آب، بابا آب داد / اهدای بن یک میلیونی آموزش

تنها جمله‌ای که خاطرات شیرین کودکی ما را در هفت سالگی برایمان زنده می کند.
به گزارش سادس به نقل از باشگاه خبرنگاران

بابا آب داد تنها جمله‌ای است که تمام ما با آن خاطرات شیرین در هفت سالگی داریم، خاطره بزرگ شدن…

اما بودند و هستند ، افرادی که با ، بابا آب داد، این خاطره دیرین و شیرین را حتی در 60 سالگی تجربه کردند، تجربه‌ای که هنوز هم عشق شیرین یادگیری در آن وجود دارد.

در کشور ما سوآد آموزی در گذشته به سختی انجام می‌شد و فقط عده‌ای خاص از اشراف زادگان یا صاحب منصبان از این نعمت بزرگ بهره‌مند بودند تا اینکه با گسترش فرهنگ اسلامی در ایران محدودیت از بین رفت و شعار زگهواره تا گور دانش بجوی همگانی شد.

در سال 1286 بود که به همت مشروطه خواهان کلاس های اکابر در شیراز تشکیل شد و این سرآغاز فعالیت های سواد آموزی در ایران بود.

*تشکیل جهاد ملی سوادآموزی

آخرین سازمانی که قبل از انقلاب در ایران تأسیس شد جهاد ملی سوادآموزی بود که همانند دیگر سازمان‌ها تعطیل شد.

وسعت کشور و پراکندگی جمعیت، فقر و کمبود درآمد روستائیان، کوچ‌نشینی عشایر، وجود فساد و تشریفات بی‌مورد اداری و بی توجهی به باسواد شدن زنان و دختران … همه و همه از جمله عوامل شکست برنامه‌ی مبارزه با بی‌سوادی در کشور طی این سال‌ها بوده است.

*تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی

در هفتم دی ماه سال 58 سازمان نهضت سوادآموزی با هدف ریشه‌کن کردن بی سوادی و با سواد کردن اکثریت مردم کشور تشکیل شد، در همان زمان هم بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران با پیامی مردم کشور را به مبارزه با بی‌سوادی فراخواندند.

پس از صدور فرمان حضرت امام خمینی(ره) نهضت سوادآموزی با حضور نمایندگان آموزش و پرورش، جهاد سازندگی، نماینده روحانیت و جهاد دانشگاهی شکل گرفت.

*وجود ۲۳۰ هزار نفر بی‌سواد زیر سی سال در کشور

علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: طبق آمار یونسکو کشور ما با ۶۵.۱ درصد در میان دیگر کشورها رتبه مطلوبی ندارد، اگرچه وضعیت سواد ما نسبت به ۲۰۱۳ بهبود یافته است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی یادآور شد: طبق سرشماری سال ۹۰ تعداد ۲۳۰ هزار نفر زیر ۳۰ سال بی‌سواد هستند که بیش از ۱۹ هزار نفر بی‌سواد زیر ۲۰ سال تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفته‌اند.

آب، بابا آب داد / اهدای بن یک میلیونی آموزش

وی افزود: طرح سوادآموزی از سنین ۱۰ تا ۴۹ سال را در بر می‌گیرد و برای هر شهروند یک فایل الکترونیکی ایجاد کرده ایم.

*آمار بی‌سوادی در استان‌های کشور

محمد مهدیزاده معاون امور آموزش سازمان نهضت سوادآ‌موزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه تعدادی از مردم استان‌ها در سطح سواد پایین‌تر از حد استاندارد کشور هستند، افزود: در استان‌های آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، کردستان، خراسان شمالی و لرستان تقریبا زیر 90 درصد افراد باسواد هستند و در استان‌های تهران، اصفهان، یزد، مازندران و سمنان میزان با سوادی بالای 95 درصد است.

وی در پایان با اشاره به اجرای طرح سند سوادآموزی در کشور گفت: این طرح در هفت استان به صورت آزمایشی اجرا شده و به افراد بی‌سوادی که توسط خانواده خود آموزش ببینند، بن یک میلیون تومانی تعلق می‌گیرد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *