پوشش خدمات پایه‌ای برای معلولان افزایش پیدا کند

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت‌ که در جلسه امروز این کمیته بر لزوم افزایش پوشش خدمات پایه‌ای برای افراد دارای معلولیت تأکید شد.

محمدعلی محسنی‌بندپی در گفت‌وگو با سادس با اشاره به جلسه امروز کمیته بهزیستی و توانبخشی گفت: این جلسه با حضور نمایندگانی از مرکز پژوهش‌ها، معاونت قوانین، شورای عالی بیمه سلامت، انجمن‌های توانبخشی و وزارت بهداشت تشکیل شد و اعضای کمیته بر لزوم افزایش پوشش خدمات پایه‌ای و توانبخشی تأکید کردند.

وی توضیح داد: خدمات پایه‌ای تحت پوشش بیمه‌ها بسیار قدیمی است به طوری که اگر یک فرد احتیاج به فیزیوتراپی داشته باشد تنها دو، سه قلم آن تحت پوشش بیمه قرار گرفته و مابقی آزاد حساب می‌شود لذا بر این موضوع تأکید شد که سازمان‌های بیمه‌گر به ویژه شورای عالی بیمه سلامت و وزارت بهداشت متعهد شوند که خدمات پایه‌ای بیمه‌ای برای افراد دارای معلولیت و همچنین خدمات توانبخشی افزایش پیدا کند.

محسنی بندپی افزود: در صورتی که بیمه‌ها کمبود منابع برای پوشش این خدمات داشته باشند می‌توان به سراغ خلق منابع در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه رفت.

این عضو کمیسیون بهداشت  درمان مجلس افزود: علاوه بر این در این جلسه تأکید شد که شورای عالی بیمه سلامت و وزارت بهداشت راهکارهای حذف فرانشیز از خدمات توانبخشی در افراد دارای معلولیت و سالمندان را به کمیته ارائه کنند. در حال حاضر ۳۰ درصد خدمات به صورت فرانشیز توسط مردم پرداخت می‌شود حال اینکه معمولا این افراد از اقشار کم درآمد و دارای مضیقه مالی هستند. تأکید بر این است که پرداختی افراد دارای معلولیت،‌سالمندان و بازنشستگان از جیب‌شان کمتر شود لذا سازمان‌های بیمه‌گر مأمور شدند که راهکارهای کاهش و حذف فرانشیز را به کمیته بهزیستی و توانبخشی ارائه کرده تا در نهایت در کمیسیون بهداشت بررسی و به صورت مصوبه به صحن علنی ارائه شود.

بندپی با بیان اینکه ۹۹.۵ درصد از منابع سازمان‌های بیمه‌گر صرف ارائه خدمات درمانی و تشخیص می‌شود،‌گفت: تنها نیم درصد از این منابع برای خدمات توانبخشی است به همین دلیل باید بررسی شود که چطور از این نیم درصد می‌توان سهم پرداختی معلولان و سالمندان برای درمان‌شان را کاهش داد.

وی در پایان گفت: با وجودی که سهم نظام سلامت و درآمد ناخالص ملی ۸.۱ درصد است میزان رضایتمندی مردم از وضعیت نظام سلامت کم است به همین دلیل تأکید شد که با کمک انجمن‌های علمی این موضوع مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا بتوان با مدیریت منابع بازنگری‌هایی را انجام داد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *