آمارهای تکان دهنده از شرایط دانش اموزان و معلمان در خوزستان/وجود ۱۵ هزار دانش آموز در مناطق حاشیه نشین استان

نماینده مردم اهواز گفت: باز کردن گره مشکلات معیشتی معلمان تنها با افزایش چند درصدی حقوق محقق نخواهد شد و نیازمند سامان دادن به اقتصاد آموزش و پرورش و اختصاص تسهیلات و ساخت امکانات رفاهی در شان مقام معلمان است.

به گزارش سادس ، علی ساری در گفت و گو با قدس آنلاین افزود: آمارهای مهم و بعضا تکان دهنده ای از وضعیت آموزشی در بعد نرم افزاری و سخت افزاری در دست است که شاید کمبود ۱۰ هزار معلم، وجود ۶۵۰ هزار بی سواد، دورماندن دو هزار و ۵۰۰ دانش آموز از تحصیل و بالاخره وجود ۱۵هزار دانش آموز در مناطق حاشیه نشین از مهمترین این آمار و ارقام در سطح استان خوزستان باشد که باید برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت برای آن طراحی کرد.
او با اشاره به اشتغال ۶۳ هزار معلم در ۴۱ منطقه آموزشی استان به تدریس گفت: هم اکنون مشکل اول آموزش و پرورش خوزستان کمبود منابع انسانی است و در این شرایط فعلی ۱۰ هزار نفر کمبود نیروی انسانی داریم. یعنی ۱۰ هزار معلمی که باید پای تخته های کلاس درس باشند و آموزش بدهند را کم داریم. خیلی ها زحمت کشیده و تلاش می کنند ولی به هر حال بخشی از کاهش کیفیت آموزشی ما ناشی از همین کمبود معلم ها است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ارتباط با افت تحصیلی دانش آموزان گفت: یکی از دلایل همین کمبود نیروی انسانی است و اگر نیروی انسانی جوان و پای کار باشد و مشکلات کمبود نیرو رفع شود، قطعا می توانیم جهش و رشد خیلی خوبی داشته باشیم.
نماینده اهواز با اشاره به پردیس های دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: هم اکنون هفت پردیس دانشگاه فرهنگیان در خوزستان فعال هستند. برای افزایش کیفیت نیروها ضروری است تا در این زمینه توسعه داشته باشیم.

علی ساری افزود: معلمان ما هرگز به درآمد خود نگاه نمی کنند؛ بلکه به دانش آموز و کسی که به او آموزش می دهند نگاه می کنند و با وجود مشکلات فراوان که در معیشت دارند مشکلاتشان را در کار تعلیم و تربیت دخالت نمی دهند. لذا افزایش منزلت معلمان، وظیفه ای بر دوش دولت است.
او با اشاره به دلایل کاهش منزلت معلمان گفت: اولا نگاه مسئولان و برنامه ریزان کشور به آموزش و پرورش برخلاف نگاه مقام معظم رهبری، بر اساس سرمایه گذاری نیست. ثانیا پایین بودن سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور به نسبت جمعیت تحت آموزش کشور که می تواند ناشی از همان نگاه هزینه ای بودن سرمایه گذاری در آموزش و پرورش باشد. ثالثا به تبع نگاه مسئولان و تخصیص پایین بودجه به وزارت آموزش و پرورش حقوق و مزایا و تسهیلات فراهم آمده برای معلمان در سراسر کشور بسیار ناچیز است.
ساری، عدم استفاده از توان مشاوره ای فرهنگیان، در نهادهای برنامه ریز و ساختاری کشور، نگاه حداقلی به مسائل فرهنگی و تعلیم و تربیت در برنامه های دولت ها، سرایت نگاه فرزند سالار خانواده ها در مدرسه و دانش آموز سالاری در مدارس و به تبع آن افزایش بی احترامی به معلمان و سیاست زدگی آموزش و پرورش به دلیل ارتباط ضعیف آن با ساختارهای حاکمیتی و غوطه ور شدن در مسائل سیاسی را از دیگر عوامل کاهش منزلت معلمان دانست.
به گفته ساری، اولین قدم برای افزایش جایگاه و منزلت معلمان نوع نگاه برنامه ریزان فرهنگی و اقتصادی کشور است، اگر برنامه ریزان کشور به مسئله تعلیم و تربیت و متولی اصلی آن به تخصیص بودجه به آموزش و پرورش، دیدِ سرمایه گذاری بلند مدت و پربازده داشته باشند می توان ادعا کرد اولین و مهم ترین قدم در راستای افزایش شان معلمان برداشته شده است.
این نماینده مجلس توضیح داد: در کنار این مسئله، دومین قدم برنامه ریزی فرهنگی در ارتقاء جایگاه علم در جامعه و زدودن رنگ مدرک گرایی و مقدمه شدن علم برای کسب ثروت است. در کنار این فرهنگ سازی باید در تثبیت و نهادینه کردن نگاه ارزشمند به مقام معلم در وجود افراد و آحاد جامعه برنامه ریزی نمود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس پیشنهاد داد: تغییر برنامه دولت ها و بلاتکلیف ماندن برخی برنامه های مهم در آموزش و پرورش به دلیل دولتی بودن آن نیز معضلی است که با حاکمیتی شدن آموزش و پرورش و پیوستن آن به نهادی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل حل شدن است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *