افزایش ۹/۳ درصدی متسابقان رقابت‌های قرآنی آجا

معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: تعداد متقاضیان شرکت در سی و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم کارکنان پایور و وظیفه آجا و پانزدهمین دوره مسابقات دانشگاه‌های ارتش با رشد ۹/۳ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو بود.
به گزارش سادس به نقل از ایکنا ، آیین اختتامیه سی و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم کارکنان پایور و وظیفه و پانزدهمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های ارتش، امروز، هشتم دی‌ماه در سالن همایش‌های کوثر سازمان عقیدتی ـ سیاسی آجا برپا شد.
در ابتدای این آیین که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش، امیرسرتیپ ناصر آراسته، جانشین گروه مشاوران فرماندهی معظم کل قوا، امیر دریادار غلامرضا خادم بی‌غم، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیرسرتیپ خواجه‌امیری، معاون هماهنگ‌کننده سازمان حفاظت اطلاعات ارتش و سایر فرماندهان، معاونان و رؤسای عقیدتی ـ سیاسی ارتش و پیشکسوتان قرآنی ارتش همراه بود، سرگرد حمیدرضا نصیری، رتبه نخست رشته قرائت تحقیق در این دوره از مسابقات به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت.
در ادامه سرود جمهوری اسلامی ایران پخش شد و سپس عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی ارتش ج.ا.ا اجرای مراسم را برعهده گرفت. در ادامه کلیپی از روند برپایی این دوره از مسابقات به سمع و نظر حاضران در جلسه رسید. سپس حافظ کل قرآن کریم سروان حسین اسلامی، حائز رتبه نخست این دوره از مسابقات در رشته حفظ قرآن کریم به ارائه آیاتی از سوره مبارکه مؤمنون به شیوه ترتیل پرداخت.

عمومی‌سازی انس با قرآن از اولویت‌های سازمان عقیدتی ـ سیاسی آجا

سپس حجت‌الاسلام صالحی‌نسب، معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش جمهوری ضمن خیر مقدم به حاضران در جلسه به ارائه گزارشی از این دوره از مسابقات پرداخت و گفت: یکی از اولویت‌های سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش بحث نشر فعالیت‌های قرآن، عمومی‌سازی انس با قرآن و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ قرآنی است.
وی با اشاره به فرمایش فرمانده کل قوا در ابتدای امسال در جمع قرآنیان، اظهار کرد: ایشان بر برپایی جلسات قرآنی به عنوان پایگاهی برای بسط و گسترش معارف قرآنی تأکید داشتند و حتی تصریح کردند که منظور از این جلسات قرآن اینست که قاری و اساتید طی یک ساعت و یا کمتر از یکساعت به تلاوت قرآن بپردازند و مستعمین تنها برای شنیدن قرآن در آنجا جضور داشته باشند که این از جمله تدابیر ابلاغی رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی آجا به ادارات است.
افزایش ۹/۳ درصدی متسابقان رقابت‌های قرآنی آجا
راهیابی ۳۰۹ منتخب ادارات به مرحله سراسری
معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش عنوان کرد: مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات از خردادماه سال جاری، همزمان با ایام رحلت بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی در یگان‌های زیر مجموعه ارتش ج.ا.ا با حضور ۱۲ هزار و ۳۹۳ نفر شامل شش هزار و ۵۳۸ نفر در مقطع کارکنان پایور و پنج هزار و ۱۴ نفر در مقطع کارکنان وظیفه آغاز شد و پس از موفقیت در مراحل منطقه‌ای و نهایی، حدود ۳۰۹ نفر از منتخبان ادارات به مرحله سراسری مسابقات راه یافتند.
وی با اشاره به اینکه رقابت در مرحله سراسری مسابقات از پنجم‌دی‌ماه آغاز و تا هفتم دی‌ماه ادامه داشت، بیان کرد: این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و اجزاء ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ و مفاهیم سطح یک و دو و اذان برپا شد که تعداد شرکت‌کنندگان که نسبت به سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ نفر افزایش شرکت‌کننده داشته‌ایم که در مجموع ۹۳ نفر شامل ۳۳ نفر در بخش کارکنان پایور، ۳۳ نفر در بخش کارکنان وظیفه، ۱۵ نفر در بخش آقایان دانشجو و ۱۲ نفر در بخش دانشجویان بانو حائز رتبه‌های منتخب سی و ششمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه شده‌اند.
صالحی‌نسب با اشاره به پانزدهین دوره مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های ارتش، گفت: در مقطع دانشجویان آقا در دانشگاه‌های آجا شامل دانشگاه افسری امام علی(ع)، دانشگاه شهید ستاری نهاجا، دانشگاه قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص)، دانشگاه علوم فنون دریایی امام خمینی(ره) نوشهر، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه فارابی ستاد آجا در یک مرحله دانشگاهی با حضور ۸۴۱ نفر از دانشجویان علاقه‌مند شد که تعداد ۱۰۰ نفر از منتخبان آنها در دو بخش دانشجویان بانو و آقا در مرحله نهایی مسابقات باهم به رقابت پرداختند.
حضور دانشجویان بانوی دانشکده پرستاری آجا
وی با اشاره به حضور دانشجویان بانوی دانشکده پرستاری آجا در مسابقات، تصریح کرد: این مسابقات با حضور بیش از ۳۰ نفر از دانشجویان علاقه‌مند در رشته‌های قرائت ترتیل، حفظ ۵جزء و جزء سی‌ام قرآن کریم و مفاهیم برگزار شد که در نهایت از ۱۲ نفر از منتخبان بانوان دانشجو طی این آیین اختتامیه، تجلیل به عمل آمد.
معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش با اشاره به رشد ۹/۳ درصدی متسابقان نسبت به سال گذشته، عنوان کرد: در مقایسه تعداد شرکت‌کنندگان مرحله نهایی آجا در سال جاری ۳۰۹ نفر و مسابقات سال گذشته ۲۹۰ نفر بوده است که در مجموع در سه بخش کارکنان پایور، وظیفه و دانشجویان، شاهد رشد ۹/۳ درصدی بودیم.
افزایش ۹/۳ درصدی متسابقان رقابت‌های قرآنی آجا
حضور چهره‌های جدید
صالحی‌نسب اضافه کرد: یکی از دغدغه‌ها در مسابقات بین‌المللی قرآن در سطح کشور، حضور شرکت‌کنندگان و چهره‌های تکراری است اما در این مسابقات در بخش کارکنان پایور ۴۷/۵ درصد با چهره‌های جدید به رقابت پرداختند و در بخش کارکنان وظیفه نیز به دلیل این دو سال خدمت می‌کنند شاهد حضور ۹۰ درصد از چهره‌های جدید بودیم.
وی عنوان کرد: طی نیمه نخست امسال بیش از سه هزار حافظ در سطح ارتش تربیت شده است که این حافظان، اعم از یک تا سه جزء هستند که از این تعداد حدود ۷۴۸ نفر در بخش کارکنان پایور و در بخش خانواده‌های کارکنان بیش از دو هزار نفر به جمع حافظان قرآن اضافه شده‌اند.
صالحی‌نسب اضافه کرد: براساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن و سهم ارتش در این زمینه باید سالیانه شش هزار حافظ قرآن تربیت شود تا سهمیه ارتش در این فرمایش فرمانده کل قوا ادا شود اما بیلان شش ماهه فعالیت‌های قرآنی ارتش و ادارات پنج‌گانه عقیدتی ـ سیاسی آجا نشان می‌دهد که طبق برنامه پیش می‌رویم.
برپایی مسابقات با هدف‌گذاری پرورش حفاظ قرآنی
معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش با اشاره به ویژگی‌های این دوره از مسابقات، گفت: در راستای سیاست‌ها و هدف‌گذاری‌های انجام شده پرورش حفاظ قرآنی، رشته‌‌های حفظ سه جزء در مقطع دانشجویان و حفظ ۲۵ جزء در تمامی مقاطع به جمع سایر رشته‌ها اضافه شده است.
وی ادامه داد: همچنین برپایی کارگاه‌ آموزشی با حضور اساتید و داوران کشوری پیش از برگزاری مسابقات با هدف ارتقای سطح کیفی قاریان و حافظان، برگزاری اردوی آمادگی جهت منتخبان اعزامی به مرحله نهایی آجا با حضور اساتید قرآنی برتر آجا و کشوری در تمامی نیروها، بهره‌گیری از استاد راهنما در هنگام برپایی مسابقات ادارات جهت اعلام نقاط ضعف و قوت متسابقان، برپایی نمایشگاه‌های قرآنی در حاشیه مسابقات قرآن کریم نیروها و عرضه محصولات فرهنگی ـ آموزشی تخصصی قرآنی، زمینه‌سازی حضور چهره‌های جدید قرآنی به ویژه در رشته حفظ و برگزاری محفل انس با قرآن هدفمند در سطح ادارات و حتی مساجد استان تهران در آستانه روز بصیرت و گرامیداشت ۹ دی با موضوع قرآن و بصیرت و دشمن‌شناسی، قرآن و بصیرت و ولایت‌مداری، قرآن و بصیرت و استکبارستیزی و قرآن و بصیرت و اتحاد اسلامی و … از جمله ویژگی‌های این دوره از مسابقات بوده است.
افزایش ۹/۳ درصدی متسابقان رقابت‌های قرآنی آجا
صالحی‌نسب بیان کرد: در کنار این امر نیز بر حسب تدابیر رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی آجا دارالتحفیظ‌هایی در ادارات شروع به کار کرد که طبق برنامه‌ریزی در نظر بود ۴۰ دارالتحفیظ در ادارات ساماندهی شود اما شاهد این هستیم که برخی از ادارات پیشگام‌تر از برنامه در حال حرکت هستند.
وی با اشاره به برپایی جشنواره حدیث در اسفندماه ۹۵، اظهار کرد: امسال این مسابقات هدفمند برگزار می‌شود به گونه‌ای که کتابی در این زمینه با تیراژ حدود ۱۵ هزار جلد به چاپ رسیده و در سطح ادارات توزیع شده است. این جشنواره به دلیل جامه عمل پوشاندن به حدیث ثقلین و کنار هم نگه‌داشتن قرآن و عترت انجام شده است.
معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش جمهوری بیان کرد: سازمان عقیدتی ـ سیاسی آجا به عنوان نخستین اقدام‌کننده ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع) جشنواره حدیث را برگزار کرده است.
سخنران دیگر این آیین اختتامیه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، محقق و پژوهشگر قرآنی بود. وی ضمن توجه دادن متسابقان بر اینکه قدردانی از نعمت‌ها، سبب افزونی آن می‌شود، گفت: بر متسابقان لازم است که از خدا به دلیل تعلیم و یادگیری قرآن تشکر کنند چنانکه در سخنان اهل‌بیت(ع) بر این گونه سپاس تأکید شده است و قدردانی دیگر متسابقان باید از برگزارکنندگان این مسابقات باشد که زمینه تشویق شما را با حضور در این مسابقات فراهم کرده‌اند.
افزایش ۹/۳ درصدی متسابقان رقابت‌های قرآنی آجا
وی ادامه داد: همچنین قدردانی و سپاس‌گزاری از والدین و مربیان که موجب ورود شما به این عرصه و مؤانست شما با قرآن شده است باید انجام گیرد.
پایان بخش این مراسم تجلیل از پیشکسوتان قرآنی ارتش طی مرحله‌ای، تجلیل از منتخبان مقطع کارکنان پایور در بخشی، تقدیر از دانشجویان برگزیده بخش دانشگاه‌های ارتش طی مرحله‌ای و تجلیل از منتخبان مقطع کارکنان وظیفه با حضور مسئولان و فرماندهان با اهدای لوح سپاس و جوایز بود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *