شرايط و ضوابط دريافت معافيت پزشکي

مشمولان متقاضي معافيت پزشکي براي کسب اطلاع بيشتر از آيين نامه معافيت پزشکي و قوانين و مقررات مربوط به آن، مي توانند به پايگاه اطلاع رساني اين سازمان به نشاني www.vazifeh.police.ir مراجعه کنند.

به گزارش سادس به نقل از پايگاه خبري پليس ؛ سازمان وظيفه عمومي طي اطلاعيه اي اعلام کرد : با اصلاح برخي از مواد قانون خدمت وظيفه عمومي در آبان ماه 1390، بخشي از آيين نامه اجرايي پزشکي نيز تغيير کرده که با وجود اطلاع رساني هاي مکرر ، همچنان مشاهده مي شود که در اذهان عموم، از آيين نامه معافيت پزشکي به همان شيوه قديم ياد مي شود، در همين راستا در اين اطلاعيه به مواردي از معافيت پزشکي که عموميت بيشتري دارند، پرداخته شده است.

در اين اطلاعيه آمده است ؛ مشمولان متقاضي معافيت پزشکي مي بايست از طريق دفاتر خدمات الکترونيک انتظامي(پليس +10 ) اقدام کنند و پس از ثبت درخواست آنان در دفاتر مذکور، ساير فرآيند معافيت پزشکي مانند معرفي نامه بيمارستان و …از طريق پست و پيامک به اطلاع مشمول خواهد رسيد.

اين اطلاعيه در خصوص معافيت از رزم اشاره دارد: مشمولاني که دچار بيماري، نقص عضو و يا اختلال رواني جزئي هستند، با در نظر گرفتن ميزان تحصيلات آنان و به تشخيص شوراي پزشکي وظيفه عمومي، قادر به انجام خدمت دوره ضرورت در امور غيررزمي تشخيص داده شده و معاف از رزم مي شوند.

مشمولاني که به علت ابتلا به بيماري، موقتاً قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نمي باشند به منظور درمان، به تشخيص شوراي پزشکي وظيفه عمومي، حداکثر به مدت يکسال معافيت موقت پزشکي به آنان داده خواهد شد و پس از اين مهلت مقرر، به مدت يک ماه مهلت داشته تا مجددا براي تعيين تکليف وضعيت خدمتي خود به وظيفه عمومي مراجعه کنند.

همچنين مشمولاني که دچار بيماري، نقص عضو و يا اختلال رواني غير قابل درمان هستند و به طور دائم، قادر به انجام خدمت دوره ضرورت در امور رزمي يا غير رزمي نيستند، معاف دائم پزشکي مي شوند.

مشمولان براي درخواست معافيت پزشکي مي بايست پس از فراغت از تحصيل ، اخراج يا ترک تحصيل ، اقدام کنند مگر در صورت نقص عضو يا ابتلاء به بيماري هايي که مدرک تحصيلي در معافيت پزشکي تاثيري ندارد.

در اين اطلاعيه در خصوص نوع معافيت پزشکي برخي از بيماري ها آمده است : مشمولاني که قد آنان کمتر از 145 سانتي متر باشد معاف دائم پزشکي مي شوند ، البته در مورد دارندگان مدرك تحصيلي ليسانس و بالاتر ، قدکمتر از 140 سانتي متر، شامل معافيت دائم پزشکي مي شود.

گفتني است ؛ چاقي يا لاغري طبيعي که ناشي از بيماري نباشد معافيت نداشته و مشمولان صرفا در صورت چاقي يا لاغري مفرط ناشي از بيماري، معاف از رزم مي شوند.

اين اطلاعيه با تاکيد براينکه در معافيت پزشکي چشم، نمره يک چشم ملاک محاسبه مي باشد ، مي افزايد: به مشمولان داراي مدرک تحصيلي فوق ديپلم و پايين ترکه ضعف بينايي يک چشم آنان بيش از 6 ديوپتر باشد معافيت دائم پزشکي تعلق مي گيرد ، همچنين دارندگان مدرک کارشناسي و بالاتر با ضعف بينايي بيش از 8 ديوپتر نيز شامل معافيت دائم پزشکي مي شوند.

همچنين کساني که مبتلا به بيماري هيپرئيدروز يعني تعرق شديد كف دست و پا هستند ، معاف از رزم خواهند شد. همچنين صافي کف پا در صورتي که همراه با دفورميتي مچ پا باشد، معافيت دائم خواهد داشت، البته دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر معاف از رزم خواهند شد.

اين اطلاعيه در خصوص برخي از بيماري هاي شايع اعصاب و روان بيان داشت: مشمولاني که به تشخيص شوراي پزشکي وظيفه عمومي ، مبتلا به افسردگي اساسي باشند از خدمت دوره ضرورت معاف دائم مي شوند ، همچنين مشمولاني که شش ماه از حمله افسردگي آنان گذشته باشد و اکنون هيچ گونه علائمي نداشته و بهبودي کامل حاصل نموده باشند معاف از رزم خواهند شد.

گفتني است؛ مشمولان متقاضي معافيت پزشکي براي کسب اطلاع از آيين نامه معافيت پزشکي و قوانين و مقررات مربوط به آن، مي توانند به پايگاه اطلاع رساني سازمان وظيفه عمومي به نشاني www.vazifeh.police.ir مراجعه کنند.#

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *