اولین نخست وزیر مسلمان رومانی

اگر مجلس پیشنهاد رئیس حزب سوسیال دموکرات را تصویب کند، سویل شایده اولین نخست وزیر مسلمان این کشور خواهد بود.
به گزارش سادس به نقل ازنکته آنلاین، فایو پیلارز نوشت: کلاوس یوهانیس ، رئیس جمهور رومانی اخیراً اعلام کرد که طرح ارائه شده توسط  حزب سوسیال دموکرات  این کشور  که برنده انتخابات اخیر مجلس بوده‌اند، بررسی و پس از آن نخست وزیر جدید به هیأت دولت اضافه می‌شود.

لی ویو دراگنی، رئیس حزب سوسیال دموکرات رومانی، سویل شایده   را برای پست نخست وزیری پیشنهاد کرده است. شایده یکی از اعضای حزب مورد بحث است، امّا، موفق نشد که به عنوان نماینده پارلمان این کشور به مجلس راه یابد. او در سال 2015، به مدت شش ماه وزیر توسعه منطقه‌ای رومانی بود و در حال حاضر نیز در این وزارتخانه مشغول به کار است.

اگر مجلس پیشنهاد رئیس حزب سوسیال دموکرات را تصویب کند، سویل شایده اولین نخست وزیر مسلمان این کشور خواهد بود  انتظار می‌رود که دراگنی به عنوان رئیس حزب سوسیال دموکرات، تاثیر قابل توجهی بر دولت تحت ریاست شایده داشته باشد.

دراگنی ضمن ستاش سخت‌کوشی، وفاداری و دانش شایده درباره اداره امور عمومی کشور گفت: اگر وی به عنوان نخست وزیر منصوب شود، او منصب و مقام خواهد داشت امّا، مسئولیت اصلی سیاسی بر عهده من خواهد بود.

اولین نخست وزیر مسلمان رومانی
حزب چپ گرای سوسیال دموکرات رومانی به راحتی در انتخابات پارلمانی 11 دسامبر برنده شد، امّا، این حزب نتوانست اکثریت مطلق را به دست بیاورد و با یکی از احزابی که در اقلیت هستند ائتلاف کرده است. شایده در دانشکده برنامه‌ریزی اقتصادی و سایبرنتیک  دانشگاه مطالعات اقتصادی در بوخارست تحصیل کرده است. او در سال 1987 فارغ التحصیل شد و بلافاصله کار بر روی پروژه ابزارهای مکانیزه کشاورزی را در شهر کانستانتا  رومانی شروع کرد.

وی در سال 1991 مسئول سیستم‌های کامپیوتری اداره کار و حفاظت اجتماعی رومانی  شد. سویل شایده در سال 2012 به عنوان وزیر وزارتخانه جدید توسعه منطقه‌ای و مدیریت عمومی انتخاب شد و در سال 2015 نیز به عنوان وزیر توسعه منطقه ای و مدیریت دولتی منصوب گردید.

تنها 0.3 درصد از کل جمعیت رومانی مسلمان هستند، امّا، دین اسلام از 700 سال پیش در منطقه دوبروجای شمالی این کشور رواج داشته است. دوبروجا، منطقه‌ای در ساحل دریای سیاه به شمار می‌رود که به مدت پنج قرن (از 1420 تا 1878) بخشی از امپراطوری عثمانی بوده است. در حال حاضر، مسلمانان رومانی را تاتارها، ترک‌ها و سنی‌ها تشکیل می‌دهند.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *