عملکرد و آمار لژیونرهای اروپایی ایران و تیم‌های‌شان زیر ذره‌بین / سطح اول جهانم آرزوست!

لژیونرهای ایرانی قاره اروپا و تیم‌های‌شان فراز و نشیب‌های زیادی در سال ۲۰۱۶ میلادی داشتند، اگرچه در مجموع موفق ظاهر شدند.

به گزارش سادس سردار آزمون، سعید عزت‌اللهی، میلاد محمدی، کریم انصاری‌فرد، مسعود شجاعی، رضا قوچان‌نژاد، علیرضا جهانبخش، علی کریمی، سجاد شهباززاده و سوشا مکانی لژیونرهای ایرانی هستند که در تیم‌های مختلف اروپایی از جنوب تا شمال و شرق تا غرب قاره سبز بازی می‌کنند. حضور این ۱۰ بازیکن در لیگ‌های اروپایی در حالی‌ است که فوتبال ایران در صدور بازیکن به لیگ‌های معتبر اروپا ناکام بوده است؛ همچنان که می‌بینیم این تعداد لژیونر هم منحصر به حضور در لیگ‌های درجه چندمی مثل روسیه، یونان، دسته دوم نروژ و دو بازیکن نیز در هلند هستند.

در ادامه به بررسی اجمالی عملکرد تیم‌های لژیونرهای ایرانی در سال اخیر میلادی (۲۰۱۶) می‌پردازیم.

روستوف روسیه (سردار آزمون و سعید عزت‌اللهی)؛ پدیده‌ای از کرانه دریاچه «نرو» در لیگ قهرمانان

تیم روستوف در نیم فصل اول لیگ برتر روسیه به خاطر حضور همزمان در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا امتیازهای زیادی را از دست داد و با ۲۵ امتیاز رتبه هفتم جدول رده‌بندی را به دست آورد. هر چند نمایش درخشان روستوف در بازی‌های مراحل مقدماتی و گروهی لیگ قهرمانان اروپا باعث شد تا این تیم شگفتی‌ساز روسی سال ۲۰۱۶ را با خاطره خوشی به پایان ببرد.

سردار آزمون، مهاجم ایرانی تیم روستوف نقش مهمی در موفقیت‌های سال ۲۰۱۶ روستوف داشت و گل‌های حساسی برای تیمش به ثمر رساند. قرار گرفتن در جمع ۱۱ بازیکن برتر سال ۲۰۱۶ فوتبال روسیه از سوی مدیران، مربیان و روزنامه نگاران ارشد، انتخاب به عنوان برترین بازیکن نیم فصل اول لیگ برتر روسیه در روزنامه معروف «سویت» این کشور و حضور در ترکیب تیم منتخب سال والری گازایف، سرمربی پیشین تیم ملی روسیه نشان از عملکرد درخشان آزمون در تیم روستوف داشته است. آزمون در ۱۴ بازی نیم فصل اولی لیگ برتر روسیه حضور ۸۳۳ دقیقه ای در ترکیب تیم روستوف داشت و ۲ گل به ثمر رساند. معدل فنی عملکرد این ملی پوش ایرانی در خبرگزاری ورزشی چمپیونات روسیه نمره خوبی ۶.۵۴ است.

سعید عزت‌اللهی، دیگر ملی‌پوش ایرانی تیم روستوف همانند سردار آزمون نتوانست خودش را نشان دهد، اما سرمربی ترکمنستانی روستوف سعی کرد تا در بعضی از دیدارهای فصل جاری لیگ برتر روسیه و لیگ قهرمانان اروپا، عزت‌اللهی را روانه میدان کند. عزت‌اللهی به مدت ۵۱۳ دقیقه در ۱۰ بازی فصل جاری تیم روستوف به میدان رفت و با به ثمر رساندن یک گل و یک پاس گل نمره فنی خوب ۶.۳۸ را از خبرگزاری چمپیونات دریافت کرد.

ترک گروژنی روسیه (میلاد محمدی)؛ ثبت بهترین عملکرد توسط تیم چچنی

ترک گروژنی با در اختیار داشتن میلاد محمدی، ملی‌پوش جوان ایرانی درخشان‌ترین نتیجه سال‌های اخیر خود را در فصل جاری لیگ برتر روسیه کسب کرد. قرار گرفتن در جایگاه چهارم جدول رده‌بندی نیم فصل اول این رقابت‌ها با ۲۸ امتیاز موفقیت مهمی برای این تیم جمهوری چچن روسیه محسوب می‌شود. سرمربی تاجیکستانی تیم ترک گروژنی و آیدامیروف، نایب رئیس این باشگاه اظهار امیدواری کرده‌اند که در پایان فصل بتوانند سهیمه لیگ اروپا را به دست آورند.

میلاد  محمدی پس از نیمکت‌نشینی در هفته‌های آغازین فصل جاری لیگ برتر روسیه به ترکیب اصلی تیم ترک گروژنی راه یافت و به یکی از بازیکنان کلیدی تیمش تبدیل شد. محمدی به نسبت دو لژیونر ایرانی تیم روستوف دقایق بیشتری در بازی‌های نیم فصل اول لیگ برتر روسیه به میدان رفت. نمره فنی اختصاص یافته از خبرگزاری چمپیونات روسیه به میلاد محمدی با ۱۱۷۶ دقیقه حضور در  ۱۴ بازی تیم ترک گروژنی ۶.۸۱ است که او را به صورت محسوسی بالاتر از سردار آزمون و سعید عزت اللهی قرار می دهد.

پانیونیوس یونان (کریم انصاری‌فرد و مسعود شجاعی)؛ گل‌هایی که پرپر شد

تیم پانیونیوس، نیم فصل اول سوپر لیگ فوتبال یونان را با کسب ۲۱ امتیاز و رتبه چهارم جدول رده‌بندی به پایان برد تا همچنان ادامه دهنده روند خوب فصل گذشته خود باشد. پانیونیوس در بسیاری از بازی‌ها با ندانستن قدر گل‌های انصاری‌فرد از رسیدن به سه امتیاز محروم می‌شد و نتیجه پیروزی را با تساوی در دقایق پایانی عوض می‌کرد.

کریم انصاری فرد و مسعود شجاعی، دو بازیکن اصلی و تاثیرگزار تیم پانیونیوس در نیم فصل اول سوپر لیگ یونان بودند که عنوان برترین مهاجم و هافبک این تیم آتنی را در طول ۱۲ بازی این رقابت‌ها به دست آوردند. انصاری فرد با حضور ۱۰۵۲ دقیقه ای در ۱۲ بازی سوپر لیگ یونان، به ثمر رساندن ۴ گل و دادن دو پاس گل بهترین مهاجم پانیونیوس است. مسعود شجاعی نیز ۱۰۳۵ دقیقه در ۱۱ بازی تیم پانیونیوس حضور داشته و ۳ بار نیز برای تیمش گلزنی کرد و سازنده ۲ گل بود تا عنوان برترین هافبک این تیم آتنی را از آن خود کند.

هیرنوین هلند (رضا قوچان‌نژاد)؛ فراتر از انتظاربا وزنه‌ای به نام گوچی

تیم هیرنوین خیره کننده‌ترین نتایج نیم فصل اول اردویژه هلند را به نام خود ثبت کرد. قرار گرفتن در رتبه چهارم جدول رده‌بندی با ۲۹ امتیاز حتی برای خوشبین‌ترین هوادار هیرنوین نیز قابل پیش‌بینی نبود.

رضا قوچان‌نژاد، بهترین گلزن تیم هیرنوین با به ثمر رساندن ۷ گل و دادن ۲ پاس گل بود و در تمامی ۱۵ دیدار تیمش در نیم فصل اول اردویژه هلند به عنوان بازیکن اصلی روانه میدان شد. یورگن استرپل، سرمربی هیرنوین همواره از رضا قوچان‌نژاد و استین اسهارس به عنوان وزنه‌های مهم و باتجربه تیم هیرنوین یاد می‌کند که سایر بازیکنان این تیم باید از آنها الگوبرداری کنند. مهاجم ایرانی تیم هیرنوین در رده‌بندی برترین مهاجمان و پاسورهای نیم فصل اول اردویژه هلند با کسب امتیاز ۹ رتبه شانزدهمی را به خود اختصاص داد.

آلکمار هلند (علیرضا جهانبخش)؛ آقای شماره ۱۹

مقایسه عملکرد تیم آلکمار در نیم فصل اول اردویژه هلند نسبت به زمان مشابه فصل گذشته، حاکی از پیشرفت این تیم بوده است. یاران جهانبخش با کسب ۲۸ امتیاز و قرار گرفتن در جایگاه پنجم جدول رده‌بندی و صعود از مرحله گروهی لیگ اروپا توانستند سال ۲۰۱۶ را با موفقیت‌های خوبی به پایان برسانند.

علیرضا جهانبخش، ملی‌پوش ایرانی تیم آلکمار که چندین بازی نیم فصل اول اردویژه هلند را به خاطر مصدومیت و مشکلات شخصی از دست داده بود با آمار ۴ گل زده و دادن ۴ پاس گل عملکرد خوبی را بر جای گذاشت. جهانبخش جایگاه نوزدهم رده‌بندی برترین مهاجمان و پاسورهای نیم فصل اول اردویژه هلند با کسب امتیاز ۸ به دست آورده است.

میوندالن نروژ (سوشا مکانی)؛ تا یک قدمی صعود

تیم دسته دومی میوندالن نروژ با جذب سوشا مکانی، دروازه‌بان ملی‌پوش ایرانی توانست نمایش خوبی در نیم فصل دوم لیگ دسته دوم این کشور داشته باشد و راهی مرحله پلی آف انتخابی لیگ برتر شود، البته میوندالن در مرحله پلی آف برابر تیم یرو شکست خورد تا شانس صعو را از دست دهد.

سوشا مکانی نمایش خوبی در دیدارهای تیم میوندالن ارائه داد و در صعود این تیم به مرحله پلی آف موثر ظاهر شد.

دینامو زاگرب (علی کریمی)؛ ناکام‌ترین تیم و لژیونر ایرانی اروپا

دینامو زاگرب به عنوان یکی از مطرح‌ترین تیم‌های اروپای شرقی که هر فصل بازیکنان زیادی را به تیم‌های بزرگ این قاره می‌فروشد در فصل جاری لیگ کرواسی علی کریمی را از سپاهان به خدمت گرفت، اما برای این ملی‌پوش ایرانی خوش یمن نبود. تیم دینامو زاگرب در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا عنوان ضعیف‌ترین تیم را با دریافت ۱۵ گل خورده، بدون گل زده و حتی کسب یک امتیاز به خود اختصاص داد و در لیگ کرواسی نیز رتبه دوم جدول رده‌بندی را در اختیار دارد.

علی کریمی، ملی‌پوش ایرانی هرگز در دیدارهای لیگ قهرمانان اروپا فرصت بازی پیدا نکرد و حتی جایی در فهرست ۱۸ نفره دینامو زاگرب نداشت. کریمی در مجموع ۳ بازی لیگ و جام حذفی کرواسی توانست به فهرست ۱۸ نفره دینامو زاگرب راه یابد و کمتر از ۹۰ دقیقه در ترکیب این تیم بازی کرد. این بازیکن را می‌توان ناکام‌ترین لژیونر ایرانی اروپا دانست که طبق خبر یک رسانه کروات از تیم دینامو در فصل نقل و انتقالات زمستانی اروپا جدا خواهد شد.

آلانیااسپور (سجاد شهباززاده)؛ از سکونشینی تا گلزنی به گالاتاسرای

تیم آلانیااسپور در اولین فصل حضورش در سوپر لیگ ترکیه نمایش‌های شکننده‌ای داشت. این اخیرا در چارچوب هفته شانزدهم این رقابت‌ها برابر گالاتاسرای شکست سنگینی را پذیرا شد تا با ۱۸ امتیاز ضمن نزدیک شدن به منطقه خطر جدول رده‌بندی در جایگاه چهاردهم قرار بگیرد.

سجاد شهباززاده، مهاجم  آلانیااسپور شرایط عجیبی را در این تیم سپری کرده است. او ۱۱ بازی تیمش در فصل جاری سوپر لیگ ترکیه را از روی سکوها تماشا کرد و در  ۵ بازی نیز به فهرست ۱۸ نفره راه یافت. مجموع دقایق بازی‌های سجاد شهباززاده ۱۵۲ دقیقه بود و اولین گل فصلش را نیز در بازی اخیر برابر گالاتاسرای به زیبایی وارد دروازه این تیم مطرح ترکیه ای کرد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *