حالتی شبیه جنون! / روابط غیرمتعارف، اعتیاد، افسردگی و اضطراب سوغات فرقه های وارداتی

هرچند عده ای اندک اعتقاد دارند آنها را باید مانند هر مذهب دیگری پذیرفت اما بیشتر کارشناسان اجتماعی حتی آنها که اعتقادات مذهبی هم ندارند بر این باور هستند که تعلیمات این فرقه ها به سود بشریت نیست.

به گزارش سادس به نقل از قدس آنلاین : این جمله از حضرت علی علیه السلام که «هرگز نمی توانید راه رشد را بیابید، مگر آنکه راه انحراف را هم نشان دهید. (خطبه ۱۴۷ نهج البلاغه)» دلیل نگارش این مطلب است؛ تحت عنوان فرقه های انحرافی.

فرقه انحرافی عنوانی است برای عقب ماندن یا رد شدن از دین. فرقه هایی که حالا اگر بخواهی بررسی شان کنی سردرگم می شوی! فرقه هایی که طی سالیان دراز به وجود آمده و طرفدارانی پیدا کرده اند.

هرچند عده ای اندک اعتقاد دارند آنها را باید مانند هر مذهب دیگری پذیرفت اما بیشتر کارشناسان اجتماعی حتی آنها که اعتقادات مذهبی هم ندارند بر این باور هستند که تعلیمات این فرقه ها به سود بشریت نیست.

برای همین هم باید مراقب این دسته ها و گروه ها باشیم، گروه هایی که هدف شان به دام انداختن افراد و برگرداندن آنها از دین اصیل است. اتفاقی که با فرهنگسازی و پیش بینی های دقیق انجام می شود و بر اساس همین پیش بینی ها هم فرقه های انحرافی در استان های غربی کشور گسترش بیشتری دارند.

نهادهای فرهنگی چه می کنند؟

مجید ابهری، آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری که در مورد فرقه های مختلف مطالعاتی داشته است می گوید: «عرفان های کاذب و مکاتب دروغین از ابزارهای اصلی ناتوی فرهنگی در جنگ نرم هستند. نیاز فطری انسان به خداجویی و کسب معرفت و حقیقت و همچنین کمبود کارشناس متخصص درباره عرفان حقیقی و واقعی شیعی، موجب شده سردمداران باورهای دروغین دست به خلق عرفان های کاذب بزنند.»

او ادامه می دهد: «در هر بخش کشور به ویژه مناطقی که به لحاظ جغرافیایی به کشورهای همسایه نزدیک هستند نوعی از این مکاتب پوشالی حضور داشته و فعالیت می کنند.»

ابهری با بیان اینکه در غرب و شمالغرب کشور مکاتب صوفیه زیدی و شیطان پرست ها و در جنوب و جنوب شرقی سلفی ها پیروانی دارند و روز به روز به آنها اضافه می شوند می گوید: «فرقه هایی که در استان های شمال غربی و غربی همچنین جنوب و جنوب شرقی که در حاشیه خلیج فارس هستند و با حمایت برخی کشورچه های شبه مملکت و حمایت مالی آنها فعالیت های گسترده ای را انجام می دهند جای نگرانی دارد و باید به دنبال راهکار اساسی بود.»

این آسیب شناس با اظهارتاسف از اینکه این فرقه های انحرافی به مرکز کشور و همچنین پایتخت هم رسیده اضافه می کند: «در تهران نمونه هایی از عرفان های کاذب شرقی و هندی مانند «سای بابا»، «مهربابا»، «آی بابا» و… همچنین مکاتب عرفانی بودیسم و علاوه بر آن شیطان پرستی های متالیکا در حال گستردگی فروان هستند. آنها تلاش چشمگیری دارند که از طرق مختلف دست به جذب جوان ها بزنند.»

این آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری از کلاس هایی می گوید که باورهای دورغین را در آنها آموزش می دهند: «بعضی از باورهای دروغین در کلاس های به ظاهر آموزشی درباره خودسازی و تصفیه روح، آموزش عرفان های دروغین داده می شود و هر یک از این گروه ها علامت و آرم های ویژه خود را دارند.»

او ادامه می دهد: «متاسفانه به خاطر سیاست زدگی نهادهای فرهنگی در ۱۰ سال گذشته کمتر با این مکتب ها مقابله شده و بعضی از جوان ها به تصور خود به دنبال آموزش و خودسازی بودند که در دام شیادان افتادند.»

ابهری سوغاتی که بعد از به دام افتادن در این مکتب ها نصیب جوان ها می شود را اینطور بیان می کند: «آزار جنسی، روابط غیر متعارف، اعتیاد، افسردگی، اضطراب و… سوغات این گروه ها برای فرزندان ما بوده و بسیاری از آنها وقتی به افرادی مانند ما مراجعه می کنند حالتی شبیه جنون پیدا کرده اند. در این میان البته هستند عده ای که حتی دست به خودکشی هم می زنند.»

او همچنین به عوارضی که این دست مکتب ها برای مردم به ارمغان می آورند هم اشاره می کند: «بدبینی به اطرافیان، بی تفاوتی در مقابل ناهنجاری های رفتاری و بی قیدی نسبت به آداب و رسوم اجتماعی کمترین عوارض عضویت در این گروه ها است و بعضی از آنها با فریب کاری مژده مهاجرت به اروپا و آمریکا را به جوان ها می دهند.»

اما اینکه چگونه مردم با اسلام اصیل آشنا شوند و راه درست را میان همه فرق انحرافی برگزینند مساله ای است که حجت الاسلام و المسلیمن مرتضی ادیب یزدی، استاد حوزه و دانشگاه درباره آن اینگونه توضیح داده است: «فرقه های مختلفی که در گوشه و کنار کشور وجود دارد با وجود داشتن سابقه تاریخی جزو منحرفین هستند و باید رسوا شوند و مردم آنها را بشناسند تا به سمت آنها گرایش پیدا نکنند.»

او درخصوص این موضوع نیز گفته: «یکی از جذاب ترین واژه ها در تاریخ بشر «عرفان» است. این واژه جذاب است چون انسان موجود نامحدودی است و در نادانی ها، ظواهر، مادیات و ابعاد ثلاثه گرفتار شده. این انسان یقین دارد که پشت پرده خبرهایی وجود دارد. چون انسان از باطن امور و حقیقت اشیا بی اطلاع است به همین دلیل دائم در رنج و عذاب به سر می برد. از آروزهای دیرینه بشری این بوده که به ماهیت و حقیقت اشیا پی ببرد.»

او ادامه داده که: «بشر می داند در این مادیات مسائل عمیقی است که به ریشه های اصلی خلقت برمی گردد اما چون خودشان را در محدوده ثلاثه اسیر کرده اند ناراحت هستند و به دنبال راهکار.»

حجت الاسلام و المسلیمن مرتضی ادیب یزدی با بیان اینکه انسان موجود نامحدودی است و ذهن او توقف ندارد گفته: «اندیشه انسان ها در حال بالا رفتن و اوج گرفتن است و از این جهت انسان عرفان را بدون دلیل دوست دارد. این ویژگی در تمام انسان ها وجود دارد. با این حال اسلام عزیز که خودش بر مبنای معرفت است برای ایجاد بینش، راهکارهای بسیاری پیش بینی کرده که از جمله آنها نماز، قرآن و پی بردن به شخصیت پیغمبر و ائمه اطهار است. اسلام سعی دارد از این طریق حقایق را به انسان بنمایاند.»

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه هستند افرادی که از ویژگی عرفان طلبی انسان ها سوءاستفاده می کنند تاکید کرده: «برخی جریان ها از این روحیه سوءاستفاده می کنند و عرفان ها، مکاتب انحرافی و راهکارهای شیطانی و غلط را پیش روی انسان قرار می دهند و موجبات انحراف را فراهم می کنند که در طول تاریخ با آن روبرو شده ایم و اتفاق نو و تازه ای نیست.»

او ادامه داده: «زمانی که امام رضا (ع) به ایران آمدند به شدت با عرفان های کاذب و فرقه های دروغین برخورد کردند که همین اتفاق در همان زمان موجب شد دکان بسیاری از این عرفان های بازاری تخته شود و باعث شکست آنها شد که خوشبختانه بعد از گذشت ۱۲ قرن شاهد آن هستیم که هنوز هم این عرفان های بازاری رونق سابق را پیدا نکردند.»

حجت الاسلام ادیب یزدی با اشاره به اینکه بدیهی است این دسته از فرقه ها دست از فعالیت خود برنمی دارند و به همین دلیل چند نکته را باید در این شرایط رعایت کرد گفته: «حوزه های علمیه، علما و نهادهای فرهنگی در قبال این قضایا و جریان های رخ داده مسئول هستند و باید به دنبال راهکاری باشند تا جوان ها جذب عرفان های دروغین نشوند. بیش از ۱۲۰ نحله فکری صوفیه در گوشه و کنار ایران وجود دارد که برخی از آنها بسیار ضعیف هستند و برخی از آنها به خاطر اینکه در شهر هستند و با تحصیلکرده ها نشست و برخاست می کنند کمی قوی تر و گسترده تر در حال فعالیت هستند و بازار گرم تری دارند. آنچه مسلم است اینکه وظیفه علمای اسلام و شیعیان اثنی عشری وظیفه سنگینی است. البته نباید کاری کرد که مردم از عرفان بترسند بلکه باید کاری کنیم تا جوان ها با عرفان واقعی آشنا شوند همانطور که خیلی از علما در طول سالیان عمر پر ثمر زندگیشان این کار را انجام دادند.»

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *