آیا امکان ابتلا به کووید-۱۹ بعد از تزریق واکسن وجود دارد؟

واکسیناسیون، بهترین روش برای مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹ محسوب می‌شود، اما باید پرسید آیا امکان ابتلا به بیماری کرونا بعد از تزریق واکسن وجود دارد؟.

به گزارش سادس، بهترین روش برای مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹ واکسیناسیون است. واکسن‌های کووید-۱۹ با ایجاد پاسخ ایمنی در برابر ویروس کرونا به طور قابل توجهی باعث کاهش ریسک پیشرفت بیماری کرونا و عواقب جدی ناشی از این بیماری می‌شود. به علاوه، واکسیناسیون باعث کاهش تعداد ناقلین بدون علامت می‌شود و مهم‌ترین ابزار برای کنترل همه گیری کووید-۱۹ به شمار می رود.

باید توجه کرد که عواقب ابتلای افراد به بیماری کووید-۱۹ قابل پیش‌بینی نیست و تاخیر در واکسیناسیون احتمال ابتلای هر فرد به بیماری شدید را در همه گیری کووید-۱۹ افزایش می‌دهد.

آیا تزریق واکسن باعث ابتلا به بیماری کووید-۱۹ می‌شود؟

همه واکسن‌های کووید-۱۹ غیر زنده یا غیر فعال هستند و به هیچ وجه باعث ابتلا به بیماری کووید-۱۹  یا مثبت شدن تست PCR نمی‌شود.

همچنین فرد واکسینه شده نیاز به قرنطینه ندارد. البته باید توجه کرد که تزریق واکسن باعث مثبت شدن تست سرولوژی (آنتی بادی علیه ویروس کرونا) می‌شود.

آیا امکان ابتلا به بیماری کووید-۱۹ بعد از تزریق واکسن وجود دارد؟

باید توجه کرد که ایمنی‌زایی واکسن‌های کووید-۱۹ حدود دو هفته بعد از تزریق نوبت دوم کامل می‌شود. بنابراین در روزهای اولیه بعد از تزریق واکسن در صورت مواجهه با فرد آلوده احتمال ابتلا وجود دارد. حتی بعد از اینکه ایمنی‌زایی واکسن به حداکثر برسد، باز هم  احتمال ابتلا وجود دارد، اما با تزریق واکسن ریسک شدید شدن بیماری کووید-۱۹ در افراد واکسینه شده کاهش می‌یابد.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، با این وجود اثربخشی واکسن‌ها ۱۰۰ در صد نیست و در صورت مواجهه پرخطر با افراد مبتلا، فرد واکسینه شده می‌تواند به صورت ناقل بدون علامت یا با علائم خفیف بیماری را به اطرافیان خود انتقال دهد. بنابراین افراد واکسینه نیز باید فاصله‌گذاری اجتماعی و ماسک زدن را در اجتماع رعایت کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *