کمبود ۲۵۰۰ امام جماعت در مساجد اردن

بر اساس آمار رسمی وزارت اوقاف اردن، مساجد این کشور با کمبود ۲۵۰۰ امام جماعت رو به رو هستند.

به گزارش سادس به نقل از شبستان ، یک منبع آگاه در مدیریت منابع انسانی وزارت اوقاف و امور اسلامی اردن به روزنامه «السبیل» گفت: بر اساس آخرین آمار رسمی این وزارتخانه، با کمبود 2500 امام جماعت در مساجد رو به رو هستیم.

این منبع افزود: تعداد کل مساجد بین 6500 تا 7000 مسجد است که نیمی از آنان در «امان» پایتخت اردن قرار دارند.

این منبع با اشاره به توجه نیکوکاران به ساخت مساجد در کشور، تصریح کرد: همین امر باعث کمبود امام جماعت در مساجد شده است و هر چه قدر که وزارت اوقاف سعی کرده تا کمبود امام جماعت را جبران کند، ولی این کمبود دوباره به جای خود بازگشته است.

بنابراین گزارش، وزارت اوقاف و امور اسلامی اردن از دو سال گذشته برای رفع کمبود ائمه جماعات مساجد، کارمندان خود را با ارائه بورس تحصیلی تشویق کرده تا با هماهنگی اداره خدمات مدنی و با هزینه این وزارتخانه به تحصیل بپردازند.

همچنین این وزارتخانه از طریق مرکز «ملک عبدالله» برای گسترش سطح ارتقای ائمه و خطبای مساجد تلاش می کند و برای آنان دوره های آموزشی برگزار می کند و موذنان و نیروهای خدماتی مسجد را تشویق می کند تا از دانشگاه اسلامی مدرک بگیرند و در آموزش تجوید و تلاوت قرآن دستیار امام جماعت باشند.

بر این اساس، این وزارتخانه، افراد را تشویق می کند تا پس از پایان دوران دبیرستان برای دستیاری امام جماعت آموزش ببینند و در دانشگاه علوم اسلامی تحصیل کنند.

در همین راستا، در سال 2015 میلادی، واحد پذیرش وابسته به شورای آموزش عالی، 50 دانشجو را برای افزایش تعداد ائمه جماعات و خطیبان در سه دانشگاه پذیرفته است.

وزارت اوقاف و آموزش عالی برای این تخصص سه دانشگاه را به دانشکده های شریعت اسلامی، اختصاص داده است.

این وزارتخانه شرایطی ترتیب داده تا دانشجویان مرد که می خواهند در این زمینه تخصص داشته باشند با هزینه آن و با بورس تحصیلی وارد این کار شوند.

پیش بینی می شود تا در سال کنونی تحصیلی، 70 امام جماعت از دانشگاه های اردن، فارغ التحصیل شوند.

تعداد مساجد در اردن طی سال های اخیر افزایش داشته است و در کنار این مساجد، ۳ هزار مرکز حفظ قرآن نیز وجود دارد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *