سه سال تمام است که بیکارم/ حاتمی کیا که تعهد نداده تا ابد از من استفاده کند

اصغر نقی‌زاده بازیگری که با ایفای نقش در آثاری نظیر «از کرخه تا راین» و «آژانس شیشه‌ای» ابراهیم حاتمی کیا در کانون توجه مخاطبان قرار گرفت و…

به گزارش سدس به نقل از فرهنگ نیوز ؛ اصغر نقی‌زاده بازیگری که با ایفای نقش در آثاری نظیر «از کرخه تا راین» و «آژانس شیشه‌ای» ابراهیم حاتمی کیا در کانون توجه مخاطبان قرار گرفت ورای آثار سینمای دفاع مقدس سابقه ایفای نقش در گستره متنوعی از نقش‌ها را دارد؛ از کمدی‌های روتین مانند «ده رقمی» تا آثاری اجتماعی مانند «دستهای خالی» و فیلمی در گونه وحشت به نام «کلبه».

نقی‌زاده اما چند سالی است که کم کار‌تر شده و حتی در آثار رفیق سالیان خود ابراهیم حاتمی کیا هم اثری از او نیست. این بازیگر درباره چرایی دوری از عرصه بازیگری به “فرهنگ نیوز” گفت: آخرین کار پخش شده‌ام‌‌ همان فیلم-سریال «معراجی‌ها» بود که خوشبختانه مورد توجه مخاطبان هم قرار گرفت. یک فیلم آماده اکران به نام «ع ش ق» هم دارم اما پس از آن تقریبا سه سال تمام بیکار بوده‌ام.

وی ادامه داد: آدم سختگیری هم نیستم که بخواهم وسواس داشته باشم در انتخاب نقش اما مسأله اینجاست که واقعا دامنه کمّی پیشنهادات پایین آمده و در یک سال گذشته حتی یک پیشنهاد هم نداشته‌ام. در سالهای پیش تله فیلمهایی تولید می‌شد که اسبابی می‌گشت برای ایفای نقش که در این سال‌ها آن‌ها هم تولید نمی‌شود.

اصغر نقی‌زاده با بیان اینکه جزو بازیگرانی هم نبوده که علاقه به کارگردانی داشته باشد و بخواهد حالا در کم کاری بازیگری به سراغ فیلمسازی برود به “فرهنگ نیوز” گفت: همواره خودم را بازیگر دانسته‌ام و علاقه‌ام به بازیگری بوده و حتی این علاقه‌ام هم ابدا ریشه مادی نداشته است. اگر می‌خواستم کارگردانی کنم باید سال‌ها پیش این کار را می‌کردم که نکردم و الان هم ترجیح می‌دهم همچنان بازیگر بمانم.

حاتمی کیا که تعهد نداده تا ابد از من استفاده کند
نقی‌زاده پیرامون چرایی عدم حضور در آثار اخیر حاتمی کیا اظهار داشت: حاتمی کیا همچنان رفیق من است اما او که تعهد نداده تا آخر عمرش از من در فیلم‌هایش استفاده کند. این حق هر بازیگری است که تیم بازیگرانش را منطبق با آرای شخصی‌اش بچیند و من هم آدمی نیستم که خودم را پیشنهاد بدهم.

وی افزود: به هیچکدام از کارگردانانی که با آن‌ها دوست هستم حتی یک بار هم نشده که بگویم نقشی به من دهد و هر نقشی که بازی کرده‌ام پیشنهاد کارگردان بوده و نه من.

این بازیگر درباره آثار سالیان اخیر حاتمی کیا اظهار داشت: کار دفاع مقدسی آخر حاتمی کیا «چ» بود و امسال هم که «بادیگارد» را روی پرده داشت که بیشتر فیلمی شهری بود. من حتی زمانی که برای حاتمی کیا بازی هم می‌کردم درباره فیلم‌هایش نظر نمی‌دادم چه برسد به حالا که فقط مخاطبش هستم. این مردم هستند که باید فیلم‌ها را ببینند و قضاوت کنند.

به تهیه کنندگان خصوصی حق می‌دهم به دنبال بازیگر-اسپانسر باشند
این بازیگر ۵۴ ساله با اشاره به بروز پدیده‌ای به نام بازیگر-اسپانسر در سینما و تلویزیون بیان داشت: ببینید وقتی تهیه کننده‌ای بناست در بخش خصوصی کار کند به دنبال چرتکه انداختن است که چه چیز به نفعش است. از چنین تهیه کننده‌ای نمی‌توانی انتظار داشته باشی بازیگری که پول می‌دهد تا نقشی ولو فرعی را بگیرد کنار بگذارد و مثلا سراغ من بیاید.

نقی‌زاده خاطرنشان ساخت: خیلی از همکاران من هستند که با چنین تهیه کنندگانی مخالفند و آن‌ها را نقد می‌کنند ولی من حق را به آن‌ها می‌دهم چون سینما بیزنسی پرریسک است و اگر با پول توی جیبت فیلم تولید می‌کنی باید بر بازگشت حتی صد هزار تومان سرمایه‌ای که می‌گذاری فکر کنی. تهیه کننده بخش خصوصی که می‌رود به جای بازیگران کارکشته، بازیگر-اسپانسر می‌آورد هم می‌خواهد ریسک کارش کمتر شود هرچند ممکن است نتیجه کیفی محصولش نزول یابد.

بازیگر «سرزمین خورشید» و «سلام بر فرشتگان» با بیان اینکه خوشبختانه گرفتاری‌های مالی بازیگران تک شغله را ندارد گفت: من سال‌ها کارمند آموزش و پرورش بودم و الان هم هفت سالی هست که بازنشسته شدم و خوشبختانه هم خود و همسرم قناعت پیشه‌ایم و سعی می‌کنیم با حقوق بازنشستگی روزگار بگذرانیم اما کم نیستند بازیگرانی که واقعا کم کاری و بیکاری آسیب اقتصادی به زندگیشان وارد کرده.‌ای کاش شرایطی فراهم شود برای کمک به این بازیگران.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *