طیب نیا دلیل افزایش بیکاری با وجود رشد اقتصاد را اعلام کرد

با توجه این موضوع، پاسخ این سوال که چرا به رغم رشد بالای اقتصادی، شاهد افزایش نرخ بیکاری نیز هستیم را باید در افزایش “ضریب مشارکت” و ورود بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر به بازار کار جستجو کرد، بدین معنا که افراد در سن کار و حتی کسانی که در گذشته به علت شرایط نامساعد اقتصادی، قید جستجوی کار را زده بودند، با مشاهده افزایش رونق اقتصادی، مجددا به جستجوی کار بر می‌آیند .
به گزارش سادس به نقل از پایگاه خبری اخبار بانک، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در سمینار سراسری مدیران بانک قرض الحسنه مهر ایران که با حضور اکبری مدیرعامل، پدرام رئیس هیات مدیره، صمدی و غفاری اعضای هیات مدیره و جمعی از مدیران امور، روسای ادارات مرکزی و مدیران شعب اســتان های بانک در محل سالن جلسات ساختمان مرکزی برگزار شد، شرکت کرد.

در این سمینار، طیب نیا ضمن تقدیر از عملکرد مطلوب بانک قرض الحسنه مهر ایران بیان داشت: این بانک توانسته با تسهیلات ارزان قیمت بدون سود و صرفا با کارمزد ۴ درصدی سودآور باشد که این یک گام رو به جلو است و می تواند الگویی برای دیگر بانک ها باشد.

وی ادامه داد: در شرایطی که سایر بانک ها دغدغه سودآوری دارند، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران توانسته است، ضمن گره‌گشایی از مشکلات طبقات متوسط و پایین جامعه، در عین حال سودآوری نیز داشته باشد که این امر بسیار قابل تقدیر است.

علی طیب نیا با بیان این مطلب افزود: خوشبختانه بانک قرض الحسنه مهر ایران کماکان در جهت کاهش نرخ کارمزد نیز حرکت می کند و این از آن جهت دارای اهمیت است که هر چه میزان موفقیت این بانک بیشتر باشد، مردم بیش از پیش به آن روی خواهند آورد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: گر چه امروز نظام بانکداری کشور مبتنی بر بانکداری بدون ربا است اما جایگاه قرض‌الحسنه در خدمات واسطه‌گری مالی کاملا جایگاه ممتاز و متفاوتی می باشد.

علی طیب نیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد اقتصادی کشور در سال جاری و مقایسه آن با فرصت های مشابه در سال های قبل بیان داشت: با تلاش ها و اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم توانستیم رشد اقتصادی منفی ۶،۸ درصدی را به رشد مثبت ۷،۴ درصدی تبدیل کنیم.

وی افزود: البته مرکز آمار رشد اقتصادی ۶ ماهه امسال را ۶،۴ درصد بیان کرد و این تفاوت به خاطر تفاوت سال پایه گزارش بانک مرکزی از مرکز آمار است.

وزیر اقتصاد گفت: در همه زمینه ها رشد اقتصادی مثبت بوده و تنها در بخش مسکن شاهد رشد اقتصادی منفی هستیم و یکی از اولویت های دولت پرداختن به این بخش است.

طیب نیا خاطرنشان ساخت: ما برای امسال رشد اقتصادی ۵ درصدی را هدف گذاری کرده بودیم که به نظر می رسد این هدف کاملا عملیاتی خواهد شد و حتی بالاتر نیز می رود.

وزیر اقتصاد همچنین با طرح این سوال که به گفته برخی، چرا با وجود رشد اقتصادی، نرخ بیکاری افزایش یافته است، اظهار داشت: آنچه در پاسخ به این سوال اهمیت دارد این است که همسویی، بین رشد اقتصادی و افزایش اشتغال، کاملا وجود دارد و گواه این مدعی هم افزایش خالص ۷۴۵ شغل در کشور طی بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

وی افزود: با توجه این موضوع، پاسخ این سوال که چرا به رغم رشد بالای اقتصادی، شاهد افزایش نرخ بیکاری نیز هستیم را باید در افزایش “ضریب مشارکت” و ورود بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر به بازار کار جستجو کرد، بدین معنا که افراد در سن کار و حتی کسانی که در گذشته به علت شرایط نامساعد اقتصادی، قید جستجوی کار را زده بودند، با مشاهده افزایش رونق اقتصادی، مجددا به جستجوی کار بر می‌آیند و به این شکل، به رغم ۷۴۵ هزار شغل جدید ایجاد شده، شاهد رشد نرخ بیکاری هستیم.

طیب نیا ادامه داد: این پیشرفت ها در شرایطی به دست آمده است که بجز کاهش شدید و طولانی مدت قیمت نفت و تحریم های ضد ایرانی که برخی از آنها هنوز نیز به طور کامل برطرف نشده اند، ما با محدودیت‌هایی مواجه هستیم که زمان حاضر برای بیان آنها مناسب نیست و چنانچه در زمان مقتضی، مجال گفتن آنها مهیا شود، ارزش کارهای انجام شده، بیشتر آشکار می شود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *