۱۲ درصد مرگ و میرهای جهان منتسب به آلودگی هوا است

سادس/لرستان مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: ۱۲ درصد از مرگ و میرهای سالیانه در جهان منتسب به آلودگی هوا است.

مهرداد فتحی بیرانوند که به مناسبت هفته هوای پاک سخنران پیش از خطبه نماز جمعه شهرستان بروجرد بود بیان کرد: اختصاص یک روز به نام هوای پاک در تقویم ملی نشان از اهمیت این موضوع و نقش آن بر زندگی زیستمندان است که هدف از آن ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه است.

وی با اشاره به شعار هفته پاک «هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی» استفاده از هوای پاک و سالم را حق مسلم تمام شهروندان دانست و عنوان کرد: تحقق این امر در گروه مشارکت عمومی و عزم جدی تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها برای دستیابی به هوای پاک و سالم است.

فتحی بیرانوند تولید و مصرف انرژی های پاک، استفاده از سوخت‌های استاندارد، کاهش مصرف انرژی، آتش زدن کاه وکلش مزارع، استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و به روز کردن ناوگان حمل و نقل را از راه‌های کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: اجرای قوانین در کنار مشارکت‌های مردمی از عوامل مهم دستیابی به هوای پاک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به نقش صنایع در کاهش و یا افزایش آلودگی هوا گفت: نظارت کاملی بر صنایع استان جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست صورت می‌گیرد و با متخلفین در این حوزه برخورد خواهد شد.

فتحی بیرانوند با اشاره به نقش درختان در کاهش آلودگی هوا گفت: درختکاری و ایجاد کمربند سبز حاشیه شهرها باعث کاهش آلودگی‌های هوا در محیط های شهری می‌شود.

وی آلودگی‌ را هوا یکی از مهمترین فاکتورهای خطر ناک محیطی بر سلامت انسان برشمرد و گفت: بر اساس آمار به طور میانگین ۱۲ درصد از مرگ و میرهای سالیانه در جهان منتسب به آلودگی هوا بوده و در صورت بی توجهی به این امر مهم قطعاً این روند افزایش خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان صنایع را یکی از منابع آلودگی هوا در شهرهای استان عنوان کرد و گفت:  نظارت های مستمر و استفاده صنایع از سوخت های مناسب خصوصاً در شهرهای صنعتی استان کاهش آلودگی در این شهرها را به دنبال خواهد داشت.

فتحی بیرانوند با اشاره به نقش ریزگردها در ثبت تعداد روزهای آلاینده استان گفت: امیدواریم با اقدامات مناسب کانون‌های تولید گرد و غبار در داخل و خارج کشور به حداقل برسند تا بار آلودگی هوا خصوصاً در استان‌های غربی کاهش پیدا کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *