به علت نبود ‌سد در لرستان خسارات جبران ناپذیری به مردم متحمل شده است

سادس/لرستان نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی گفت: به علت نبود ‌سد در لرستان خسارات جبران ناپذیری به مردم متحمل شده است.

سیدحمیدرضا کاظمی در دیدار با وزیر نیرو  بیان کرد: عدم تکمیل سدها در لرستان سبب شده در استانی که جزء استان‌های پر بارش کشور است حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد زمین های کشاورزی دیم باشد.

وی با اشاره به عدم تکمیل سدها در استان لرستان اظهار کرد: لرستان یکی از استان‌های پر آب و پر بارش در کشور است اما متاسفانه به دلیل نبود سد و عدم وجود برنامه مناسب این آب‌ها ذخیره نمی‌شوند و سهم استفاده و بهره‌برداری از این نعمت‌ها بسیار اندک است.

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی افزود: نبود سد خسارات جبران ناپذیری به استان وارد کرده است که نمونه آن در سیل فرودین ۹۸ مشاهده شد و سیلاب به بخش عمده ای از لرستان و پلدختر و معمولان خسارات جدی زد و علاوه بر خسارت ۱۶ هزار میلیارد تومانی مشکلات بسیاری نیز برای مردم به وجود آورد و این مسئله به علت دیده نشدن حق آبه و نبود سد بود.

وی گفت: منطقی نیست در استان پر آبی چون لرستان ۷۰ تا ۷۵ درصد زمین‌های کشاورزی به صورت دیم کاشت شود لذا ضرورت دارد هرچه سریعتر نسبت به تکمیل سدهای استان جهت کنترل روان آب‌ها و مهار سیلاب، ذخیره سازی آب و آبی کردن زمین‌های کشاورزی اقدام شود.

کاظمی با اشاره تذکری که به وزیر نیرو در مجلس داده بود، بیان کرد: حق آبه شهرستان پلدختر از سد گاشمار (معشوره) باید به صورت مناسب تعیین و تصویب شود و ساخت سدهای چولهول و بن لار در شهرستان نیز جهت ذخیره آب کافی برای مردم و همچنین کنترل سیلاب‌ها باید در دستور کار قرار گیرد و این مطالبه به حق مردم هر چه سریعتر اجرایی شود.

وی افزود: همانطوری که در تذکر هم اشاره کردم دیواره‌های ساحلی شهرهای پلدختر و معمولان نیمه‌کاره رها شده که انتظار ما این است جهت آسایش خاطر مردم، تکمیل دیواره ساحلی این دو شهر توسط وزارت نیرو انجام شود.

نماینده پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بخش عمده‌ای از مردم شهرستان پلدختر به کشاورزی اشتغال دارند که متاسفانه به دلیل آبی نبودن زمین‌های کشاورزی عایدی چندانی نصیبشان نمی‌شود که انتظار داریم پمپاژهای واشیان، جایدر و چم مهر که در حوزه وزارت نیرو است در زمان کوتاهی با تخصیص بودجه، تکمیل شوند تا بخشی از زمین‌های کشاورزی شهرستان آبی شود.

در پایان وزیر نیرو دستورات لازم را در خصوص پیگیری مسائل مطرح شده توسط نماینده مردم صادر کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *