با توجه به توان اقلیمی جدید برای توسعه پایدار برنامه‌ریزی شود

رییس سازمان هواشناسی با اشاره به تغییرات اقلیمی در سواحل جنوب و شمال کشور گفت:برای توسعه پایدار مناطق ساحلی شمال و جنوب کشور نیاز است ابتدا تغییرات رخ داده به‌دقت بررسی شود و با توجه به توان اقلیمی جدید برنامه‌ریزی صورت پذیرد.

 به گزارش سادس،سحرتاج‌بخش در در پنجمین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس که امروز در سازمان هواشناسی برگزار شد، گفت: اثرات منفی و زیان‌بار تغییر اقلیم طی دهه اخیر در ایران و بسیاری از کشورهای منطقه، به‌صورت افزایش مخاطرات جوی مانند طوفان‌های شدید، خشکسالی‌های مکرر و گرد و خاک خودنمایی کرده است.

وی افزود: مناطق ساحلی شمال و جنوب کشور نیز از این تغییرات در امان نبوده‌اند و زیست‌بوم انسان، حیوان و گیاهان دریایی، فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی انسان در دریا و ساحل و به عبارت دیگر توان اقلیمی این مناطق تغییر کرده است.

رییس سازمان هواشناسی با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار گفت: برای توسعه پایدار مناطق ساحلی شمال و جنوب کشور نیاز است ابتدا تغییرات رخ داده به‌دقت بررسی شود و با توجه به توان اقلیمی جدید برنامه‌ریزی صورت پذیرد و برای برنامه‌ریزی باید از پایش و پیش‌بینی بلند مدت تغییرات اقلیمی و برآورد اثرات آن در بخش‌های مختلف شروع کرد و با استفاده از شاخه‌های مختلف علوم و فنون دریایی در راستای تعریف دقیق توسعه پایدار در ساحل و دریا گام برداشت.

تاج‌بخش در ادامه اظهار کرد: سازمان هواشناسی کشور به عنوان متولی هواشناسی دریایی سعی می‌کند که بستر لازم را برای تحقق اهداف یادشده فراهم کند و یکی از ابزارهای مهم در این راه، برگزاری همایش‌های علمی در سطح ملی و بین المللی است تا از این طریق کارشناسان و محققان بخش دریایی کشور در راه رسیدن به توسعه دریا محور با مجریان، برنامه ریزان و تصمیم گیران همراه شوند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *