صادرات نفت ایران به آسیا ۲ برابر شد

به گزارش سادس:

واردات نفت ۴ مشتری عمده آسیایی ایران از این کشور در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲ برابر شده است. خرید نفت هند و کره جنوبی از ایران بیش از ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، واردات نفت ۴ مشتری عمده آسیایی نفت ایران از این کشور در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲ برابر شده است خرید نفت هند و کره جنوبی از ایران بیش از ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.

آمارهای دولتی و اطلاعات به دست آمده از ردگیری کشتی ها نشان می دهد که ۴ مشتری عمده ایران یعنی چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در ماه گذشته میلادی مجموعا ۱.۹۴ میلیون بکشه در روز نفت از ایران دارد کرده اند که این رقم نسبت به یک سال قبل افزایش ۱۱۷ درصدی را نشان می دهد.

این رقم کمتر از بالاترین رقم صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۶ (۱.۹۹میلیون بشکه در روز) بوده که در ماه اکتبر به ثبت رسیده است. میزان صادرات نفت ایران به آسیا در ماه اکتبر بر اساس آمارهای آژانس بین المللی انرژی به بالاترین رقم حداقل از سال ۲۰۱۰ تاکنون رسیده بود.

ایران از توافق ماه گذشته اوپک برای کاهش ۱.۲ میلیون بشکه ای تولید نفت معاف شده که پیروزی ای برای ایران به شمار می رود. تهران قصد دارد سهم از دست رفته خود از بازار نفت به دلیل تحریم های غرب را پس بگیرد.

منابع صنعتی گفتند، ایران در قبال افزایش خرید مشتریان، به آنها تخفیف هایی را پیشنهاد می دهد.

وزارت دارایی ژاپن دیروز اعلام کرد، هزینه متوسط صادرات هر بشکه نفت ایران به این کشور در ماه نوامبر ۴۵ دلار و ۴۶ سنت بوده که سومین نفت ارزان وارداتی ژاپن بعد از نفت مکزیک و عمان به شمار می رود.

وزارت تجارت ژاپن امروز آمارهایی رسمی را منتشر کرده که نشان می دهد واردات نفت این کشور از ایران در ماه گذشته میلادی جهشی ۴۱.۲ درصدی نسبت به یک سال قبل داشته و به رقم ۲۳۷ هزار و ۶۵۳ بشکه در روز رسیده است.

واردات نفت هند از ایران نیز نسبت به یک سال قبل بیش از ۴ برابر شده و به رقم ۶۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است. واردات نفت هند از ایران برای سومین ماه متوالی از میزان واردات چین بالاتر بوده است. واردات نفت کره جنوبی ننیز تقریبا ۵ برابر شده و به رقم ۴۷۲ هزار و ۶۷ بشکه در روز رسیده است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *