برگزاری انتخابات به اسم انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران غیرقانونی است/ لزوم پایبندی دولت به قانون

مدیرمسئول روزنامه سیاست‌ روز با بیان اینکه طبق قانون، هر صنف باید حداکثر یک انجمن صنفی مستقل داشته باشد، گفت: مجوز جدید برای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران خلاف چارچوب قانونی به نظر می‌رسد.

به گزارش سادس محمد پیرعلی در گفت‌وگو با تسنیم درباره اقدام غیرقانونی اخیر صورت گرفته در برگزاری نشست مجمع موسسان و انتخابات به اسم انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران اظهار کرد: متأسفانه در کشورمان با معضلی روبه‌رو هستیم که نمی‌توانیم از ظرفیت نهادهای ساختاری به درستی استفاده کنیم یا به عبارتی دیگر بیش از آنکه بخواهیم از ظرفیت آنها بهره‌برداری خودشان را داشته باشیم، بهره‌برداری سیاسی و غیرحرفه‌ای می‌کنیم.

مدیر‌مسئول روزنامه سیاست‌ روز ادامه داد: لذا در ایام نزدیک به انتخابات شاهد غلبه این نگاه شکلی، ابزاری و دور از واقع‌بینی به انجمنهای صنفی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه چنین رفتارهایی در وسعت زیاد به آدم القای رفتارهای سیاسی را می‌کند، ابراز کرد: این در صورتی است که باید نگاه حرفه‌ای بر سیاسی‌گری غلبه کند تا کارایی نهادها حاصل شود.

پیرعلی خاطر‌نشان کرد: نکته جالب اینکه چنین موضوعاتی زمانی به چشم می‌آید که در تضاد با اعتقادات مطرح شده دولت مبنی بر پایبندی به قانون است.

مدیر مسئول روزنامه سیاست‌ روز با بیان اینکه اعطای مجوز جداگانه به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران که اخیراً صورت گرفته خلاف قانون است، متذکر شد: در صورتیکه طبق قانون، هر صنف باید حداکثر یک انجمن صنفی کارگری مستقل داشته باشد، این اقدام خلاف چارچوب قانونی به نظر می‌رسد و توقع می‌رود دولت پایبند به قانون باشد.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه چندین سال از فعالیت انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران استان تهران با مجوز رسمی وزارت کار می‌گذرد، انتظار می‌‌رود اگر کسانی دنبال دایر کردن انجمنی جدید هستند که قانون اجازه این کار را نمی‌دهد، مشکلات انجمن فعال را استخراج کرده یا دغدغه‌هایشان را برای بهبود عملکرد آن عنوان کنند.

پیرعلی معتقد است که رفع نواقص انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران کنونی که به صورت قانون و رسمی در حال فعالیت است، بسیار شایسته‌تر از اقدام غیرقانونی اخیر است مخصوصاً اینکه دولت مهم‌ترین شعار خود را قانون‌گرایی می‌داند.

وی تأکید کرد: اگر تصوری مبنی بر ناکارآمدی انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران وجود دارد، باید تمامی اهالی این صنف برای رفع آن تلاش کنیم مگر اینکه نگاه سیاسی پشت برخی اقدامات باشد.

پیرعلی یادآور شد: طبیعی است که در ارتباط با فعالیت یک انجمن صنفی اختلاف نگاه‌هایی وجود داشته باشد اما با اقدام غیرقانونی و حساب نشده نباید فضایی دو قطبی را ایجاد کرده و سوژه رسانه‌های بیگانه شویم.

به گزارش تسنیم، در پی فشار و لابیهای گسترده چهره‌های سیاسی انجمن صنفی منحله روزنامه‌نگاران و اقدامات غیرقانونی متعدد این افراد برای بازگشایی انجمن منحله با پوسته‌ای جدید، روز پنجشنبه هفته گذشته با حضور برخی افراد با گرایشات خاص فکری و سیاسی و با حضور تعداد معدود از فعالان این حوزه، نشستی به‌اسم مجمع مؤسسان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران برگزار شد و با وجود صراحت «قانون کار» مبنی بر غیرقانونی بودن تشکیل چنین مجمعی در صورت وجود انجمن صنفی قانونی با همین نام، این چهره‌ها تلاش خود برای تشکل این انجمن را به کار بستند.

این چهره‌ها از طریق همفکران و سرشاخه‌های خود در مناصب دولتی، این بار با اعمال فشار و هجمه گسترده به وزارت کار، روز دوم دی ماه جاری در نهایت اسامی هفت نفر را به‌عنوان اعضای منتخب و هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران معرفی کردند.

این افراد در حالی اقدام به برگزاری نشست اخیر خود کردند که بر اساس ماده 131 قانون کار و ماده 15 امکان ثبت دو انجمن در یک صنف واحد در یک جغرافیا وجود ندارد و در حال حاضر با توجه به اینکه «انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران» همچنین «انجمن صنفی خبرنگاران تهران» از سال 90 با برگزاری انتخابات رسمی و قانونی، تأسیس شده و مشغول به فعالیت است، این اقدام اخیر با همراهی و همداستانی چهره‌های سیاسی و مسئله‌دار انجمن منحله روزنامه‌نگاران، از هیچ محمل و تکیه‌گاه قانونی برخوردار نیست

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *