باید به یک نظام منسجم دینی برسیم/ ضرورت پژوهش درباره ولایت فقیه

فرامرز رفیع پور، چهره ماندگار جامعه شناسی در اختتامیه ششمین دوره جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر بر ضرورت پژوهش و بحث علمی حول موضوع ولایت فقیه تأکید کرد.

به گزارش سادس به نقل از مهر ، مراسم اختتامیه ششمین دوره جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر صبح امروز در تالار سوره حوزه هنری تهران برگزار شد.

نقد علمی در جامعه ما پذیرفته می شود

پروفسور فرامرز رفیع پور، چهره ماندگار جامعه شناسی و از برگزیدگان این دوره از جشنواره دین و پژوهش های برتر در بخشی از این مراسم گفت: یک بار زمان شاه من را به یک کنفرانس آموزشی در رامسر دعوت کردند و من در همان جا متوجه شدم که انتقاد کردن در آن دوره چقدر سخت است ولی امروز در جامعه ما اگر نقدی به صورت علمی و خیرخواهانه صورت بگیرد، پذیرفته می شود. در اکثر کشورهای پیشرفته هم همین گونه است که افراد نقد خود را به یکدیگر می کنند ولی به هم توهین نمی کنند.

اهمیت نظرات روحانیت در سازماندهی جامعه

وی افزود: یکی از پیشنهادات من به سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک سازمان فرهنگی این است که حوزویان بیرون رفته را مثل آقای خسروشاهی جمع کنید و از نظرات آنها استفاده کنید. مهم نیست که موضع سیاسی آنها چه باشد. مهم این است که نظر روحانیت و طلاب در سازماندهی جامعه بسیار مهم است.

وی در ادامه با بیان اینکه ما از سال ۱۸۰۰ میلادی دچار گرفتاری استعمار شدیم، گفت: استعمارگران در همان سال متوجه شدند که دین و روحانیت چقدر در جامعه اهمیت دارند. اواخر قرن نوزدهم دوره قدرت عظیم استعمار بود ولی استعمارگران با فتوای آیت الله شیرازی در خصوص تحریم تنباکو متوجه شدند که روحانیت چه قدرتی دارند. در همان سال ها انگلستان با چین برای صادرات تریاک می جنگید و تلاشش براین بود که تولیدکنندگان ایرانی را به سمت کاشت تریاک بکشاند. از طریق مسائلی از این قبیل بین دین و حکومت فاصله افتاد و دین ما که برای روشن کردن اذهان آمده بود به سمت خاموشی رفت.

انقلاب اسلامی ما را از دایره قدرت استعمار خارج کرد

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به معنای خروج از دایره قدرت استعمار و خطر وحشتناکی برای غرب و مسیحیت بود، گفت: اسلام دوبار به اروپا و مسیحیت صدمه زده بود؛ یکبار از طرف جنوب و اندلس، یکبار هم از طرف عثمانی. امام خمینی(ره) و امثال ایشان تاریخ ساز بودند. امام اعلام کردند که احتیاجی به استعمارگران و مستکبران نیست و خودشان زمام حکومتداری رابه عهده می گیرند. به همین دلیل همه نیروهای درباری بر ضد ایران بسیج شدند و گفتند باید نظام مذهبی در مقابل حکومت قرار بگیرد. در حالی که ما نباید اجازه دهیم که نظام مذهبی مقابل حکومت قرار بگیرد چون این خواسته استکبار است.

حکومت اسلامی باید از فضلا و طلاب حمایت کند

وی افزود: حکومت اسلامی باید به فضلا و طلاب کمک کند و آنها را محتاج نکند. چرا یک طلبه در قم باید برای کرایه خانه و معیشتش بماند؟ یکی از وظایف سازمان تبلیغات اسلامی این است که شخصیت طلاب و روحانی را نجات دهد و بگذارد آنها به بلوغ فکری برسند. ما باید به کمک طلاب و فضلا به یک نظام منسجم دینی برسیم و نظام مذهبی سازگار با حکومت تاسیس کنیم. لازمه این سازگاری هم مرکزیت و اهمیت دادن به ولایت فقیه است.

چهره ماندگار جامعه شناسی گفت: در زمان آیت الله بروجردی حوزه علمیه قم بسیار منسجم بود. باید تلاش کنیم آن انسجام مجدد ایجاد شود. امروزه سیستم آموزشی برای حل مسائل و مشکلات بسیار ناتوان است، بنابراین باید به کمک طلاب و فضلا به فکر سازگاری مذهبی با حکومت و انسجام دینی باشیم.

این پژوهشگر در پایان گفت: یکی دیگر از کارهای سازمان تبلیغات اسلامی این است که بحث تحقیق و اهمیت دادن به ولایت فقیه را در لیست کارهای خود قرار دهد و از طلاب و حوزویان هم کمک بخواهد که در آن مشارکت کنند. باید تلاش کنیم بودجه های سازمان ها و مراکز فرهنگی و آموزشی به جای هزینه در تجملات و تشریفات صرف بررسی علمی حول موضوع ولایت فقیه شود. چون ولایت فقیه یعنی ستون و مرکزیت. بنده در سال گذشته جایزه خود را هرچند ناچیز به طلاب و حوزویان تقدیم کردم، امسال هم همین کار را می کنم.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *