با قدیمی‌ترین دانشگاه در مرکز اروپا آشنا شوید

دانشگاه کارلف

آموزش عالی در جمهوری چک قدمتی ۶۰۰ ساله دارد و ۷۰ دانشگاه در این کشور فعالیت می‌کنند که دو سوم آنها خصوصی هستند. کیفیت این دانشگاه‌ها در حد مطلوبی بوده و ۱۲ دانشگاه این کشور جزو ۲۰۰ دانشگاه برتر اقتصادهای نوظهور در اروپا هستند.

به گزارش سادس به نقل از ایسنا، در این مطلب قصد داریم به معرفی دانشگاه “کارلف”، یکی از بهترین دانشگاه‌های جمهوری چک بپردازیم.

بودجه آموزش عالی و تحقیقات علمی و دانشگاهی در این کشور بسیار بالاست و دولت‌های این کشور همواره برنامه‌های بلندمدت و بنیادینی را برای آموزش عالی در نظر داشته‌اند.

جمهوری چک، یکی از جمهوری‌های چکسلواکی سابق است که دارای حکومتی کمونیستی و تحت سیطره شوروی بودند و پس از فروپاشی شوروی مسیر پیشرفت را به سرعت طی می‌کند.

در حال حاضر در این کشور بیش از ۳۹ هزار دانشجوی خارجی در حال تحصیل هستند. مهمترین جاذبه‌های جمهوری چک برای دانشجویان هزینه فوق‌العاده پایین آن برای زندگی، شهریه‌های مناسب دانشگاهها و وجود فرصت‌های کاری مناسب است. علاوه بر آن حضور طیف‌ها و نژادهای مختلف در این کشور و بهره‌مندی از فرهنگ غنی، جمهوری چک را به یکی از مقصدهای جذاب برای ادامه تحصیل بدل کرده است.

مدارک دانشگاه‌های جمهوری چک مورد تایید کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا می‌باشد و هزینه سالانه دانشگاه‌های آن از حدود ۴۵۰۰ یورو آغاز می‌شود اما هزینه زندگی در این کشور نسبت به دیگر کشورهای اروپایی کمتر است.

یکی از باسابقه‌ترین و در عین حال قوی‌ترین دانشگاه‌های جمهوری چک دانشگاه “کارلف” پراگ است. این دانشگاه در سال ۱۳۴۸ میلادی توسط امپراطور کارل چهارم راه‌اندازی شده و تا به امروز بزرگترین دانشگاه جمهوری چک محسوب می‌شود.

به جرات می‌توان گفت دانشگاه کارلف با داشتن ۱۷ دانشکده و بیش از ۵۱ هزار و ۴۰۰ دانشجو هدف شماره یک دانشجویان خارجی در جمهوری چک است.

برنامه‌های بین‌المللی این دانشگاه با همراهی بیش از ۲۰۰ دانشگاه در سراسر جهان انجام می‌شود.

این دانشگاه در طول جنگ جهانی دوم به خاطر مسائلی که بین کمونیست‌ها و طرفداران آلمان بوجود آمد فعالیتی نداشت و در سال ۱۹۴۵ مجددا فعالیت خود را پی گرفت.

در سال ۱۹۴۸ و پس از کودتای کمونیستی در چک فعالیت‌های دانشگاه به شدت تحت نظر قرار گرفت و دولت وقت در تمام فعالیت‌های این دانشگاه دخالت می‌کرد. این وضعیت در دهه ۷۰ میلادی کمی بهتر شد.

دانشجویان و اساتید این دانشگاه در انقلاب مخملی سال ۱۹۸۹ و بر روی کار آمدن واتسلاو هاول به عنوان اولین رییس ‌جمهور جمهوری چک نقش اساسی داشتند.

دانشکده‌های دانشگاه کارلف در یک مکان متمرکز نیستند و در قسمت‌های مختلف پایتخت و سه شهر دیگر در جمهوری چک قرار گرفته‌اند.

دانشگاه کارلف در ابتدا کار خود را با چهار دانشکده حقوق، پزشکی، هنر و الهیات آغاز کرد اما امروز تعداد دانشکده‌های آن به ۱۷ دانشکده رسیده است که ۱۴ دانشکده در پراگ واقع شده‌اند.

دو دانشکده در رشته پزشکی و یک دانشکده در رشته داروسازی در شهرهای دیگر واقع شده‌اند.

کتابخانه این دانشگاه در گذشته یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های این کشور بوده است که امروزه تبدیل به کتابخانه ملی جمهوری چک شده است.

آلبرت اینیشتین نیز مدتی در این دانشگاه به فعالیت علمی مشغول بوده است.

از دانش‌آموختگان این دانشگاه می‌توان به مرحوم استاد دکتر محمود عبادیان که استاد و عضو هیئت علمی رشته فلسفه در دانشگاه‌های علامه طباطبایی و مفید قم بود، اشاره کرد.

دانشکده علوم انسانی دانشگاه کارلف از سال ۱۳۸۹ رشته ایران‌شناسی را به مجموعه رشته‌های خود اضافه کرده است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *