد: باید این توضیح را بدهم که در اسلام دو مکتب وجود دارد. مکتب اهل بیت (ع) و مکتب عامه و اهل سنت . ما باید برای تبلیغ تفکر خود بدانیم که تفکر دیگر چه می گوید و حرفش چیست. در این رابطه باید گفت که یکی از علمای بزرگ اهل سنت می گوید مشروعیت حاکم در چند چیز است. اول اینکه همه مردم بگویند که او حاکم خوبی است. دوم اینکه ریش سفیدان هم بگویند که او هم فرد خوبی است، سوم اینکه حاکم قبل حاکم بعدی را توصیه کند و چهارم اینکه حاکم عملا مسلط بر اوضاع شده باشد.

لاریجانی گفت: آنها درباره تسلط حاکم بر اوضاع می گویند که خداوند خواسته است که او بر اوضاع مسلط شده و حاکم گردد و لذا باید آن را پذیرفت. البته آنها می گویند که حاکم فقط باید احکام و شریعت را رعایت کند.

وی بیان کرد: اما در مکتب اهل بیت (ع) اینگونه نیست. درست است که رأی مردم ملاک است، اما مشروعیت شرایط خاص خود را دارد. مثلا اگر الان که رئیس داعش ادعای خلافت می کند به این خاطر است که فقهای اهل سنت بر اساس این چهار وجه نمی توانند او را رد کنند چون معتقدند بر جامعه مسلط شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اظهار کرد: وجه سوم که مکاسب به آن اشاره کرده است وجه شناخت مصداق است. رابطه سوم در مکتب اهل بیت (ع) این است که می گوید ما مصداق ولی مشروع را بدانیم. یعنی بر اساس گفته هایمان، اولین وجه دغدغه مشروعیت ، دومین وجه شناخت ضابطه مشروعیت و سومین وجه هم مصداق مشروعیت است. یعنی اگر مصداق را نشناسیم به مرگ جاهلیت مرده ایم.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه تصریح کرد: ضابطه به ما می گوید که از ولی مشروع که مصداقش را می شناسیم حمایت کنیم.

وی گفت: از امام باقر (ع) روایت است که فرمودند سه تک دروغ است که اگر کسی بگوید از دین خارج شده و آن سه تک دروغ این است که چیزی را به اسلام استناد بدهد که در اسلام وجود ندارد و یا چیزی را که در اسلام وجود دارد بگوید وجود ندارد. دروغ دوم این است که نقش ولایت را کتمان کند و بگوید حق دیگری است و سومین دروغ این است که در زمانی که به ولی تجاوز و ظلم شد سکوت کند. نکته مهم در این باره این است که فقها می گویند چه بدانی و چه ندانی به پایت دروغ نوشته می شود و لذا این چارچوب تفکر اهل بیت (ع) برای اقامه دین است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وقوع انقلاب اسلامی در ایران گفت: انقلاب ما یک حادثه تاریخی است که دو مولود اجتماعی دارد. یکی تلاش مردم برای بنای یک جامعه اجتماعی بر مکتب اسلام است و دیگری نهضت جهانی احیای اسلام است. در ابتدای انقلاب، عده زیادی در خصوص انقلاب ما شک داشتند و می گفتند که دین اسلام دین مندرسی است و مربوط به 1400 سال قبل است؛ در حالی که حلال و حرام خدا تا ابد وجود دارد و این حرفشان پذیرفته نیست.

وی افزود: عده دیگری اعتقاد داشتند که دین برای زندگی خصوصی افراد است. مرحوم بازرگان این اعتقاد را داشت. در حالی که این فقط مربوط به زندگی خصوصی نیست وگرنه این همه آیات و روایات درباره احکام حدود وجود نداشت و لذا اسلام دین جامعی است که حکومت هم شامل آن می شود.

لاریجانی بیان کرد: عده دیگری نیز می گفتند که دین اسلام دین خشونت است، چون از اعراب به ما رسیده است و موضوعاتی مثل قصاص و قطع عضو را بهانه می کردند. متاسفانه حتی این حرفها را در روزنامه های کشور بیان می کردند. البته باید گفت کسی که این حرفها را می زند چیزی نمی داند درحالی که فکر می کند همه چیز را می داند و مثال این افراد این است که برای یک فرد ساده یک گوشی هوشمند بخرید و فرد فکر کند دیگر همه چیز را می داند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: در آغاز انقلاب ما عده ای می گفتند که جمهوری اسلامی ایران با اسلام پیشرفت نمی کند مگر ژاپن و امثال آن با اسلام پیشرفت کرده است که ما هم پیشرفت کنیم. اما پس از مدتی متوجه شدند که ایران به یک کشور قدرتمند در منطقه تبدیل شده است و این موضوع برای آنها بسیار سنگین بود.

وی تصریح کرد: باید بدانیم که آمریکا و انگلیس و هم پیمانانشان با نماز و روزه ما مشکلی ندارند بلکه این اقامه دین بر اساس مکتب اهل بیت (ع) است که برای آنها سم بوده و مهلک است و به همین خاطر تمام قوا بر علیه آن قیام کرده اند.

لاریجانی بیان کرد: فتنه 88 یک فصل از فتنه های کفار است. باید فتنه را درست درک کرد و آن را فهمید و نباید بر اساس انتقام گیری باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: نسل ما عمدتا کارآموزی سیاسی خود را در زمان امام خمینی ( ره) و عمدتا در زمان مقام معظم رهبری و آقای هاشمی گذرانده است. ما حالا به خاطر مواضع زاویه دار آقای هاشمی باید از وی فاصله بگیریم که کار خیلی سختی است، چون با هم دوست بوده ایم و با هم انس داشته ایم و ساعتها در کنار هم بحث های علمی و دینی می کردیم.

وی افزود: ما شخصا دوستش داریم اما باید از او کناره گرفت، چون اعتقادات او با نظام و رهبری زاویه دار است. این دوری کردن سخت است اما باید بشود.

لاریجانی تصریح کرد: باید بدانیم که حب و بغض ملاک دارد. بغض وحب ما باید ملاک دار باشد یعنی حب و بغض ما باید بر اساس اسلام باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بیان کرد: فتنه 88 یک حرکت بسیار پیچیده با هزینه های فراوان بود که با هدف ساقط کردن تجربه انقلاب انجام شد. باید پرسید چرا در داخل کسانی که برای اسلام زحمت کشیدند و مثل ما در یک جهت بودند، جلوی ولی مشروع ایستادند. البته باید در پاسخ به این جواب گفت نباید از شیطان غافل بود چون شیطان برای همه است و به سراغ همه می آید.

وی در پاسخ به سوال خود گفت: اولین دلیل این ایستادن جلوی ولی مشروع، انحراف در فکر دینی است. ما باید همیشه به خدا پناه ببریم که مبادا دین را بد بفهمیم. در جریان اصلاحات یک جریان خاص وجود داشت که معتقد بودند اسلام حکومت ندارد و اسلام باید سکولار باشد و لذا می گفتند که چرا باید مردم را به زور به بهشت ببریم. آنها معتقد بودند که امر به معروف و نهی از منکر را نباید انجام داد و این کار را فضولی می دانستند. این افراد می گفتند اگر همسایه ما تجاهر به فسق دارد نباید به او تذکر داد. این حرفها نشان می دهد که این تفکر ریشه در انحرافات در دین دارد.

لاریجانی گفت: انحراف از دین منجر به نفاق در عمل سیاسی می شود. چون اگر همین حرف های خود را بزنند نمی تواند مسئولیت بگیرند. آنها معتقدند باید از ابزارها استفاده کرد که بتوانیم حرف خود را بزنیم. البته بازرگان منافق نبود، چون حرف هایش را مستقیم می زد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اظهار کرد: نفاق در عمل سیاسی، نهایتا منجر به خروج می شود. معتقدند تا کی باید پرده نشین باشیم و حرف های خود را نزنیم. این چرخه انحراف در دین مصداق بغی است.

وی بیان کرد: یکی از درس های مهم فتنه 88 ،عبرت آموزی است که سبب استحکام نظام می شود البته دشمنان ما فهمیدند که قدرت نظام ما بالاتر از این حرفها و تفکرات است. آنها فهمیدند که علت ایستادگی و مقاومت نظام، نقش ولی امر شجاع، اعتماد مردم به رهبری و وجود نهادهایی مثل قوه قضائیه و سپاه پاسداران است. اینها عواملی بود که فتنه را ناکام گذاشت.

لاریجانی اظهار داشت: اگر شما می بینید که به شخص مقام معظم رهبری، قوه قضائیه و سپاه پاسداران تهاجم می شود این امر اتفاقی نیست. اعتماد مردم به رهبری که مورد تهاجم است یک امر اتفاقی نیست و لذا باید نسبت به این موضوعات، بصیرت و آگاهی داشت واین آگاهی و بصیرت را باید نگه داشت.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه گفت: امام صادق (ع) در روایتی می فرمایند بصیرت داشتن و نگه داشتن و به روز کردن آن امر بسیار مهمی است. بصیرت در مکتب اهل بیت(ع) نگهداری می خواهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام صادق (ع) می فرمایند که روزهای خود را مرتب کنید. امام صادق (ع) در این روایت می فرمایند روزهای شنبه را برای تأمل در جایگاه اهل بیت (ع) قرار دهید، حتی اگر ده دقیقه باشد. یکشنبه را به شیعه ، فکر کنید و ببینید شیعه ها در چه حال هستند و بر حال آنها تأمل کنید.

لاریجانی افزود: امام صادق (ع) می فرمایند که دوشنبه ها را برای تامل در وضع دشمن اختصاص دهید و ببینید که حرف و منطقشان چیست. سه شنبه ها را برای تأمل در بنی امیه اختصاص دهید. این نشان می دهد که بنی امیه یک برهه و زمان نیست بلکه یک خط و جریان است که باید آنها را شناخت. امام صادق (ع) در ادامه روایت می گویند که چهارشنبه را برای سلامت جسم وجان خود قرار دهید، روز پنجشنبه را برای برطرف کردن حوائج و نیازهای خانه و خانواده خود قرار دهید و روز جمعه را عید مسلمانان معرفی کرده است که این عید با تنظیف شروع می شود و کارهای فراوانی برای آن وجود دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پایان با اشاره به جایگاه روز جمعه در اسلام گفت: در روز جمعه سه وقت است که دعا سریع الاجابه است. یک وقت بعد از نماز صبح است ویک وقت بعد از نماز ظهر و از همه مهمتر وقت قبل از غروب آفتاب است که حضرت زهرا(س) برای این وقت اهمیت زیادی قائل بودند لذا گرفتگی غروب جمعه بیهوده نیست و برای این است که به خدا توجه کنیم و با خدا ارتباط بگیریم.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *